Boek van Brakel

Ds. A.T. Vergunst / Geen reacties

Vraag

Dominee Vergunst, op welk hoofdstuk en boek doelt u in uw antwoord op de vraag van 27-08-2003 dat ik zojuist las, het boek van Brakel? In welk boek beschrijft Brakel het werk van de Heilige Geest in het hart?

Antwoord

Ik verwijs de lezer naar Brakels "Redelijke Godsdienst" eerste deel, hoofdstuk: 30 (roeping), 31 (wedergeboorte), 32 (geloof), 33 (kenteekenen van het zaligmakende geloof). Ook de hoofdstukken omtrent het Avondmaal (41-42) zijn heel lezenswaardig. Als je al die hoofdstukken gelezen heb, dan raad ik je aan de rest van de hoofdstukken te lezen.

Brakel moet je leren lezen. De meeste lezers zullen ontmoedigd worden als ze de lange zinnen zien;  gedeelten die maar door gaan met allerlei opwerpingen en tegenargumenten die dan weer gedetailleerd worden weerlegd. Tenzij je met een speciale studie bezig bent, kun je die gedeelten best overslaan.  Aan het eind van elk hoofdstuk wordt Brakel weer heel persoonlijk en past hij op een uitnemende wijze de dogmatiek toe op het dagelijkse leven. Sla die stukken niet over.

Gods zegen op het lezen van zijn onderwijs.

Ds. A. T. Vergunst

Lees meer artikelen over:

boekenBrakel