Demonstreren

Ds. M. M. van Campen / Geen reacties

Vraag

Zojuist lees ik op nu.nl: Wilders roept op tot demonstreren in Den Haag. Alles in me schreeuwt om hieraan mee te doen. Kan het niet begrijpen dat er de eerste keer maar een handjevol mensen aan mee deed. Waar zijn de kerken dan? Het kan toch niet zijn dat moslimextremisten zo hard van de toren blazen in Nederland. Nederland, waar Joden zich met de dag minder veilig voelen, maar ook ik als christen steeds minder. Waarom komen er zo weinig mensen (lees christenen) voor de joden op in Nederland? Waarom lopen er zo weinig mensen mee met de "mars van de vrijheid". Kan het me nog voorstellen van atheïsten of van mensen die überhaupt geen mening hebben over een of andere godsdienst. Maar ik vind de kerken angstig rustig. Mogen de kerken niet demonstreren of slaapt de kerk? Ben bang van het laatste. Maar toch graag antwoord op mijn vraag of kerken niet mogen demonstreren.

Antwoord

Er staat nergens in de Bijbel dat je als christen niet -binnen de wettige kaders- mag demonstreren. Zelfs het kerkelijke woord protestant komt daar nog ergens vandaan. En toch zijn veel kinderen van God daar wat huiverig voor. De reden is dat achter mensen, machten zitten en dat zijn óf goede óf kwade machten. Onzichtbare geestelijke machten. De eigenlijke strijd wordt dan ook gevoerd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de geestelijke boosheden in de lucht, zo zegt Efeze 6:12. Het is ten diepste een strijd tussen het Koninkrijk van God en het koninkrijk van satan, dat zich hier op aarde afspeelt. Het koninkrijk van God is te herkennen aan de woorden: leven, licht en liefde. En het rijk van satan wordt gekenmerkt door de woorden: dood, duivel en duisternis.

Paulus roept ons op om met een wapenrusting van God te strijden. En die wapens zijn geen letterlijke wapens, maar geestelijke wapens, zie Efeze 6. Riem van de waarheid, borstharnas van de gerechtigheid, schoenen van de bereidheid het evangelie van vrede te delen, schild van het geloof, helm van het heil, zwaard van het Woord van God en het allerbelangrijkste wapen is het gebed. Christenen verwachten het niet van kracht, noch van geweld (verbaal of fysiek), maar van de Geest van God. Daardoor zal het gebeuren. Van Jezus zelf staat geschreven in Mattheus 12:19: Hij zal niet twisten of schreeuwen en niemand zal Zijn stem op de straat horen. Maar het geknakte riet zal Hij niet verbreken en de walmende vlaspit zal Hij niet uitblussen.

Nee de levende kerk slaapt niet, ligt niet in de slaapkamer met de ogen dicht, maar is te vinden in de binnenkamer achter een gesloten deur op de knieën biddend om gerechtigheid en vrede (sjaloom en salaam) voor Israël en de volken. Die zal komen als de Messias komt, wiens gelaat trekken van Jezus van Nazareth zal vertonen! Deze  Vredevorst zal alle dingen recht gaan zetten. Daar bidt de kerk vooral om: Uw koninkrijk kom toch, o Heer.

Wat het volk van de Joden betreft, zegt de kerk het de apostel Paulus na:  “Het is de wens van mijn hart en mijn gebed voor hen tot God dat zij behouden (én beschermd) worden” (Romeinen 10:1).

Overigens: a. Juist de kleine christelijke partijen in de politiek nemen het op voor het recht van de Joden op een volwaardig en menswaardig bestaan in Nederland en stellen het antisemitisme aan de kaak; b. De scriba van de PKN, dr. Arjan Plaisier heeft openlijk een helder geluid laten horen:  “...In deze tijd lijkt antisemitisme vooral van de kant van moslimfundamentalisme te komen. Onze samenleving mag dit niet over zijn kant laten gaan. Wij accepteren geen land van ‘minder Marokkanen’. Wij accepteren geen land van minder Joden en al helemaal niet van ‘weg met de Joden’.  Een samenleving die toelaat dat joden worden gediscrimineerd, beledigd, bedreigd -verbaal en fysiek- is op het hellend vlak terecht gekomen. Opperrabbijn Jacobs, blijft u alstublieft in Nederland!”

Ds. M. M. van Campen