Man neemt geen initiatief meer

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

We zijn zeven maanden getrouwd. Voor onze relatie heeft mijn man een tijd geworsteld met zelfbevrediging en porno. Nu lijkt het of ik de laatste maanden meer behoefte heb aan gemeenschap. Hij neemt geen initiatief meer. We vrijden de eerste maanden meerdere keren per week, nu eens in de twee weken. Ik voel me niet aantrekkelijk meer en geliefd. Ik denk niet dat hij porno kijkt maar misschien wel een lager libido heeft?

Antwoord

Je beschrijft in je vraag een verschil in seksuele behoefte en daarbij is jouw behoefte aan intimiteit en seksualiteit toegenomen, die van je man afgenomen.

In een liefdesrelatie tussen man en vrouw ontwikkelt zich ook een seksuele relatie. Maar deze ontwikkeling kan niet zonder communicatie. En dat is een lastige, want praten over seksualiteit is niet gemakkelijk. Je vraagt je af of je man een lager libido heeft, geen idee, vraag het hem. Jij voelt je minder aantrekkelijk, of hij dat ook vindt weet je pas als je er over praat.

Het verschil tussen jullie in behoefte en de veranderingen in daarin tijdens de relatie, dat is normaal. Stellen hebben nu eenmaal verschillende behoeftes en dat een behoefte niet steeds hetzelfde blijft is ook normaal. Maar wat er achter zit weet je pas als je het samen bespreekt.

Een mooi gesprek daarover toegewenst!

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

libidoseksualiteit in het huwelijk