Zoontje bang voor de duivel

N.J. Teerds / Geen reacties

Vraag

Ons zoontje van vier is bang voor de duivel: dat de duivel komt. Wij vinden het moeilijk wat wijsheid is hoe we hiermee om moeten gaan. We vertellen hem dat als hij bidt tot de Heere, de Heere dan voor Hem zal en wil zorgen. En hij niet bang hoeft de zijn, want de Heere is sterker dan de duivel.

Hij wil hier dan 's avonds ook steeds voor bidden. Vervolgens vraagt hij wat er gebeurt als je niet bidt, of de duivel dan wel komt? Hij denkt erg door en is er erg mee bezig. Soms droomt hij er ook van. Hoe kunnen we hem het beste helpen in zijn angst?

Antwoord

Als vader en moeder hebben jullie zo ineens een grote zorg. Voor jullie is het een probleem, maar vanzelfsprekend ook voor jullie zoontje.

Als eerste wil ik opmerken, dat bij 20 procent van de vierjarige kinderen angsten voorkomen. Kinderen kunnen op de leeftijd bang zijn voor griezelbeesten, voor monsters, voor een leeuw onder het bed en noem maar op. Het is dus niet zo bijzonder dat jullie zoontje bang is, maar het is zeker goed om zijn angst serieus te nemen. Voor hem is het werkelijkheid en dat is een angstige werkelijkheid: de duivel kan komen. Dat moeten we niet bagatelliseren. Daarom is het goed dat jullie luisteren naar zijn angst. Wat zegt hij? En ook is het goed te laten merken dat jullie zijn angst begrijpen.

Uit jullie vraag wordt niet duidelijk waar de angst van jullie zoontje vandaan komt. Soms is er een oorzaak en als je die weet, kan dat verhelderend werken en mogelijk ook de angst wegnemen. Komt het vanuit verhalen uit de Bijbel misschien? Of zijn er griezelverhalen verteld? Heeft iemand gedreigd dat de duivel komt? Sommige kinderen kunnen daar erg gevoelig voor zijn.

Misschien kunnen jullie het volgende proberen. Jullie hebben ’s avond gebeden of de Heere voor je zoontje wil zorgen en of de Heere de duivel tegen wil houden. Als het dan ochtend is geworden en de Heere heeft gezorgd en de duivel is niet gekomen, mogen jullie in dankbaarheid zeggen: "O, wat is de Heere goed. De Heere heeft ons gebed verhoord. Hij heeft voor ons gezorgd. Jij hebt lekker geslapen, hè? En de duivel kon niet komen!" Blijf dat maar herhalen.

Daarbij mogen jullie ook zeggen dat de Heere óók zorgt als we niet bidden. Daar zijn ook voorbeelden van. Laat daarom ook vooral bij het lezen uit de Bijbel de hand van de zorgende God zien. Elke dag opnieuw. Hij zorgt en Hij heerst. Hij is de Almachtige. Zulke gesprekken zijn voor jullie doordenkend zoontje erg belangrijk.

Daarnaast is het niet ongebruikelijk om bij kinderen die bang zijn een nachtlampje te laten branden, maar misschien doen jullie dat al. Wat ik daarvan weet, is dat het bij jongere (en ook wel bij oudere) kinderen angstreducerend werkt.

Vroeger sliepen kinderen vaker bij elkaar. Dat maakte, dat kinderen minder angstig waren.
Wat helaas bij sommige (jonge) kinderen ook voorkomt, zijn angststoornissen.  Daarbij is echt professionele hulp nodig.  In jullie situatie zie ik daar nog niet direct redenen voor. Van harte wijsheid toegewenst!

N. J. Teerds

Lees meer artikelen over:

geloofsopvoeding