Hervormde gemeente willen bezoeken

Redactie Refoweb / Geen reacties

Vraag

Van huis uit ben ik Rooms Katholiek opgevoed, maar ik kan geen voldoening bij het geloof en de kerk vinden. Dit belemmert mij, ik krijg geen rust. Na een periode van oriëntatie en bidden zou ik graag een eredienst bij de Hervormde gemeente willen bezoeken. Echter, het voelt voor mij moeilijk om die stap te zetten vanwege mijn familie.

Ook weet ik niet zo goed hoe vrouwen van de Hervormde gemeente in het algemeen gekleed naar de kerk gaan in de vorm van het dragen van een jurk, rok, een hoofddeksel. Zijn daar bepaalde ‘voorschriften/wensen’ voor?

Antwoord

In principe zijn er in de meeste hervormde gemeenten die behoren tot de PKN geen verplichte kledingvoorschriften. Afhankelijk van de modaliteit kan er wel zeer prijs gesteld worden op het dragen van een jurk of rok en een hoofddeksel (mag eenvoudig) bij vrouwen. Het is altijd goed om je aan te passen aan de plaatselijke gebruiken. Bij sommige Hersteld Hervormde gemeenten zijn jurk/rok en hoofddeksel wel verplicht.

Iedere Hervormde gemeente heeft een website. Daarom is het verstandig om vooraf even de koster te mailen en te vragen naar de plaatselijke gebruiken.