Seksuele opvoeding van kind

A. Teerds-Gertenbach / 1 reactie

Vraag

Op uw site las ik naar aanleiding van een vraag van een 19-jarige jongen een boekenlijst met aanbevolen boeken over de seksualiteit in een relatie vanuit een christelijke visie. Kunt u ook boeken aanbevelen die gaan over de seksuele ontwikkeling en opvoeding van het kind? Naast “Blozen mag”, dat is al besteld.

Dit met oog op de aanbevelingen in het onderwijs door de WHO Europa en dit in samenwerking met onder andere de Rutgers Stichting, waar dus de overheid ook mee samenwerkt. Nu de overheid steeds dwingender hun richtlijn op seksuele en relationele vorming opdringt is het een goede zaak om daartegen gewapend te zijn. Zou dit trouwens kunnen betekenen dat de methode “Wonderlijk Gemaakt” niet meer gebruikt zou mogen worden?

Met vriendelijke groet, een bezorgde opa.

Antwoord

Beste bezorgde opa,

Het is een voorrecht voor de gezinnen als er bezorgde opa’s (en oma’s) zijn die kwalijke ontwikkelingen nauwlettend in de gaten houden. Het is zeker waar dat de overheid dwingender zijn richtlijn op seksuele en relationele vorming opdringt. Een aantal jaren geleden is daarom ook de methode “Wonderlijk gemaakt” aangepast. Deze methode wordt veel in ons reformatorisch onderwijs op basisscholen, scholen voor voorgezet onderwijs, in speciale doelgroepen en zelfs thuis gebruikt. Er is zelfs een Engelstalige en Spaanstalige variant.

De seksuele opvoeding in het gezin is allereerst de verantwoordelijkheid van de ouders. Als het goed is beginnen ze ermee als hun kinderen nog jong zijn. Daarbij zijn er boekjes die de ouders als hulpmiddel kunnen gebruiken.

Een wat oudere serie, maar nog steeds goed bruikbaar, is “Het wonder van geboorte en groei”. Deze serie start met een boekje: “Mam, waar was ik toen?”, geschreven door Ineke van Herk-van Rijssel, voor de leeftijd van 4-7 jaar en is in de boekhandel te koop. Het tweede deeltje is “Pap, we krijgen een baby”, van dezelfde schrijfster. In dat deeltje wordt onder andere op integere wijze over de geslachtsgemeenschap verteld. Dit boekje is niet meer in de boekhandel verkrijgbaar, maar kan wel per e-mail besteld worden bij: a.teerds@kliksafe.nl

Deel 3 van de serie heet: “Kijk, dat ben ik”. Er is een deel voor jongens en een deel voor meisjes van 10-13 jaar. Er wordt verder ingegaan op het veranderen van het lichaam en de ontwikkeling van gevoelens. Deze boekjes zijn geschreven door mij, A. Teerds-Gertenbach, en zijn in de boekhandel verkrijgbaar.

In 2020 verscheen bij Uitgeverij De Banier “Wonderlijk en waardevol”, geschreven door Elly van der Gouwe-Dingemanse. Het is voor kinderen vanaf ongeveer 8 jaar, geschreven vanuit christelijk perspectief: ieder kind is waardevol en door God geschapen. Ieder mens is het waard om gekend, geliefd en beschermd te worden. Op de voorkant staat: “Alles wat je wilt weten over jongens en meiden, over verliefdheid, knuffelen, seksualiteit en nog veel meer...”

Ongetwijfeld zullen er ouders zijn, die in de seksuele opvoeding andere boekjes gebruiken of gebruikt hebben, die ook vanuit christelijk perspectief geschreven werden. Wellicht willen zij de lijst wel aanvullen. Ik hoop dat ik hiermee de bezorgde opa en daarbij de ouders en de kleinkinderen wat heb kunnen helpen!

A. Teerds-Gertenbach

Lees meer artikelen over:

seksuele voorlichting
1 reactie
Marinam
De boeken van Saar en Jop laten ruimte om zelf te vertellen bij de platen op het niveau en bij de vragen die het kind op dat moment heeft