Verborgen worstelingen, stress en moeite

Ds. G.K. Terreehorst / 1 reactie

Vraag

De laatste weken merk ik steeds meer stress in mijn leven waardoor ik mezelf erg vermoeid voel. Stress door bijvoorbeeld een bijbaantje waar het werk niet altijd lukt, stress voor de toetsweken en binnenkort de examens en de studie die ik moet kiezen, stress voor het geheim dat ik homo ben wat niemand weet, stress voor mijn geloof wat maar niet wil lukken omdat het soms voelt alsof God zo ver weg is als ik dingen vraag aan Hem en zelf lukt het me niet om elke dag te bidden omdat ik aan het einde van de dag in slaap val.

En ergens weet ik ook niet meer wat ik naast bidden kan doen. De Bijbel is op de een of andere manier niet interessant genoeg voor mij, preken schrijf ik wel mee, maar ik ben een beetje op een punt gekomen dat ik ‘s avonds voor het slapen mezelf verveel: ik weet niet wat ik naast bidden kan doen. En tegelijkertijd vraag ik me af wanneer God een keer klaar met mij is. Ik heb zoveel andere dingen te doen die moeten gebeuren waardoor ik vermoeid word  en geen tijd meer heb voor God.

En dan ben ik ook nog homo en zondig ik op allerlei manieren. En net hoorde ik psalm 105:5: “God zal Zijn waarheid nimmer krenken, maar eeuwig Zijn verbond gedenken.” Ik weet dat ik niet mag twijfelen, maar ik twijfel wel aan het woord “eeuwig” in die psalm. Ik kan er met mijn gedachten gewoon niet bij dat je altijd terug kan komen bij God,  hoeveel zonden etc. je ook maar doet. Kan iemand dat uitleggen?

Een jongere.

Antwoord

Beste vragensteller,

Je beschrijft hoe je heel veel stress ervaart in je leven door alle dingen die je moet doen en dan draag je ook nog een geheim met je mee dat je homo bent. Wat moet dat allemaal moeilijk voor je zijn. Je schrijft ook hoe dit impact heeft op je geestelijk leven. Je voelt je tekort schieten en het voelt alsof God ver weg is. Allereerst dit: je bent hierin niet de enige! Heel veel jongelui ervaren stress en worstelen soms met zichzelf en met de vragen rondom het geloof. Blijkbaar leggen we elkaar zoveel eisen op dat velen er bijna aan onder doorgaan...

Ik weet niet of je een goede vriend of vriendin heb om over deze dingen te praten? Of misschien nog beter een ‘geestelijk volwassen’ iemand die je deelgenoot kan maken van je zorgen en vragen. Juist degenen die al langer met de Heere leven zullen deze worstelingen en vragen herkennen. Wat is het mooi als je iemand hebt die met je mee zucht en zoekt, maar die je ook vanuit het Woord wijsheid kan aanreiken en bemoediging. Jouw worstelingen zijn niet vreemd, integendeel! Ik ontmoet meer jongeren die de Heere willen dienen en soortgelijke vragen, twijfels en zorgen hebben. Als je de Psalmen leest zie je daar hoe ook de dichters worstelen met heel veel dingen. Lees Psalm 13 maar eens!

Ik heb afgelopen tijd verschillende jongeren ontmoet die juist ook worstelen met dat laatste wat je schrijft. Dat het gewoon niet te bevatten is je altijd terug mag komen bij God en dat Hij altijd je zonden wil vergeven. Je kijkt naar jezelf en je denkt: dat kan toch nooit dat zo iemand als ik vergeving ontvangt, telkens weer. Toch is juist dit het evangelie. Het evangelie is niet dat de mensen vergeven worden die hun best doen of dat een klein beetje verdienen. Het evangelie is ook niet dat God één keer vergeeft en als je weer in zonden valt God ‘klaar met je is’. Het evangelie is nu juist dat de Heere telkens opnieuw wil vergeven en dat we zalig worden uit enkel genade van God. Jezus wilde voor onze zonden sterven! Het evangelie is niet voor ‘perfecte’ mensen maar juist voor ‘mislukkelingen’. Dat is een wonder dat je niet kunt begrijpen, maar waar je alleen vol verwondering voort kunt buigen. Vanuit de mens gezien is het evangelie niet ‘logisch’ maar juist een onbegrijpelijk wonder.

Hoe meer je dat tot je door laat dringen, hoe meer je ook vrijmoedigheid mag krijgen om met al je zonden en gebreken telkens weer naar God terug te keren. De zonden die je doet blijven dan heel erg, je moet er elke dag vergeving voor vragen. Tegelijk je mag dan ook weten dat God die zonden wil en zal vergeven. Hij wil dan ook als een goede Vader voor je zorgen. Je mag ook je ‘aardse’ zorgen bij God brengen. Hij kent ook je verborgen worstelingen, stress en moeite. Dat mag rust en vertrouwen geven: dat niets je kan scheiden van de liefde van Christus.

Ds. G. K. Terreehorst

1 reactie
zeeuwsemaaike
Zondag hoorden wij een preek over het Onze Vader. Daarin werd genoemd dat de Heere Jezus ons zelf het gebed 'Vergeef ons onze schulden' in de mond legt. Dat mogen we elke dag opnieuw bidden. Inderdaad, onbegrijpelijk en wonderlijk, maar wel waar. We hoeven onze schuld geen dag zelf te dragen. Preek is terug te kijken via het YouTube-kanaal van Hervormde Gemeente De Levensbron in Goes (avonddienst met ds. Visser).