Flat earth

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Hoe denkt u over de zogenoemde flat earth-theory? Ik heb me de afgelopen tijd verdiept in de theorie van een platte aarde. Veel argumenten die gegeven worden lijken zeer aannemelijk. Van het feit dat NASA leugens verkoopt en niemand ooit in het heelal kan zijn geweest, van vliegroutes, camera-opnames, metingen enz. De Bijbel wordt vaak gebruikt als bewijs, immers heeft God het over het uitspansel en firmament. In eerste instantie vond ik het lachwekkend dat mensen in een platte aarde geloofden, maar na veel onderzoek en verdieping vind ik het idee zo gek nog niet. Graag hoor ik van u hoe we dit in perspectief van de Bijbel kunnen zien.

Antwoord

Het is een wijdverbreide fabel dat de Bijbel beweert dat de aarde plat zou zijn. Er is geen enkele Bijbeltekst dat dit suggereert. Uitspansel betekent niets anders dan het door God geschapen zichtbare deel van het firmament (=lucht) en zegt dus niets over de vorm van de aarde. Samenzweringstheorieën zijn bovendien erg hip op dit moment. Volg het advies van Paulus maar: nuchter en waakzaam zijn.

Zie ook deze artikelen:

www.refoweb.nl/vragenrubriek/25294/platte-aarde

www.refoweb.nl/vragenrubriek/16416/de-schepping-plat