Luie mensen worden niet geboren

drs. E.J. (Els) van Dijk / Geen reacties

Vraag

In onze gezindte worden we er steeds op gewezen dat de vruchten van het geloof zichtbaar worden in onze daden naar onze naaste. En dat we een goed voorbeeld moeten zijn en voor iedereen klaar moeten staan en helpen. Maar wat als dat je karakter helemaal niet is? Ik heb altijd sterk het gevoel daardoor geen kind van God te kunnen worden. God heeft immers een hekel aan luie mensen.

Antwoord

Beste...,

Om maar met de deur in huis te vallen: Luie mensen worden niet geboren. Je kunt wel door omstandigheden onmachtig, onzeker of onverschillig worden.

Paulus kenmerkt de vrucht van het geloof en dus de vrucht van de Geest met de volgende woorden/begrippen: Liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Daarin gaat het om wat je van God mag ontvangen, maar ook om de levenshouding die je mag hebben ten aanzien van de mensen en situaties die God op je pad brengt. Dat is geen activistische levenshouding van de handen uit de mouwen steken voor alles en iedereen, maar op zo'n manier vruchtdragen dat je van betekenis bent op deze wereld. Hoe kan jij van toegevoegde waarde zijn in de levensomstandigheden die je meemaakt en de mensen die je ontmoet. En dat werkt voor iedereen weer anders. Bij niet iedereen werkt de vrucht van het geloof en dus de vrucht van de Geest op dezelfde manier. Maar als je die negen aspecten daarvan nog eens goed op je laat inwerken, mag je bedenken hoe jij deze concreet mag maken in jouw leven.

In het moderne levensgevoel gaat het er vooral om dat je het zélf naar je zin moet hebben, dat je gelukkig moet zijn en dat je eigen goede gevoel maatgevend moet zijn. Maar als je eigen gevoel bepalend is en je uitgangspunt is, heb je geen oog voor de behoeften van anderen en de nood van en in deze wereld.

In het vruchtdragen waar de Heere Jezus het over heeft en waar Paulus woorden aan geeft, gaat het om gerichtheid op de nood en de moeiten in deze wereld en op de mensen die wij meemaken. Jij bent met een bepaalde bedoeling door God in het leven geroepen. Het is Zijn wil dat jij er bent en dat jij bestaat. En dat brengt meteen de vraag met zich mee hoe jij door Hem gebruikt kan worden in deze wereld. Hoe kan jij vruchtdragen, van betekenis zijn, van toegevoegde waarde zijn. En dan op zo'n manier dat het past bij de gaven, kwaliteiten en persoonlijkheidskenmerken die Hij aan jou toevertrouwd heeft.

Je hoeft en moet jezelf niet vergelijken met anderen. Maar als het verlangen om vrucht te dragen en van betekenis te zijn je elke dag kenmerkt, zullen de situaties waarin dat mogelijk is steeds meer opvallen. En als je dan ook nog, zoals ik het vaak noem, de handen en voeten van de Heere Jezus wilt zijn, zegen wilt verspreiden, zal je ook gezegend worden. En mag je een dankbaar mensen zijn voor alle kansen die de Heere God je biedt.

Ik hoop van harte dat je de moed en het lef hebt om zó naar leven te kijken! Laat deze wereld en de mensen om je heen genieten van alle mogelijkheden die jij hebt gekregen!

Vriendelijke groet,

Drs. Els van Dijk
Voor begeleiding en advies
www.els-van-dijk.nl