Verwijt van vervangingsleer

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Er gaan recent veel vragen hier over de doop. Nu probeer ik me wat meer te verdiepen in de reformatorische visie op de doop en dus in principe de verbondsleer; wie er deel uitmaken van het nieuwe verbond, met name met het oog op kinderen. Nu had ik recent een discussie met mensen omtrent de doop en of kinderen ook gedoopt moesten worden, waarbij ik hen wees op de verbondsleer waarin de lijn van het Oude Testament wordt doorgetrokken naar het nieuwe verbond, zoals Abraham geloofde en als gevolg daarvan de kinderen werden meegenomen in het verbond. Nu werd mij al snel het verwijt van het aanhangen van de 'vervangingsleer' voor de voeten geworpen van mensen met een andere visie op het verbond. Zij houden bijvoorbeeld ook vast aan de voedselwetten en Bijbelse feesten etcetera; een beetje Hebrew roots movement.

Ik merk dat ik toch nog wat tekort schiet in mijn algehele kennis omtrent de verbondsleer, met name op het gebied van de kinderdoop en wil mij dus graag hier meer in verdiepen om mijn positie hierin voor mezelf toch helderder te hebben en daarin ook beter aan mede-christenen, zoals baptisten, te kunnen uitleggen wat onze verbondsleer inhoudt en waarom we nou onze kinderen wel dopen. Want ik merk dat vaak beide zijden niet goed begrijpen waarom we eigenlijk kinderen dopen en ik wil niet iets geloven simpelweg uit traditie, maar omdat ik werkelijk overtuigd ben dat dat is wat de schrift ons leert. Sola scriptura.

Mijn vraag is dus of u mij een paar goede aanbevelingen voor boeken kan geven die de verbondsleer helder en uitgebreid uitleggen en eigenlijk ook die van de andere (geloofsdoop) zijde. Dit mogen best diepgaande theologische boeken zijn. Engels is eveneens geen probleem voor mij als daar betere boeken over geschreven zijn.

Tot slot, wat is de reden dat altijd zo met de term 'vervangingsleer' wordt gegooid in dergelijke discussies? Alsof dat een argument is. Het komt nogal over als een denigrerende term om iemand de mond te snoeren ofzo.

Antwoord

Dat laatste klopt wel aardig. De term vervangingsleer wordt graag gebruikt in discussies om de andere partij de mond te snoeren. Maar vervangingsleer is niet het doortrekken van oudtestamentische verbondslijnen naar het heden (onze God is en blijft een Verbondsgod; Hij is onveranderlijk), maar de gedachte dat God Zijn verbond met Israël heeft verbroken en nu toepast op christenen uit de heidenen. Die visie leeft nog wel in sommige hypercalvinistische kringen, maar is in grote lijnen vrijwel verdwenen uit de reformatorische kerken. De kinderdoop staat daar volledig los van. Maar het verwijt  'vervangingsleer' heeft in evangelische kringen net zo hardnekkig post gevat als omgekeerd evenredig de omschrijving "huppelend christendom" in onze achterban voor geloofsdopers.

Een heldere uiteenzetting over de kinderdoop en verbond vind je in onderstaande artikelen. Daarin staan ook verwijzingen naar (studie)boeken.