Gedoe over hoed

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Waarom is een hoed dragen voor een vrouw de enige manier om te laten zien dat ze de orde van God gehoorzaamt? De man gehoorzaamt die toch ook en die hoeft er niks voor te doen. Je kan dat toch ook gewoon in je geloof uiten. Ik merk geen verschil met luisteren met of zonder hoed in de kerk. Sowieso vind ik het een beetje vreemd als je een hoed op moet hebben om psalmen te kunnen zingen en te luisteren naar een uitleg van de Bijbel. Had dit echt niet anders gekund? Er is zoveel gedoe over...

Antwoord

Eigenlijk zou je het Paulus moeten vragen of dit niet anders had gekund. Maar die leeft niet meer. Gelukkig hebben we zijn brieven nog. Als we er vanuit gaan dat de Bijbel zich niet vergist, ondanks dat we het altijd graag beter willen weten dan God Zelf, dan zijn er maar twee mogelijkheden: onze eigen gang gaan, en we hebben daar dan tal van argumenten voor, of in alle ootmoed erkennen dat God het beter weet dan wij en Hem ook hierin gehoorzaam zijn. Dat laatste valt niet mee, want daar is geloof en bekering voor nodig. En buigen voor Zijn Woord.

Alle vragen over het dragen van een hoofddeksel tijdens de eredienst staan onder de tag 'hoofdbedekking'.