Christelijk Gereformeerd blijven

Ds. A.A. Egas / Geen reacties

Vraag

Al jaren ben ik gastlid in een PKN-gemeente. Deze gemeente behoort tot de Gereformeerde Bond. Belijdend lid ben ik in de CGK, maar deze gemeente is iets moderner dan de gemeente waar ik gastlid ben. Mijn motivatie om altijd CGK te blijven lag toch in het feit dat men de Bijbel binnen de Christelijke Gereformeerde Kerken als de enige bron van waarheid zag.

Nu er binnen de CGK steeds meer gemeente komen die getolereerd worden met hun visie op vrouw en ambt en homoseksualiteit, zie ik de meerwaarde van het CGK zijn niet meer. Zou een CGK-dominee mij kunnen vertellen wat de meerwaarde is van het Christelijk Gereformeerd blijven?

Antwoord

Waarde vriend(in),

Je vraag is voor mij wat lastig te beantwoorden omdat ik zo weinig weet over je motieven om gastlid te worden in een PKN-gemeente en in hoeverre je nog meeleeft met de CGK-gemeente.
Ik kan daarom je alleen helpen met wat objectieve feiten te noemen.

In de eerste plaats is de CGK op dit moment nog een Bijbelgetrouw kerkverband. Alle synodale besluiten hebben de on-Bijbelse standpunten inzake homoseksualiteit en vrouw in het ambt duidelijk afgewezen. Met jou ben ik echter ook bezorgd dat langzamerhand via het gedogen ze toch een plaats krijgen binnen ons kerkverband. Verder geldt van je openbare belijdenis des geloofs dat je die voor God en de gemeente hebt afgelegd en dat je daar zomaar niet op terug kunt komen. Verder weten we dat binnen de PKN ruimte is voor vrijzinnigheid, anderzijds moeten we in deze tijd steeds meer letten op de plaatselijke situatie en dan kun je je plaats binnen een Bijbelgetrouwe gemeente innemen.

Je ziet aan mijn beantwoording dat ik je geen antwoord kan geven op je vraag omdat ik te weinig weet over de concrete situatie waarin jij je bevindt. Het lijkt me verstandig om je vraag in een persoonlijk gesprek eens voor te leggen aan één van de predikanten van de gemeenten waaraan je verbonden bent. Vraag de HEERE of Hij doormiddel van zo’n gesprek je de weg wil wijzen.

Met een hartelijke groet en Gode bevolen,
Je ds. A. A. Egas

Ds. Buijs sprak in 'Pastorie online' over de vrouw in het ambt en dit 'bijna onmogelijke dilemma’:

Lees meer artikelen over:

Christelijk Gereformeerde Kerken (CGK)