Aardige jongen maar met een verleden

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik ben een vrouw van begin 20. Al enige tijd ga ik om met een jongen. Ik merk dat ik hem steeds leuker begin te vinden. Maar deze jongen heeft me verteld dat hij veel moeilijke dingen heeft meegemaakt vroeger: incest en mishandeling. Hij heeft geen contact meer met zijn familie en werken lukt hem niet. Hij heeft aangegeven dat hij niets voor me voelt omdat hij zich niet goed aan anderen kan hechten door alles wat hij heeft meegemaakt.

Nu vraag ik me af wat ik moet doen. Ik wil graag een vriend en ik voel sympathie voor hem. Ik luister veel naar hem en hoor zijn verhalen aan. Ik schrik hier soms wel van, want hij heeft losse seksuele contacten met mannen en vrouwen. Ik begrijp dat dit door zijn verleden komt en ik denk dat dit door de psycholoog die hij al een tijd bezoekt wel kan verbeteren. Maar ik twijfel wat ik moet doen. Wat is wijsheid? Als ik zo met hem om blijf gaan word ik steeds verliefder. Ik hoop dat u me wat richting kunt geven.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een aardige jongen, maar met een verleden. Dat de jongeman jou kennelijk zijn vertrouwen geeft -waardoor hij veel vertelt- leidt natuurlijk tot een aangenaam gevoel, hetgeen je omschrijft met sympathie. Hem ‘laten zitten’ zou ik juist daarom ook niet aanraden. Wél is het goed om voor jezelf na te gaan hóé ver je wilt gaan in ‘meeleven’, want zijn hulpverlener bén je niet. Verwar dan ook je gevoelens van sympathie niet met verliefdheid. Misschien is het een optie om sámen met hem een keer naar de psycholoog te gaan en het dan niet alleen over hem te hebben, maar om eveneens jouw gevoelens eens onder de loep te nemen.

En verder zou ik je willen aanraden om niet alleen te luisteren naar zijn verhalen, maar ook jouw grenzen aan te geven. Begrip opbrengen is één ding, liefde voelen is iets ànders! En wat is derhalve wijsheid? Goed luisteren naar je eigen gevoelens en die open en eerlijk naar hem communiceren. Vriendschap kán dan blijven bestaan... en groeit er toch liefde tussen jullie, dan is het zaak dat die liefde van twee kanten komt, waarbij het verleden van hem ook echt verleden-tijd dient te worden (en niet tussen jullie in staat of blijft staan!). Er is dus voor beiden nog een traject te gaan, voordat ‘losse contacten’ een váste relatie kunnen en mógen worden.

Heb ik je met bovenstaande een beetje richting kunnen geven?

Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

verliefdheid
1 reactie
Jedidjas
Eigenlijk geeft hij zelf al duidelijk aan wat er is: een hechtingsprobleem...als je je daarover wat verdiept op internet, ook bindingsangst enz, dan zie je dat dit niet zomaar wat is. Echt eerst goed over nadenken en inlezen voor je jezelf verliefd laat worden. (Dit kan je later veel narigheid besparen .) Leg dit ook in overgave in gebed bij de Heere voor wat wijsheid is en wat Zijn wil is..