AOW- en Pensioenleeftijd

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

De AOW-/Pensioenleeftijd gaat/is omhoog omdat we steeds ouder worden. Vrouwen leven gemiddeld zo’n twee jaar langer dan mannen. Waarom gaat hun AOW-/Pensioenleeftijd niet twee jaar later in dan mannen?

Antwoord

De AOW-leeftijd is de afgelopen jaren omhoog gegaan en neemt verder toe tot 67 jaar eind 2024. Nu bestaat bij jou de vraag waarom er niet wordt gekeken naar de levensverwachtingsverschillen tussen mannen en vrouwen. Vrouwen hebben een langere levensverwachting en je zou dan kunnen redeneren dat de AOW-leeftijd voor vrouwen hoger zou moeten liggen.

Bij verschillen in AOW-leeftijd zou je discrimineren. De levensverwachting tussen mannen en vrouwen is aanwezig. Maar binnen het geslacht zou je dan ook weer een splitsing moeten maken. De levensverwachting van hoogopgeleiden is anders dan laagopgeleiden, rijkdom en armoede en zo kun je nog wel doorgaan. De AOW, Algemene Ouderdomswet, is voor ieder gelijk, dus algemeen.

Ik snap je vraag, maar het hanteren van verschillende AOW-leeftijden zou in strijd zijn met het gelijkheidsbeginsel.

Daniël Post
Sprangers Van den Ende

Lees meer artikelen over:

uitkering