Bijbel bestuderen

Ds. C. Harinck / 11 reacties

Vraag

Aan dominee Harinck. Ik zit met de volgende vraag die misschien ook relevant is voor anderen. De komende (langere) periode heb ik een paar uur tijd per week om zelf bijbelstudie te doen. Graag zou ik in de brede zin van het woord de Schrift willen onderzoeken (exegetisch, historisch en stichtelijk). Hoe zou ik dat het beste aan kunnen pakken? Ook qua structuur om zo’n uur in te vullen. Ik zit aan huis gebonden en wil het graag voor mezelf doen.

Is het handig om tekst voor tekst een bepaald bijbelboek langs te gaan en allerlei verklaringen te lezen? Of zijn de boeken als “In ontmoeting met het oude/nieuwe testament”  geschikt om zo de hele Bijbel door te gaan? Dat lijkt me erg mooi, al mis je misschien wel wat toepassing. Misschien hebt u ideeën, adviezen hiervoor? Alvast vriendelijk dank.

Met vriendelijke groet, een jongere.

Antwoord

Beste broeder,

Het is een goed voornemen om de Bijbel te bestuderen. Ik zou het niet te ingewikkeld maken. Ik zou u willen raden met Genesis te beginnen en vervolgens de Bijbel te volgen. Dat is trouwens toch een goede manier van Bijbel lezen. Dagboeken hebben deze traditie doorbroken. maar dan lees je weinig over de verbanden en spring je van het één op het ander. De hele Bijbel doorlezen is erg nuttig.

Ik zou zeggen: Neem de Bijbelverklaring van Matthew Henry er bij .

Veel zegen toegewenst,
Ds. C. Harinck

Lees meer artikelen over:

bijbelstudie
11 reacties
Jedidjas
Heel mooi, doe het ook biddend. De Heilige Geest kan veel openbaren
Gerard
Ik weet niet of het voor jou werkt, maar ik heb zelf de eerste keer dat ik de hele Bijbel doorging voor mezelf heel veel aantekeningen gemaakt. Ik vind voor mezelf dat opschrijven helpt met er over na te denken en dat het proberen in eigen woorden op te schrijven helpt met begrijpen. Het vraagt uiteraard meer tijd maar voor mij loonde het.

De ene keer was het een samenvatting met een aantal punten er uit gelicht die me belangrijk leken. Een andere keer probeerde ik wat er staat in eigen woorden te formuleren op papier. Dit varieerde al naar gelang de aard van het bijbelboek of bijbelgedeelte.

Belangrijk is ook de grote verbanden te leren zien, de heilsgeschiedenis van Genesis 3:15, tot Abraham, tot David enz. enz. Het zijn niet allemaal losstaande gebeurtenissen al dan niet met een moraal of een directe toepasing. In het Engels zeggen ze dan ook wel: History = His Story. Het gaat over de weg die God met de mensheid gaat om Zijn doel te bereiken. Al die ogenschijnljk losstaande gebeurtenissen en verslagen zijn daar schakeltjes van die samen één groot geheel vormen. Door het hele Oude Testament heen worden vele wegen uitgezet die samenkomen op Golgota.

De eerste keer zal je die nog niet zo goed allemaal zien, maar de eerste keer de hele bijbel doorlezen is goed om een eerste overzicht te krijgen. De volgende keren ga dan steeds meer verbanden zien. Dus geen zorgen over wat eerst nog wat onduidelijk is, dat komt later wel.
Samanthi
Soms kun je klein beginnen, één Bijbelboek bijvoorbeeld een kleine profeet of een korte brief, lees de verwijsteksten erbij, de kanttekeningen, de Bijbel met uitleg misschien, soms geldt het ook om een andere vertaling erbij te pakken of, als je de Engelse taal goed beheerst de KJ V.
Stel jezelf vragen, wat wordt er bedoeld, wat heeft het mij te zeggen.
Volg tekst voor tekst, en maak zoals @Gerard ook voorstelt, aantekeningen.
Her samen met iemand doen is ook verrijkend, vraag vooraf om Gods zegen.
lihar
Het kan ook goed kan zijn om de boeken van de profeten voor jezelf 'in te voegen' in de historische boeken op de plaats waar het chronologisch klopt.
kip
vroeger zei het oude Volk
vraag of de Bijbel jou gaat lezen
Samanthi
@ kip
De vragensteller vraagt hoe hij of zij Bijbelstudie kan doen... vragen of de Bijbel jou gaat lezen, is daarbij niet direct een antwoord, dat vraag je mi bij iedere Bijbellezing... dus ook bij een Bijbelstudie, maar het geeft niet aan hoe je een studie kan beginnen.
Gtn
@kip, we leven niet vroeger, we leven nu. Laten we niet net doen of Gods kinderen alleen maar oude mensen zijn. En er is hier een vraag van een jongere(!) die serieus werk wil maken van Bijbelstudie. Prachtig toch?

@vraagsteller: je hebt allerlei Bijbel apps waarmee je verschillende vertalingen kunt lezen, soms is het heel verhelderend om er eens wat naast elkaar te leggen dan begrijp je soms veel beter wat er eigenlijk staat! Aangezien je de vraag specifiek aan ds Harinck stelt, verwacht ik dat je in de GG zit. Daar is het vaak not-done om andere vertalingen dan de SV te lezen, maar mij helpt het regelmatig om het beter te begrijpen! Als je niet begrijpt wat je leest, heb je er uiteindelijk ook niets aan.

Belangrijk: vraag ook in gebed of de Heilige Geest je wil helpen om het te begrijpen.
En weet: in de Bijbel lezen we steeds weer dat God jou wil redden, God wil niet dat je verloren gaat omdat je Hem niet gelooft. God is de enige die áltijd betrouwbaar is, onthoud dat als je in Zijn Woord leest! Als Hij je roept, uitnodigt, de opdracht geeft om je te bekeren, maak Hem dan niet tot een leugenaar door te gaan afwachten tot het toegepast wordt, maar neem Zijn aanbod van genade aan! Dat is namelijk het doel in de hele Bijbel.
Samanthi
@GTN
Als aanvulling op die verschillende vertalingen, op de Youversion app, kun je de Bijbeltekst aanrikken om andere vertalingen/parafraseren erbij te lezen.
Jesaja40
Wie de Bijbel gaat bestuderen krijgt te maken met de levensloop van het huis van Israël. Boeiend als u de geschiedenis van mijn volksgenoten volgt. Daarin ziet u dat er heel veel vallen en opstaan is door alle eeuwen heen.

Mijn studieadvies aan u is om geen oordeel te uit te spreken op de vele overtredingen van mijn volksgenoten. Wel om de gouden lijn te ontdekken die uitkomt naar het verlossingsplan van de Eeuwige.

Vanaf de eerste hoofdstukken van de Bijbel is er een opwaartse lijn naar de vervulling van de belofte gedaan in het paradijs: de komst van de Messias.
Samanthi
@ Jesaja40
Hoe zullen wij oordelen over het volk van God?
1e Het is en blijft Zijn volk!
2e Wij uit de heidenen zijn geen haar beter.
Marjan22
Ik weet niet hoe goed je Engels is, maar ik vind de bijbelstudies op youtube van Mike Winger erg interessant en heel kundig vertelt. Hij heeft een goede bijbelse onderbouwing. Met name zijn serie 'How to find Jesus in the old testament' vind ik heel mooi. Maar hij gaat bijvoorbeeld ook het hele boek Markus door.