Hekel aan het huishouden

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / 6 reacties

Vraag

Tegenwoordig ben ik huisvrouw, maar eigenlijk heb ik een hekel aan het huishouden. Ik ben veel liever bezig met hobby’s of (geestelijke) boeken lezen. Ben ik dan zondig bezig? Ik hoor altijd over “vlijtige huisvrouwen” en “bezige handen.” Maar mij ligt dat gewoon niet. Daarbij komt ook nog vaak dat ik moe ben.

Antwoord

Beste huisvrouw,

Een huisvrouw die niet van huishouding houdt, dat kan. Ik denk dat iedere huisvrouw wel eens baalt van haar werk. Elke dag hetzelfde. En het zet zo weinig zoden aan de dijk.  Wat moet ik er mee aan? Dat is eigenlijk je vraag.

Ik probeer me een beetje in je wereldje in te leven. Het is natuurlijk heel moeilijk om echt op je vraag in te gaan. Heb je kinderen? Wat voor scholing heb je gehad?  Hoe reageert je omgeving op je huisvrouw-zijn. Dat speelt allemaal mee.

Maar hoe je het ook wendt of keert:  als je getrouwd bent, kinderen hebt of niet, je hebt een taak in je huis. Een echte taak. Om een gezin te runnen is het in de eerste plaats nodig dat je goed ziet dat huisvrouw-zijn ook een goddelijk beroep is. Door God Zelf aan je toevertrouwd. En dan is er niets zo goed als je er aan te geven, of een deel van je tijd daar aan te geven. Daarbij moet je de vrouw uit Spreuken 31 niet als een (be)dreiging zien, want daar wordt vaak op gedoeld, maar lees het eens met met aandacht. Wat een liefde spreekt er uit dit hoofdstuk en wat een verheerlijking van de huisvrouw. Behalve haar huishouden onderhandelt ze ook nog met de kooplui die haar “fijn lijnwaad” kopen.  Wat wordt ze wijs genoemd, geprezen zelfs. Zeker in onze tijd is het heel belangrijk om te beseffen dat huisvrouw een taak is die er toch ook echt wel bij hoort.

Je houdt van lezen... Prachtig en het zijn nog geestelijke boeken ook. Maar ook dat kan niet je leven zijn. En je hobby’s? Waarvoor dient een hobby? In de eerste plaats om te zorgen dat je leven niet eentonig wordt. Verder zou ik graag noemen: om je fantasieën wat uit te leven en je leven hierdoor wat meer inhoud en fleur te geven. Een hobby is mooi, maar kan en mag ook niet je leven zijn!

En je rechtstreekse vraag: ben ik zondig bezig?... Ik ben geneigd om te schrijven: Pas op, ga nu eens bij jezelf te rade... waar ben ik mee bezig? Ga de taak van huisvrouw wat hoger kwalificeren. Zoek een manier om wat vreugde in je gezinswerk te krijgen. Zie het als iets verantwoordelijks en iets zinvols. Ik weet ook wel dat vaatwassen nooit een prachtige baan zal worden en elke week stoffen en zuigen, maar toch hoort het bij onze taak. Ik hoorde eens een predikant die zei: “Moeder, als je morgen in de pap staat te roeren, zing dan maar: “Geef mij verstand met goddelijk licht bestraald.” Dan wordt het vanzelf ook lichter in je huis en in je keuken en in je hart.

Hartelijke groeten,
Nellie van Dooijeweert

Lees meer artikelen over:

huishouden
6 reacties
Jedidjas
Ik herken het enorm. Ik moet me er ook echt toe zetten. Wat ik heel fijn vind is om aan de gang te gaan en ondertussen van alles met God te bespreken. Al strijkend ,stofzuigend enz.zijn dat dan mooie kostbare momenten.
pannenkoek
Ik hou ook niet van het hh. Ben liever met mijn handen bezig. Soms lekker muziekje aan en ff door het huis racen.

Lees onderstaand maar met een glimlach, we kunnen echt niet gemist worden.

Een huisvrouw, lieve mensen,
is de spil van haar gezin.
Zij is als eerste wakker
en slaapt als laatste in.
Is zij een dagje stappen
dan jammert heel de troep,
Want niemand kan haar missen..........
"Toch heeft zij geen beroep!"

Zij tovert met de centjes
en brengt de kinders groot,
Droogt tranen en snuit neusjes,
is net een 1000 poot.
Als iedereen de griep heeft,
verpleegt zij heel de troep,
Loopt zelf van koorts te bibberen..........
"Toch heeft zij geen beroep!"

Zij is de troost der kleinen
en vaders grootste schat,
Het aanrecht is haar altaar,
de pan haar wierookvat.
Zij is in het drukke leven
het rustpunt voor haar troep,
Haar wapenspreuk is "Dienen"
"Het cijfer 10 voor haar beroep"
Han13
Herkenbaar.. je bent noooit klaar he..
Wat ik weleens doe is ondertussen een preek aanzetten. Erg waardevol, vind ik..
Prisma23
Met huishouden is het net zo als met allerlei ander werk je moet het een beetje handig organiseren.
Bij ons gaat het zo:
Iedereen ruimt zijn/haar eigen rommel op, dus ook je eigen kamer.
Alle was breng je zelf naar de wasmanden die naast de wasmachine staan. Ieder mag de wasmachine bedienen, maar dan ook zorgen dat het spul gedroogd en gestreken wordt.
Iedereen kan een appje krijgen met een boodschappenlijstje. Boodschappen worden bij thuiskomst direct op de juiste plaats opgeborgen. Iedereen doet mee met koken/bakken/tafeldekken/tafelafruimen en afwassen.
Alleen harde vloerbedekking en een robotstofzuiger op iedere verdieping.
Alles heeft een vaste plek in huis.
Zo kost het huishouden minder tijd en is het ook gezellig omdat je het met z'n alle doet.
Zo blijft er meer tijd over voor dingen die wij belangrijker vinden dan huishouden,zoals lezen/knutselen en veel kletsen.
Kortom efficiency principes uit het bedrijfsleven kan je ook thuis gebruiken.
hansa
Geef Heer', dat wat ik immer doe,
Uw eer mijn doelwit zij;
Niets, hoe veracht en nietig 't schijnt,
of 't krijgt hierdoor waardij.
Het slavenwerk voor U verricht,
wordt een gewijde zaak,
die in Uw dienst een kamer veegt,
vervult een schone taak.

C. H. Spurgeon
coby6
Of het zondig is ligt aan je man, of je hem ergert. Ik begrijp die mannen niet die dan vroeg opstaan, werken en dan doet die vrouw wat leuke hobbies en ruimt eens wat op en ze vinden het prima. Ken een stel. Die man kreeg gewoon een hartaanval van het werken en zij gewoon lekker relaxed rond lummelen en lekker naar de kerk gaan, geen kinderen en hij vond het best. Zul je andersom moeten hebben. Ik ergerde me rot. Moet je zelf irritant vroeg opstaan, werken, reizen en dan kom je thuis in een beestenbende met een kerel die zit te gamen. Ergerlijk. Heb een collega. D'r vriend had een paar maanden geen baan. Toen was ze al geirriteerd, omdat zij wel full time moest werken en hij maar lekker uitslapen en doen waar ie zin in had. Hij kon er niks aan doen, zat tussen 2 banen in, maar ze zei: ik zal blij zijn als ie weer gaat werken. Maar sommige mannen.. prima vinden ze het. Onbegrijpelijk.