Filmpje kijken

Redactie Refoweb / 4 reacties

Vraag

Laatste tijd merk ik dat ik veranderd ben. Nu is alleen mijn probleem dat ik het moeilijk vind om hier over te praten. Wij, mijn man en ik, zijn/waren -hoe erg het ook is- gewend om elke avond de tv aan te hebben en in weekenden een filmpje te kijken. Hierin wordt helaas regelmatig tegen Gods geboden ingegaan, zoals godslastering, seks, doodslag... noem maar op. Mijn man merkt wel dat ik hier nu anders tegen aan kijk maar ziet niet echt het kwaad van een filmpje kijken. Ik kan dit wel begrijpen, want ik vond dat ook altijd zo gezellig. Het is alleen dat het nu zo tegen mijn geweten in gaat.

Maar toch geef ik hier soms aan toe. Het lukt me dan niet om vast te houden, het trekt. Doordeweeks gaat het nog wel, dan zeg ik gewoon dat ik lekker wil praten of zoiets. Maar in het weekend wordt het lastig. Dan is het even op vrijdagavond samen iets kijken. Hoe kan ik dit veranderen? Ik wil ook tijd samen, maar mijn tijd niet alleen maar verdoen.

Antwoord

Zie voor uitleg en tips, de antwoorden bij onderstaande vragen en de tag 'Vrijetijdsbesteding'.

4 reacties
WillemB
Beste vrouw,
Het lijkt alsof je je aan Gods geboden wil houden, zonder Hem in je hart.
Zo ga je deze strijd beslist verliezen.
Christus is de vervulling van de wet. Alleen door Hem en met Hem zijn zonden te vergeven en de macht van de zonde in je te breken.
Vlucht eerst naar Hem, anders kom je in een wettische christendom terecht!
Ali636
Vroeger (dapper) spannende films gekeken. Nu kots ik nog van het geweld. Door de jaren heen werd dat steeds minder (doordat we meer met evangelie verspreiding bezig waren ?)
Dus nu kijken we ook geen detectives meer. Ook geen Agatha Christie.
Kortom. Alleen nog het nieuws.
Blijft over (voor mij) de portable telefoon met koptelefoon. Op youtube vind je nog nette films. "een eerlijke western" - met wat doden natuurlijk- maar ook met een moraal in het verhaal.
Dan nog veel youtube filmpjes van mensen die Christus gevonden hebben en bekeerd zijn van het losse moraal leven (om het voorzichtig te zeggen op deze site).
En het leukste is... Ook op negatieve atheistsche of muziek videos gewoon in de kommentaren over Christus te gaan praten. Ik hoef de muziek niet te horen (black Sabbat) maar er zijn veel mensen die de kommentaren lezen. God's woord is krachtig.
En dan samen met mijn vrouw toch weer eens Pride en Préjudice kijken...
Zv70
Volgens mij gaat het de vraagsteller niet zozeer om wel of geen film kijken, maar over hoe ze haar man duidelijk maakt dat ze liever geen tv/film meer kijkt.
Mijn vraag aan haar: heb je dat helder? Wees dan eerlijk naar je man. En breng het vooral ook bij God.
TimvdV
"Beproef alle dingen, en behoudt het goede", zegt Paulus. Met het basale idee van een film (een verhaal dat vertelt wordt aan de hand van video), is niets mis. Maar natuurlijk zijn er allerlei soorten verhalen in de wereld, en mag een christen niet naar elke film kijken. Ik zou zeggen, bekijk een trailer, of zoek op internet op of er in de film scènes voorkomen die je niet wil kijken.

Overigens zou ik nog willen zeggen dat niet elke film waar b.v. een moord wordt gepleegd, daarmee verkeerd is. Kijk naar het verhaal: wordt de moord gepleegd door de bad guy, en wordt het afgekeurd door de helden van het verhaal? Of wordt het goedgepraat, en krijgt de bad guy nooit zijn verdiende loon.

(Godslastering, en zeker seks, vormen hierop denk ik overigens wel een uitzondering. Als je mensen regelmatig hoort vloeken, raak je hier aan gewend, en het zien van seks op een video heeft uiteraard rechtsreeks invloed op je eigen kuisheid.)