God vertrouwen op Zijn genadewoord

Ds. G.A. van den Brink / Geen reacties

Vraag

Dag dominee Van den Brink. Ik luister graag lezingen van u op Youtube. Bijvoorbeeld de lezing over "het evangelie zonder kleine lettertjes" of “hoe kan ik geloven?” Ik luister ook graag Jijdaar! avonden terug. Ik word er vaak door geraakt en denk dan, ja, ik moet ook Jezus volgen. Alleen, ik merk dat ik dat moeilijk vind. De Bijbelverhalen zijn voor mij zo bekend dat ze me weinig raken. Het blijft allemaal zo vlak bij mij van binnen. Op dit moment zijn er lastige gebeurtenissen mijn (huwelijks)leven waarvan ik niet weet hoe dit snel weer goed zal komen. Daarom is in mij ook het gevoel: ik kan het niet alleen, ik heb Gods hulp nodig. De dingen die ik online luister geven mij vaak moed dat dit nog goed kan komen.

In de kerk raak ik juist vaak een beetje moedeloos. Je moet zondekennis hebben en het gaat zomaar niet. Afgelopen zondag waarschuwde onze dominee zelfs tegen bijeenkomsten voor jongeren die je kunt kijken en luisteren. Ze zeggen daar: “Kijk, ik leg Jezus voor je voeten neer, neem Hem maar aan. Maar zo gaat dat niet, dat is niet bijbels. Er moet wel eerst plaatsgemaakt zijn voor Hem.” Ik worstel hier eigenlijk al jaren mee. Wat is nou waarheid?

U zegt: je moet antwoord geven op de vraag “geloof je dat Jezus Gods Zoon is?” Ik geloof dat natuurlijk met mijn verstand. Maar ik voel zo weinig of Hij dan ook voor mij aan het kruis gehangen heeft. Ik durf dat niet te geloven. Ik denk dan ook aan teksten als: niet iedereen die zegt Heere, Heere zal in het koninkrijk ingaan. Of bijvoorbeeld van het zaad dat niet in de goede aarde valt, dat ik zo ben. Heeft u een advies voor mij? Hoe kan ik uit deze worsteling komen en een kind van God worden? Ik ben ook bang dat als ik Jezus aanneem, ik daarna geen verschil in mezelf zal merken en dan is het dus niet echt geweest. Zo blijf ik maar in hetzelfde denkpatroon hangen.

Antwoord

Beste vragensteller,

Als ik jouw leven in één woord probeer te vangen, dan kom ik uit bij ‘verwarring’. Je leven is ingewikkeld, het evangelie is onduidelijk, de toekomst is onbekend, de angst regeert, je gevoelens zijn vervlakt, je worstelt en je durft niet. Tijdelijke en geestelijke nood vechten om de voorrang en je hebt geen idee waar je moet beginnen om de chaos in je ziel te bestrijden. Er moet nog wel heel wat gebeuren voordat jij een beetje helderheid en grip op je situatie krijgt, zo lijkt het.

Maar nu naar het Evangelie. De boodschap is niet dat er genade voor jou is als jij op het plekje komt waar je de grootste der zondaren bent, of waar je diepe gevoelens ervaart of waar er plaatsgemaakt is voor Christus. ‘Zuivere genade’ betekent integendeel dat God jou opzoekt waar jij nú bent. De plek van genade is niet een plek waarheen jij je moet begeven, maar is de plek waar jij nu bent en waar God jou vindt.

Jij ervaart problemen in je (huwelijks)leven. In die problemen heb jij genade nodig. Jij voelt je innerlijk vervlakt, de boodschap raakt je niet. In die vervlakking heb jij genade nodig. Jij gelooft wel met je verstand maar niet met je hart. In die situatie heb jij genade nodig.  Je bent bang dat het zaad niet in goede aarde valt. In die angst heb jij genade nodig. Je vreest dat als je Jezus aanneemt, er niets verandert. In dit wantrouwen heb jij genade nodig. Kortom, in de situatie waarin jij zit heb je aan alle kanten Gods genade nodig. Al de zaken die jij noemt, voer jij aan als redenen tegen geloven. Maar het zijn juist redenen om te geloven, om te roepen om redding.

“Het Evangelie is niet naar de mens”, zegt Paulus (Galaten 1). Dat betekent dat je radicaal jouw eigen gedachten aan de kant moet zetten. Ga niet bedenken wat er allemaal nodig is om gered te worden, wat jij moet bezitten of voelen, wat jij moet doen of presteren. Maar luister nu eindelijk eens een keer naar wat God Zelf openbaart. Als Hij het Evangelie ‘bedacht’ heeft als de beste manier om mensen zoals jij zalig te maken, geloof dan Zijn Evangelie en niet jouw zelfbedachte evangelie dat niets anders is dan een opgepoetste wet.

Je ziet dus: alles staat of valt met vertrouwen in de goedheid van God. Als je gered wilt worden, laat je dan door God redden. Als Hij jou niet wil hebben, ben je inderdaad voorgoed verloren. Maar dat ben je sowieso als Hij jou niet zaligmaakt. Als Hij jou wel wil hebben, is er niets gemakkelijker dan zaligworden. Je hoeft dan niets anders te doen dan God te vertrouwen op Zijn genadewoord.

Met hartelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Lees meer artikelen over:

ongeloof