Hebreeuwse woorden voor “woord”

Ds. W. F. 't Hart / 1 reactie

Vraag

Mijn vraag betreft twee Hebreeuwse woorden voor “woord” en dat zijn debar (debarim) en mila (met vier letters uit het woord Elohim). Hoe kan het dat twee zo verschillende woorden gebruikt worden? Wat is het verschil? Misschien dat u mij hier verder behulpzaam kunt zijn?

Antwoord

Ik denk al een tijd na over deze vraag. Ik kan echter geen teksten vinden op basis van deze informatie waar ik het woord “mila” tegenkom. Heeft de vraagsteller misschien een concreet vers in gedachten?

Anders is het antwoord wat mij betreft eenvoudig: het zijn synoniemen van elkaar, waarbij het palet van betekenissen van dabar anders is dan mila.

Met hartelijke groet,

Ds. W. F. 't Hart

Lees meer artikelen over:

hebreeuws
1 reactie
Jesaja40
Wellicht helpt het volgende u:

De Hebreeuwse handeling van de besnijdenis is בְּרִית מִילָה
(Beriet Mila)

In het Hebreeuws מִלָה (woord) bevat geen י (jod) en is het stamwoord voor woorden.

מִלָה מִילָה hebben dezelfde uitspraak.

De Hebreeuwse titel van het Nieuwe Testament is בְּרִית חֲדָשָׁה
(Beriet Chadasja)