Het Evangelie als gevaar

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Aan ds. G. A. van den Brink. Enkele dagen geleden kreeg ik de brochure van een lezing van ds. J. Roos (Gereformeerde Gemeenten in Nederland) onder ogen over "De orde des heils". Een van de pijlers van de leer van de GGiN is dat de beloften van het evangelie alleen zijn voor hen die zichzelf (door de wet) hebben leren kennen als een verloren zondaar. Pas dan mag er sprake zijn van een welmenende aanbieding (van het heil).

En als er andere praktische voorbeelden in de Bijbel staan, zoals bijvoorbeeld de bekering van Lydia en Zacheüs, dan komt dat -aldus de lezing- omdat de heilsorde waarin God Zijn oude volk bekeert (zoals dus de leer van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland) op die plek niet door de Bijbelschrijvers is opgetekend. Gods Woord heeft dus, zo zou je op grond van de lezing moeten concluderen, een verborgen agenda. Of met uw woorden te spreken: "kleine lettertjes." Daarnaast kan er alleen sprake zijn van een waar geloof als de gelovige bevindelijk gevoelt dat hij de grootste der zondaren is.

Het voert te ver om deze lezing in z'n geheel te bespreken, maar wellicht kunt u:

1. iets zeggen over bovenstaande conclusies? Om de visie en mening van de spreker kracht bij te zetten worden er m.i. Bijbelteksten uit de context gehaald en van een andere exegetische lading voorzien. Bijvoorbeeld de bekende tekst uit Jesaja 1:27: "Sion zal door recht verlost worden, en haar wederkerenden door gerechtigheid." Mijn vervolgvragen:

2. Kent u deze lezing en wat vindt u daar van?

3. Staat de leer van de GGiN zoals die hier wordt uitgelegd nog wel in de lijn van de reformatoren en de Puriteinen?

4. Waarom wordt er in onze achterban niet (enkele uitzondering daargelaten) gewaarschuwd tegen zo'n (volgens mij) sektarische leer die op belangrijke fronten strijdig is met Gods Woord en mensen niet alleen in verwarring brengt, maar ook in de wanhoop (of onverschilligheid) drijft? Is dat om de lieve vrede wil, of uit angst om weggezet te worden als Arminiaan?

5. In met name de rechterflank van de Gereformeerde Gemeenten worden pogingen gedaan om te fuseren met dit kerkverband. Zou het niet veel beter zijn dat deze predikanten en hun volgelingen zich maar gewoon aansluiten bij de GGiN, zodat kanselruil tussen het andere deel van de Ger. Gem. en andere kerkverbanden van de grond komt en de bazuin weer een helder geluid voortbrengt?

Antwoord

Beste vragensteller,

Je stelt veel vragen en het is duidelijk dat jijzelf reeds een uitgesproken eigen mening hebt gevormd. Ik ga niet op alle vijf de vragen in maar richt me op het hart van de theologie en de verkondiging in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland. Volgens de prediking van de GGiN moet je op de plek komen dat je instemt met je veroordeling, Gods vonnis aanvaardt, buigt onder Gods recht, het moment ervaart dat het omkomen wordt, verloren gaat, enzovoorts. Pas nadat iemand dit moment beleefd heeft, wordt Christus geopenbaard. In de brochure schrijft ds. Roos: "Als er ergens geleerd of gepredikt wordt dat een wedergeboren zondaar direct Christus in het Evangelie kent en Hem van harte belijdt, dan wordt u bedrogen."

Wat is hieraan fundamenteel fout? De kern van het christendom wordt gelegd in een ervaring die principieel en radicaal losstaat van Christus. De ervaring waarnaar we moeten verlangen, is een ervaring waarin Christus verborgen is. Wat beleefd moet worden, moet volstrekt Evangelie-loos zijn. De prediking in de Gereformeerde Gemeenten in Nederland gaat altijd weer en eindeloos vaak over wat je mee moet maken zonder geloof in Christus. Zonder geloof te zijn, zonder hoop, zonder troost, zonder verlossing, zonder genade, zonder uitzicht, zonder God en zonder Christus (vgl. Efeze 2:12) wordt voorgesteld als een nastrevenswaardig, begerenswaardig en zelfs als een heilsnoodzakelijke gebeurtenis. Als je al iets zou weten over Christus, moet je dat kwijtraken; want alleen zonder kennis van Christus is zo’n ervaring mogelijk.

Ds. Roos verdedigt deze leer door te spreken over de verhouding van wet en Evangelie, over het belang van Gods rechtvaardigheid, over de noodzaak van ellendekennis, over de rol van bevinding. Maar deze verdediging is niet ter zake. Deze genoemde zaken zijn allemaal belangrijk en bijbels, maar mogen niet leiden tot de leer van de GGiN. Want in die leer wordt het Evangelie beschouwd als een gevaar en bedreiging voor de beoogde afsnijdingservaring. Er wordt tegen het Evangelie gewaarschuwd, want als het Evangelie wel wordt gepreekt, vindt het verloren gaan onder het recht niet plaats. Ik heb preken gehoord van predikanten in de GGiN waarin een onverholen afkeer van het Evangelie doorklinkt.

Ik voor mij vind het daarom onbegrijpelijk dat men in de Ger. Gem. toenadering zoekt tot de GGiN. Helaas vind je de beschreven theologie en prediking niet alleen in de GGiN, maar ook daarbuiten. En alle predikanten die vinden dat je de voornoemde Christusloze bevinding moet kennen, zoeken toenadering.

Waarom wordt er niet nadrukkelijker tegen deze leer gewaarschuwd? Ik vermoed dat sommige predikanten niet beseffen hoe er in de GGiN (en elders) wordt gepreekt. Zij denken slechts dat men er wat zwaarder op de hand is, wat zwaarmoediger en wettischer, maar dat er over het Evangelie geen verschil van mening is. Andere predikanten doorzien niet hoe onbijbels de voornoemde ervaring is en beschouwen het als een indrukwekkende geestelijke ervaring die sommigen kinderen van God meemaken. Weer anderen zullen een harde confrontatie willen vermijden. Zij hopen dat zij kunnen volstaan met zelf het Evangelie te brengen, zonder te waarschuwen voor een prediking waarin het Evangelie ontbreekt.

Binnenkort verschijnt er een nieuw boek van mijn hand, "Hyperdordt". Daarin besteed ik een hoofdstuk aan dit thema, aan de hand van Brakels kritiek op het labadisme. Door Brakel op dit punt te bestuderen ben ik des te meer gaan beseffen hoe belangrijk de prediking van het Evangelie is en wat voor huiveringwekkende situatie er ontstaat als dienaars van het Woord het Evangelie als een gevaar beschouwen.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

'Lees ook de vervolgvraag: 'Afsnijdingservaring'