Profetie gaat 2 keer in vervulling

Ds. A. Jonker / Geen reacties

Vraag

Gisteravond lazen wij in ons bijbels dagboek over de vlucht van Jozef, Maria en Jezus naar Egypte. Daarvan werd gezegd dat de profetie van Hosea 11:1 in vervulling is gegaan. Verder werd er geen uitleg gegeven hierover. In het genoemde vers staat: "Als Israël een kind was, toen heb Ik hem liefgehad, en Ik heb Mijn zoon uit Egypte geroepen."

Wij hebben dit uitgelegd dat met Israël, Jakob wordt bedoeld. Dat Jakob als kind al is geliefd door God, en dat zijn verhuizing naar Egypte uiteindelijk heeft geleid tot slavernij van het volk Israël, waarna God hen heeft bevrijd (geroepen) uit Egypte. (Israël als volk wordt wel vaker 'zoon' genoemd). De profetie hierin is dan dat Jezus na Zijn geboorte ook naar Egypte is gegaan en uiteindelijk weer geroepen is door God om terug te keren. Klopt onze uitleg?

Antwoord

De vraagsteller heeft zelf het antwoord gegeven! Toch wil ik er nog iets in algemene zin aan toevoegen.

Wanneer we in het Oude Testament een profetie lezen, dan hebben die woorden altijd eerst betrekking op de tijd waarin de profeet leeft. Bijvoorbeeld Jesaja 7: 14. In die tijd zal een jonge vrouw een kind krijgen en vóór het geboren kind een bepaalde leeftijd heeft, zal de oorlogsdreiging door twee koningen verdreven zijn. Maar... in Maria die als maagd zwanger zal zijn van Jezus is deze tekst ten diepste en ten volle vervuld.

Jeremia 31: 27-40 is een profetie van de terugkeer uit de ballingschap. Een tweede vervulling is er met Pinksteren als God Zijn nieuwe Verbond in Jezus Christus met Joden en heidenen in vervulling laat gaan en de Heilige Geest Gods wet in de harten zal schrijven.

Met hartelijke groet,
Ds. A. Jonker

Lees meer artikelen over:

egypteprofetie