Geloofsstrijd steeds heviger

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

De Heere Jezus volgen brengt veel tegenstand en strijd mee. Maar het lijkt of het steeds erger wordt bij mij. Hoe meer ik op de Heere Jezus mag vertrouwen, hoe meer ik strijd krijg met mijn eigen ik, mijn trots, eigendunk, lauwheid, onwilligheid. Ook merk ik dat er een toenemende mate is van vijandschap bij anderen. Familieleden die je afschrijven, een hekel aan je krijgen omdat je zoveel over de Heere wil praten... De duivel die steeds maar heviger tekeer gaat om me te verleiden. Kortom, het lijkt alleen maar erger te worden. Soms denk ik: hoe moet dat verder als het als maar erger wordt. Houd ik dit vol? Het is zo’n strijd. Maar ik kan niet anders. En wil ook niet meer anders.

Maar mijn vraag is: wordt de strijd alleen maar heviger? Want het lijkt zo in mijn leven op dit moment. Ik ben nog zo jong en ik moet misschien nog jaren leven.

Groeten, een jong gelovige, vermoeid van de strijd.

Antwoord

Beste broeder/zuster, wat is dit herkenbaar! Dit is nu precies waar iedere waargelovige mee te maken krijgt: strijd met de wereld, de duivel en jezelf. En ja, daar hoort dan vaak ook je familie bij. Of beter gezegd: de religie, de leer. Zij die precies weten hoe God een mens bekeert, maar er zelf niets van bezitten. Ze zijn ‘eerlijk’ onbekeerd en beseffen niet dat hun meester satan is, die zich presenteert als een engels des lichts.

Lees Mattheus 10:34-39. De Heere Jezus heeft ons dit allemaal voorzegd. Dit is het kruis dat je moet opnemen, dragen en Hem ook hierin volgen. “Ze hebben mij gehaat, ze zullen ook u haten.” En: “Een dienstknecht is niet meerder dan zijn heer.”

En toch zegt Paulus: “Verblijdt u in den Heere te allen tijd; wederom zeg ik: Verblijdt u.” En wat zegt het boek Handelingen over de apostelen toen die voor de joodse raad moesten verschijnen? “Zij dan gingen heen van het aangezicht des raads, verblijd zijnde, dat zij waren waardig geacht geweest, om Zijns Naams wil smaadheid te lijden.”

Nee, dat is niet prettig, maar je loon zal groot zijn in de hemelen. En vergeet niet dat dit ook de strijd is van veel broeders en zusters. Zoek elkaar op en versterk en bemoedig elkaar. Maar bovenal: je strijdt niet alleen. Je hebt de inwoning van de Heilige Geest en in de hemel Christus die voor jou bidt. Je hebt een engelenwacht om je heen. Getuig daarom vrijmoedig van de hoop die in je is en van jouw Zaligmaker. Breng er maar velen aan de voeten van de Heere Jezus. Geen haar die van jouw hoofd zal vallen zonder de wil van je hemelse Vader. Maar doe dit alles met ootmoed en bescheidenheid. We zijn allen van dezelfde lap gescheurd.

En als je in zonde valt... dan breng je ze op de plek waar ze (al) vergeven zijn: aan de voet van het Kruis.

Strijd daarom met blijmoedigheid, met vreugde, met kracht, met liefde, ziende op de overste Leidsman en Voleinder van ons geloof, Jezus Christus. Dit leven is een zucht. Aan het eeuwige leven komt nooit meer een eind. Daar zullen wij straks met jou eeuwig de Heere loven en prijzen die ons uit dit dode zondige bestaan heeft verkoren. Wat een wonder. Heb goede moed, vriend(in)! Het oog omhoog en ’t hart naar Boven. Hier beneden is het niet!

Zie ook deze artikelen: