Mijn vrouw en ik gaan scheiden

Ds. C. den Boer / Geen reacties

08-01-2004, 00:00

Vraag

Ik zit met een probleem. Door grote problemen en na jaren van verdriet zullen mijn vrouw en ik gaan scheiden. Ik tob hier vreselijk mee wat betreft het geloof. Ik heb voor God een eed afgelegd. Kan ik die nu zomaar verbreken? Er is van één kant geen sprake meer van liefde. Zo doorgaan kan dus ook niet. Wie kan me helpen en steun bieden hierin?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

 Ik begrijp je verdriet. Als een huwelijk, een nauwe verbintenis van twee mensen die elkaar trouw voor het leven beloofden, stukgaat, is dat aangrijpend. Juist als het een huwelijk was en is dat voor Gods aangezicht tot stand is gekomen. Nu vind ik het wel wat moeilijk om op je vraag te reageren, omdat ik de aard van jullie problemen niet ken. Ik weet bijvoorbeeld ook niet, of jullie kinderen hebben. Als dat zo is, zullen zij -denk ik- ook wel lijden onder al de zorgen en problemen van jullie huwelijk. Stel dan ook alles in het werk om bij elkaar te blijven. Jullie hebben samen inderdaad voor God een eed afgelegd. En dat is niet slechts iets dat je tot wederzijdse trouw verplicht. Maar juist omdat de Heere getuige is geweest van jullie ja-woord aan elkaar, mag je in alle spanningen ook een beroep op Hem doen: "Heere; help mij/ons, om elkaar liefde te geven, ook als wij van de ander niet direct wederliefde ontvangen."

Wat betreft echtscheiding: Jezus zei ooit: "Wat God samengevoegd heeft, scheide de mens niet." Vgl. Mattheus 19:6vv. Wel kent de Bijbel twee echtscheidingsgronden: a) als er sprake is van overspel van één van beiden (Matth.19:9) en b) als de ongelovige partij de gelovige kwaadwillig verlaat (1 Korinthe 7:15). Maar juist ook het laatst genoemde hoofdstuk laat zien (kijk maar naar vers 5), dat het ook mogelijk is dat de huwelijkspartners zich met beider instemming voor een tijd aan elkaar onttrekken. Misschien is dat laatste een mogelijkheid voor jullie. In zo'n tijd van scheiding van tafel en bed, kan het zijn, dat we de dingen helderder gaan zien en weer naar elkaar toegroeien.

Wij kennen elkaar niet. Daarom is het moeilijk voor mij om concreet op je problemen in te gaan. Misschien is het dan ook goed, dat je probeert je problemen aan een vertrouwensman voor te leggen, een predikant of voorganger. Die zou verder met jullie kunnen doorpraten en samen met jullie biddend naar een weg zoeken om verder te kunnen gaan. Als je nog wat meer van je problemen aan mij vertelt, kan ik misschien ook  nog wat meer schrijven dan ik nu doe. Leg in elk geval je vragen en verdrietigheden aan de Heere toe. Er is nog nooit iemand door Hem afgewezen, die om hulp en raad vroeg. In alles Hem gaarne bevolen,

Je, ds. C. den Boer

Ds. C. den Boer

Ds. C. den Boer

Tags in dit artikel:

echtscheiding
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik ben 17 jaar en ik ben verliefd op mijn zus van 20 jaar. Ik doe er alles aan om haar naakt te zien. Ik heb zelfs al een paar keer een cameraatje op haar kamer verstopt en in de badkamer. Kan iemand ...
Geen reacties
08-01-2015
Ik heb een vraag over het avondmaal die volgens mij nog niet in het archief staat. Ik mag geloven een kind van God te zijn en ga met vrijmoedigheid aan het avondmaal. Soms zijn er de gevoelens van onw...
2 reacties
08-01-2013
Wie kan mij overtuigen, op bijbelse gronden, dat het onderstaande door de Geest van God gedaan wordt, als zegen voor de persoon. Een persoon wordt door een pastor gezegend. Met als gevolg dat deze beg...
5 reacties
08-01-2014
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering