Onregelmatige cycli

drs. J. de Jongh-van Hoof / 3 reacties

Vraag

Ik ben soms heel laat ongesteld. Heb dan al meer dan week last en het komt dan maar niet. Behalve als ik dan gemeenschap heb met mijn man, dan is het er binnen paar uur of de volgende ochtend. Is dit normaal?

Antwoord

De duur van de eerste dag van de menstruatie tot de eerste dag van de volgende menstruatie  kan wisselen gedurende de vruchtbare periode van je leven. Deze is meestal tussen de 21-35 dagen.

We vinden een cyclus kort als deze korter is dan 21 dagen en lang als deze langer is dan 35 dagen. Dit is overigens alleen van belang wanneer er sprake is van een (onvervulde) zwangerschaps-kinderwens.

Verder zie je korte dan wel lange en onregelmatige cycli in het begin en aan het einde van de vruchtbaarheidsperiode (dus bij tieners en bij vrouwen 45-55 jaar).

Dat de menstruatie los komt na het hebben van gemeenschap kan ik niet goed verklaren. Mogelijk begint de vloeiing omdat een orgasme de baarmoeder wat doet samenknijpen.

José de Jongh-van Hoof

Lees meer artikelen over:

menstruatie
3 reacties
Peetje
Heel herkenbaar dat de menstruatie komt na gemeenschap.
Niet altijd maar heb het bij mijzelf ook al een paar keer opgemerkt.
arendine
Als dit afwijkt van het regelmatige patroon dat er altijd was, is een gesprek met de huisarts een goed idee.

Als de cyclus nooit regelmatig was, zou het ook omgekeerd kunnen zijn - voor de menstruatie veranderen hormonen en mogelijk behoefte aan gemeenschap.
boulanger
Heel herkenbaar, mijn cyclus blijft vaak ook lang uit (een week bijv). Als we dan vrijen word ik echt direct ongesteld. Ik denk dat het inderdaad met het samentrekken van de baarmoeder te maken heeft