Buiten het huwelijk te ver gegaan

Ds. J.A. Mol / 2 reacties

Vraag

Mijn man is buiten het huwelijk veel te ver gegaan op seksueel gebied, tot aan orale seks toe, dus geen geslachtsgemeenschap. Mijn vraag is: valt dit onder overspel en dus als grond om te scheiden? Wat wordt precies in de Bijbel bedoeld met overspel? Iemand aanzien om te begeren is volgens Christus al overspel, maar dan kan en mag zo’n beetje iedereen wel scheiden.

Antwoord

Beste vraagstelster,

Wat een moeite. Wat een verdriet. Wat een pijn. Dat is het eerste wat in mij opkomt als ik je korte vraag lees. Je vraag is kort en zakelijk.

Ik ken je situatie niet, waardoor ik je geen goed antwoord kan geven. Als dat nog niet gedaan is: zoek hulp. Bespreek dit met predikant, huisarts, deskundige: mensen die je in vertrouwen kunt nemen.

Inderdaad, iemand aanzien om te begeren is volgens Christus al overspel. Hoe diep zijn Gods geboden! Zij stellen ons schuldig. Daar komen wij niet onderuit. Maar wat is overspel precies? Ik verwijs je naar het antwoord 'Wat is overspel precies' van jaren geleden gegeven door ds. A. K. Wallet.

Van harte wijsheid, sterkte en Gods genade toegewenst.

Met hartelijke groet,
Ds. J. A. Mol

Lees meer artikelen over:

overspel
2 reacties
K80
Als het mij vraagt en 1000 andere mensen, of ze nu christen zijn of niet, zullen 999 dit toch wel overspel vinden.
Het is blijkbaar niet bij zoenen gebleven en daar zou ik het ook al absoluut niet mee eens zijn!
AHHK76
Wat intens moeilijk en verdrietig voor je, wat er is gebeurd. Geen woorden voor.... Bijbels gezien mag je inderdaad scheiden. Maar neem geen overhaaste beslissing! Overdenk eerst alles. Heeft jouw man berouw en wil hij in relatietherapie? Zo ja, sta jij hiervoor open... of wil jij scheiden? Zoek hulp voor jezelf. Kijk ook eens op www.kostbaarvaatwerk.nl. Heel veel sterkte!