Boeken voor zoekenden

Ds. W. van Weelden / 2 reacties

Vraag

Is er een boekje wat eenvoudiger/begrijpelijker is dan het boek “De droefheid naar God”? Ik zoek een boek wat er op lijkt in de taal van vandaag. Welke boekjes beveelt u sowieso aan, aan (jonge) mensen die zoekend zijn?

Antwoord

Het is een indringende vraag. Het is ook een interessante vraag. Het boek van prof. Wisse, “De droefheid naar God” is een klassiek werk. Ik heb begrepen dat hij dit zijn beste werk vindt. Ik denk terecht. Dit geeft mij de vrijmoedigheid om niet vooruit te kijken naar alles wat na hem geschreven is door dominees van allerlei slag, maar terug te keren tot de nadere reformatie.

Mijn voorkeur heeft Noordsterre van Willem Teellinck. Antiquarisch te verkrijgen en zeer aan te bevelen.

Daarnaast hebben een aantal mensen uit de vorige eeuw zich zeer verdienstelijk gemaakt om werken van Willem Teellinck in moderne taal, in hedendaags Nederlands te herschrijven. Ik noem een aantal werken. Enige inspanning zal wel meer boven tafel halen.

Ds. W. van Weelden

'De droefheid naar God' van prof. Wisse is gratis te downloaden via Theologienet.nl
(mirror)

Lees meer artikelen over:

boeken
2 reacties
Annemieke1
"Als je bidt" en "bekering ook voor jou". Van ds Vreugdenhil zijn waarschijnlijk beter te lezen dan bovengenoemde klassiekers. En een boek van Arie Maasland "zoektocht"

En wat denk je van gewoon de Bijbel... Want je kunt 100 boeken lezen als je zoekend bent en dan zoekend blijven. Gods woord is levend en krachtig, geloof het!
Gouwenaar
Knowing God van Packer?
(volgens mij in het Nederlands vertaald onder de titel "God leren kennen")

Ook "Brieven van een scepticus" van Boyd is zeer de moeite waard