Omgaan met andere geloven

Ds. P.D.J. Buijs / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraagje over hoe je als christen om moet gaan in de multiculturele samenleving met andere geloven, zoals joden en moslims.

Antwoord

In de eerste plaats dienen we ons te laten leiden door de bijbelse stelregel: "Uw vriendelijkheid zij alle mensen bekend." Behandel die ander niet als een paria, als iemand voor wie je misschien zelfs wel bang bent, louter vanwege het feit dat hij/zij anders is en een andere culturele achtergrond heeft. Vervolgens (al hangt dat nauw met het eerste samen): Elk mens is een schepsel van God. Een gevallen schepsel, zeker, maar dat geldt ook voor ons zelf. We zijn allemaal "van één lap gescheurd", zoals wel eens gezegd wordt. Dan: Het is belangrijk om, wanneer wij daadwerkelijk met aanhangers van andere godsdiensten in aanraking komen (bijv. in de buurt waar we wonen of via studie) ons te verdiepen in de hoofdlijnen van hun denken. Dat kan goed aan de hand van een boek uit christelijke kring dat zo`n godsdienst beschrijft en er vervolgens bijbels licht over laat schijnen. Hoe kan ik met een ander in gesprek gaan, als ik niet echt weet wat zijn achtergrond is? Ten vierde: laat er bewogenheid zijn met de ander. Immers, ook hij/zij heeft een ziel voor de eeuwigheid. Hij/zij heeft Christus nodig en ligt buiten Hem verloren. We weten dat alleen Jezus Christus de Weg, de Waarheid en het Leven is (Joh. 14 : 6). Maar als we dat weten, mogen we die wetenschap toch ook die ander niet onthouden?

Tenslotte: laat er veel gebed voor die ander zijn, opdat hij/zij door Gods Geest (maar misschien wel via jou) tot bekering mag komen. Bid tegelijk voor jezelf, om de genade van een echt christelijke levenswandel, waar een getuigenis van uit gaat. Een tip: sla eens een concordantie op (een boek met trefwoorden uit de Bijbel, op tekst gerangschikt) en ga dan eens na wat over de "vreemdeling" gezegd wordt. Dat is een verrassende ontdekkingstocht.

Ds. P. D. J. Buijs