Moeite met crematiewens van familielid

Redactie Refoweb / 8 reacties

Vraag

Ik ben ‘bonder’. Een zeer dierbaar naast familielid is lid van de confessionele PKN. Zij is in de winter van haar bestaan en heeft te kennen gegeven dat wanneer de tijd gekomen is zij crematie wenst. Ik vind dit ontzettend ingewikkeld. Ik kan hier met geen mogelijkheid achter staan, maar ik kan mij ook maar moeilijk verzoenen met haar beslissing. Kunt u mij de volgende dingen uitleggen:

1. Zie ik dit verkeerd, is crematie misschien wel bijbels te verantwoorden?

2. Zo niet, heeft u (bijbels) advies om haar te overtuigen?

Antwoord

We hebben de artikelen over crematie voor je op een rij gezet. Daar kun je vast meer mee.

8 reacties
Erik1960
Ik hoop oprecht dat de vragenstelster zijn/haar gevoelens mbt crematie voor zich weet te houden in de resterende wintertijd die haar/zijn dierbare familielid nog gegeven is.
kejak
Niet om het makkelijker te maken maar hier en daar leeft het idee dat je daadwerkelijk bij een crematie moet zijn - als de kist in een oven geschoven zien worden zoals bij begrafenis kist in de grond zakt.
Dit is niet het geval. Voorafgaand is er een bijeenkomst , zo je wilt rouwdienst, waarna de aanwezigen de zaal verlaten. De naaste familie blijft achter maar zelfs die zien alleen de kist door een soort sluis naar een andere ruimte verdwijnen. Bij de daadwerkelijke crematie is alleen personeel van het crematorium aanwezig.
Dan nog is het uiteraard aan iemand zelf te bepalen op principiele gronden afwezig te zijn.
Rembrand
Begraven, cremeren, bijzetten in een familiegraf, in een afgesloten grot, hunebed, enz. Van oudsher is het cultuur en plaats gebonden wat er met een overledene gebeurd.
Accepteer iemands beslissing, je hoeft het er niet mee eens te zijn.
kip
tja
k weet niet beter of de Bijbel spreekt van begraven
.en de heidenen verbranden hun doden.
weet niet beter,of t is n heidens gebruik dat verbranden
Samanthi
Zelf ben ik naar een crematie gegaan, ik heb de familiebijeenkomst bijgewoond, ben niet meegegaan met het "wegbrengen". Ik ben juist gegaan om een oude tante te ondersteunen.
CrA
Beste vraagsteller, ik neem aan dat je familielid in haar/zijn leven Jezus gevolgd heeft. Je zou eens kunnen vragen waarom zij/hij in het laatst van haar/zijn leven Jezus in deze niet na wilt volgen.
Jan1966
In 1 Samuel staat dat de lichamen van Saul en zijn zonen verbrand zijn door de inwoners van Jabes. Daarna zijn de beenderen begraven. Later heeft David de inwoners geprezen om hun daad. Veel eerder werd Jozef gebalsemd na zijn dood. Ik heb me laten vertellen dat daarbij de ingewanden uit het lichaam gehaald werden.

Net als CrA aangeeft kan je naar de beweegredenen van de dierbare vragen.
Erik1960
Ik lees vandaag o.a. deze zin in een reactie op de vraag over kinderen die het geloof verloren:

“Houd aan in liefde, laat ook die dwingende aandrang om ze tot de Heere te leiden maar gerust los en geef hen over aan de Heere. Geef hen over in Gods liefdevolle handen.”

Ik hoop dat de vragensteller hierboven dit ook op kan brengen.