Wat is zonde tegen de Heilige Geest precies?

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik zit al dagen te denken over de zonde tegen de Heilige Geest en ik ben altijd zo bang dat ik die zonde tegen de Heilige Geest heb gedaan. Nu weet ik heel goed dat als je er juist bang voor bent dat je het hebt gedaan, dan heb je het juist niet gedaan... Maar ik snap nu nog steeds niet precies wat die zonde tegen de Heilige Geest is. In Mattheüs zeiden de Farizeeën dat het werk van Jezus duivels was. Toen zei Jezus dat de zonde tegen de Zoon vergeven kan worden, maar niet de zonde tegen de Heilige Geest. Moeten we dit als waarschuwing opvatten wat Jezus zei tegen de discipelen, of hadden zij het al echt gedaan? Want de ene zei van wel en de andere weer niet.

Maar naast dat, wat is de zonde tegen de Heilige Geest nou precies? Is dat je hart dan bikkelhart is geworden? Dat je, zeg maar, helemaal niks meer te maken wilt hebben met Hem? Of is het bijvoorbeeld dat als de Heilige Geest tegen je spreekt in je hart of op een andere manier, maar je wijst dat af, of je hebt er even geen zin in... Heb je het dan ook al gedaan? Want soms heb ik niet altijd even zin als de Heilige Geest mij iets probeert te laten zien. Maar daarna heb ik er dan soms wel weer spijt van... dus heb ik het dan wel of niet gedaan, de zonde tegen de Heilige Geest?

Antwoord

Het antwoord is simpel: nee. De zonde tegen de Heilige Geest is moedwillig Gods werk lasteren en verdacht maken. Kenmerk is dat je hierna ook geen berouw krijgt.

In het archief van Refoweb staan veel artikelen over dit onderwerp. Lees hier alle vragen en antwoorden over de zonde tegen de Heilige Geest.