(G)een bijdrage leveren aan de eredienst

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Ik ben een paar keer in baptisten- en evangelische gemeenten geweest. Ik vind de diensten daar veel fijner dan de diensten in mijn eigen reformatorische kerk. In reformatorische kerken bepaalt de dominee wat er gezongen, gelezen, gebeden en gepreekt wordt. De andere kerkgangers hebben geen invloed op het verloop van de dienst. In de baptisten- en evangelische gemeenten die ik bezocht mogen gemeenteleden bidden, een lied zingen of opgeven, of iets delen wat ze uit Gods Woord geleerd hebben. Daarnaast is er wel iemand die de leiding heeft en iemand die een preek heeft voorbereid.

Ik las 1 Korinthe 14:26: “Hoe is het dan, broeders? Telkens wanneer u samenkomt, heeft iedereen een psalm, of hij heeft een onderwijzing, of hij heeft een andere taal, of hij heeft een openbaring, of hij heeft een uitleg. Laat alles gebeuren tot opbouw.” Hieruit concludeer ik dat in de eerste christengemeenten alle (mannelijke) leden een bijdrage konden leveren aan de dienst/bijeenkomst. Waarom kan/mag dat nu in reformatorische kerken niet meer?