Al lang op zoek naar God

Redactie Refoweb / 1 reactie

Vraag

Ik ben al vier jaar intensief op zoek naar God, maar ik vind Hem maar niet. Hier word ik moedeloos van. Hoe lang moet ik nog door zoeken? Ook heb ik nauwelijks zondebesef of verdriet over mijn zonden. Ik ervaar Gods Geest gewoon niet. Hoe kan dit veranderen?

Antwoord

Die vraag is vaker langsgekomen op Refoweb. Misschien kun je wat met deze antwoorden:

Onder de tag 'Zondekennis' en 'God zoeken' staan er nog meer.

1 reactie
Gerard
God vraagt van ons alleen geloof.
Voor geloof is kennis onontbeerlijk, want hoe zal je iets geloven waar je geen kennis van hebt.
God vinden we in de schepping, waar we kunnen zien dat Hij er is, en meer in het bijzonder in de Bijbel, waar we kunnen leren wie Hij is en hoe Hij is, want God heeft tot ons gesproken door Zijn profeten en door Zijn Zoon, de Heere Jezus (Hebr 1:1) en deze wooren staan opgeschreven in de Bijbel voor ons.
Geloof is door het horen van deze woorden en deze voor waar en betrouwbaar aannemen, met alle consequenties die daar uit voortvloeien.

Hoe weet ik dat ik wat fout doet? Doordat iemand mij dat verteld. Hoe krijg ik daar verdriet over? Door leren begrijpen hoe kwalijk dat is. Dus hoe krijg ik zondebesef en hoe krijg ik verdriet over mijn zonden? Door God te leren kennen (wie en hoe Hij is), dus door de Bijbel, alsmede mijzelf daarin te spiegelen. Dat leer ik steeds meer zien hoe schromelijk ik tekort kom.

Het meeste leren we God kennen door de Heere Jezus: lees van Hem en over Hem in de Bijbel: Wie Hij is, wat Hij is en wat Hij heeft gedaan.

Gods Geest ervaren is erg subjectief en is nergens een maatstaf voor geloof in Bijbel.

Het geloof zal allerlei vruchten produceren maar die komen vanzelf mits je goed geestelijk voedsel krijgt, uit de Bijbel, waar mogelijk en nodig met hulp van mensen die je helpen de Bijbel op een goede manier te leren lezen.

Boekentip: Zo is God van D.A. Carson.