In het reine komen met God

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Ik heb een relatie van meer dan 20 jaar, niet getrouwd, maar ben een paar jaar geleden een aantal keren vreemdgegaan met dezelfde man. Ik heb dit aan mijn vriend willen vertellen. Ik heb gezegd dat er tussen mij en die man dingen zijn gebeurd. Waarop mijn vriend zei dat hij er niets van wilde horen, omdat het al lang geleden was. Heb ik nu voldoende mijn zonde beleden aan mijn vriend? En zal God mij vergeven voor deze zonde?

Ik heb er zoveel spijt van. Ik heb elk contact met deze man verbroken. Dit alles is net gebeurd voor ik kanker kreeg. Ik ben nu een aantal jaar verder en heb nog steeds kanker, waarvan ik waarschijnlijk niet meer ga genezen. Ik wil graag in het reine komen met God. Is bidden tot Hem voldoende, waarin ik Hem vergeving vraag voor wat ik heb gedaan?

Antwoord

Beste lezeres,

Je vertelt over heftige dingen. En zeker denk ik dan ook aan de kanker waarvan je waarschijnlijk niet meer gaat genezen. Heel veel sterkte van de Heere daarin toegewenst!

Mij trof dat je juist in deze omstandigheden de opmerking maakt: “Ik wil graag in het reine komen met God.” Heeft het een misschien met het ander te maken: dat de eindigheid van het leven door je ziekte sterk op je afkomt en dat je denkt: het moet wel op tijd goed komen tussen de Heere en mij? Dat is een goed en mooi verlangen. Het is inderdaad ook het allerbelangrijkste wat er is. Wat een zegen dat we vanuit Gods Woord mogen weten langs welke weg Hij dat wil geven.

Ja, want dat wil Hij! Hij wil niets liever dan dat het goed komt tussen Hem en ons. Niet omdat Hij vijandschap heeft gesticht. Nee, dat hebben wij gedaan. Maar Hij heeft het initiatief genomen om het weer goed te maken. Dat heet nu genade! En met dat doel zond Hij Zijn lieve Zoon naar deze wereld – we hebben het met kerst mogen gedenken.

Hoe kan het goed komen tussen de Heere en mij? Als ik gelovig tot Christus ga en pleit op het werk dat Hij volbracht heeft. Daarbij hoort dat ik mijn schuld en zonden eerlijk en concreet zal belijden.

Maar dan vergeeft de Heere ook werkelijk! Ik kan het niet beter zeggen dan met woorden van de Heere Zelf, zoals we die vinden in 1 Johannes 1:8 en 9: “Als wij zeggen dat wij geen zonde hebben, misleiden wij onszelf en is de waarheid niet in ons. Als wij onze zonden belijden: Hij is getrouw en rechtvaardig om ons de zonden te vergeven en ons te reinigen van alle ongerechtigheid.”

Is het dan de kwaliteit van ons gebed waardoor de Heere ons genadig is? Gelukkig niet. Aan onze gebeden mankeert ook nog zoveel. De grond voor de vergeving is niet mijn gebed, al is het wel de route waarlangs ik er deel aan krijg. Maar de grond voor de vergeving ligt alleen in Jezus Christus. Dat zie je als je verder leest in 1 Johannes 2:1b en 2: “En als iemand gezondigd heeft: wij hebben een Voorspraak (Advocaat) bij de Vader, Jezus Christus, de Rechtvaardige. En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden van de hele wereld.”

Dat laatste -“voor de zonden van de hele wereld”- geeft de ruimte aan die er bij de Heere is. Het aanbod van Zijn genade is zo wijd als de wereld. Iedere zondaar kan erbij. Als je maar je schuld belijdt en de toevlucht neemt tot de gekruisigde Christus.

Terecht voel je aan dat je ook schuld moet belijden aan mensen. Het een vloeit uit het ander voort. Als ik eerlijk word voor God, word ik het ook voor mijn medemensen. Daarom is het goed dat je in elk geval een poging hebt ondernomen om je vriend te vertellen wat er gebeurd is en hem daarin ook schuld hebt beleden. Je schrijft dat je vriend er niets van wilde horen. Maar het lijkt me juist goed dat je er samen met hem nog eens open over spreekt. Ik krijg de indruk dat hij het wil wegstoppen. Maar dat werkt niet. Dan keert het een keer als een boemerang in je relatie terug. Juist als je de dingen open hebt uitgesproken en ook hem om vergeving hebt gevraagd, kom je verder als hij je ook daadwerkelijk vergeeft. Dan hoeft het ook later niet meer tussen jullie in te staan.

En dan nog een laatste lijn. Heb je ook schuld beleden aan de man met wie je vreemd bent gegaan? Ik kan begrijpen dat je geen fysiek contact meer met hem zoekt - dat is in deze omstandigheden alleen maar verstandig. Maar je kunt het ook via een e-mail of een brief doen. Dan heb je echt aan alle kanten opgeruimd wat in de weg lag. In die weg wil de Heere zeker Zijn zegen geven. Je merkt het aan David in Psalm 32: toen hij zijn schuld had beleden, kon hij weer ademhalen. Dan zijn er zelfs vrolijke gezangen van bevrijding (vers 7)!

Graag wens ik je in alles, zowel geestelijk als in je lichamelijke gezondheid, de zegen van de Heere toe.

Met een hartelijke groet,
Ds. P. D. J. Buijs