(Ont)binden op aarde en in hemel

Ds. J.D. Heikamp / Geen reacties

Vraag

Wat betekent Mattheus 18:18?

Antwoord

“Voorwaar zeg Ik u: Al wat gij op de aarde binden zult, zal in de hemel gebonden wezen; en al wat gij op de aarde ontbinden zult, zal in den hemel ontbonden wezen.”

Het wordt een antwoord met huiswerk voor u, daar leer je het meest van. Hebt u geen Bijbel met kanttekeningen dan gaat u naar Google en typt in: Statenvertaling met kanttekening en genoemde tekst. U kunt hem ook raadplegen via onze GBS. U gaat eerst naar Mattheus 16: 19 en lees de kanttekening die erbij staat. Daar leest u de betekenis van de sleutels van het Koninkrijk der hemelen. Voor uitleg en verduidelijking gaat u naar de Heidelbergse Catechismus Zondag 31. Die besteedt er uitvoerig over als het gaat om openen en sluiten en over gebonden en ontbonden zijn.

Wordt het hutspot voor u dan moet u een catechismus raadplegen. Persoonlijk heb ik veel geleerd van  “Schatboek der Kerk” van Olevianus en Ursinus. Zij stonden nog zo dicht bij de dwaalleer van Rome om genoemde teksten zuiver te verklaren en toe te passen. Blijft actueel.

Zo probeer ik u te brengen tot de bron van Gods Woord en de Reformatorische uitleg ervan. Ik hoop dat u wat liefde en lust hebt om genoemde tekst in haar context te overdenken en te mediteren, onder de bediening van Zijn lieve Geest.

Ds. J. D. Heikamp