Omeprazol

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Ik gebruik al jaren omeprazol eenmaal daags. Nu ben ik een sterke multivitamine gaan slikken i.v.m. te lage weerstand. Mijn vraag: wordt deze vitamine wel goed opgenomen als er een maagbeschermer gebruikt wordt?

Antwoord

Beste vragensteller,

Er is een kans op tekorten aan vitamine B12, ijzer en magnesium. Ik kom het in de dagelijkse praktijk nauwelijks tegen.

Is het nog wel noodzakelijk om omeprazol te gebruiken? Er zijn ook andere maagtabletten (bijvoorbeeld ranitidine). Deze tabletten zijn weliswaar wat minder sterk maar hebben ook minder bijwerkingen.

Vriendelijke groet,
A. Meijer, huisarts

Lees meer artikelen over:

medicijn