Cusjitische vrouw voor Mozes

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

In Numeri 12:1 is er sprake van dat Mozes een Cusjitische vrouw genomen heeft en Aäron en Mirjam lijken het daar niet mee eens te zijn. Wordt met deze Cusjitische vrouw Zippora bedoeld of betreft het een andere, nieuwe, tweede vrouw?

Antwoord

Zowel de kanttekenaars als Matthew Henry gaan er vanuit dat het hier Zippora betreft.

3 reacties
Samanthi
Waarschijnlijk vielen ze over haar kleur.
Jesaja40
Zippora was van de zeven dochters van Jethro. Deze constatering is juist. Maar waar ging het Mirjam eigenlijk om? Ze wees haar broer op het feit dat hij een vrouw had genomen die niet uit haar volk was voortgekomen. Eigenlijk roddelde ze, in die zin dat haar broer zomaar een vreemdeling was getrouwd. Maar is dat juist om dat zo glashard te stellen? Een dieper onderzoek leert ons dat er vermenging heeft plaats gevonden binnen mijn volksgenoten. De 12 zonen van vader Jacob namen allemaal een vrouw uit Kanaän. Hoe zit dat met Mosje, die nu juist geen Hebreeuwse vrouw heeft?

Genesis 25 geeft ons het antwoord. Onze vader Avraham is op hoge leeftijd weduwnaar van Sara geworden. Hij neemt een tweede vrouw, haar naam is Ketura. Daar verwekt vader Avraham 6 zonen bij. De 4e zoon wordt door Avraham Midian מִדְיָן genoemd.

Jethro, de Midianiet is een afstammeling van Avraham. Het verholen verwijt dat Zippora eigenlijk niet paste bij de rest van de Israëlieten berust op roddelpraat.

De Eeuwige grijpt in. Roddelpraat staat op dezelfde lijn als karaktermoord. Een pittige straf voor dit vergrijp is melaatsheid.

De zeven dagen van afzondering voor Mirjam was een vertraging op weg naar het beloofde land.
hansa
Mooie uitleg van Jesaja40. Als 'Israëliet' weet hij steeds Joodse achtergronden en gebruiken te vermelden, zoals ook bij deze vraag.