Somber na bevalling

drs. N. Wolswinkel / 2 reacties

Vraag

Drie maanden geleden ben ik bevallen van ons vierde kindje. Echter nog tijdens de kraamdagen voelde ik mij erg somber worden. Na drie maanden is dit nog steeds het geval; het lijkt wel of ik de zwangerschap en bevalling niet echt meegemaakt heb. Ook valt mij de zorg en verantwoording erg zwaar. Nu is het wel zo dat ik altijd erg moet wennen aan nieuwe situaties, maar gevoelsmatig had ik dit niet zo erg na de andere bevallingen. Is het normaal dat je drie maanden na je bevalling deze gevoelens nog steeds hebt?

Antwoord

Het is lastig uit een paar regels een conclusie te destilleren. Maar wanneer je schrijft dat je je somber voelt, en dat het lijkt alsof je zwangerschap en bevalling niet echt hebt meegemaakt, dat denk ik dat er een goede reden is om een afspraak bij je huisarts te maken om hierover verder door te praten.

Drs. N. Wolswinkel

Lees meer artikelen over:

postnatale depressie
2 reacties
leene
Zoek hulp liever vandaag nog dan morgen. Blijf niet doormodderen!
Lekkerbek
Bij veel ziekenhuizen hebben ze tegenwoordig een POP poli, horend bij poli verloskunde/gynaecologie. Dit is voor mensen die tijdens de zwangerschap deze gevoelens hebben, of zij die hier veel kans op hebben, maar ook voor vrouwen die na de zwangerschap sombere of depressieve gevoelens hebben. Vraag een doorverwijzing naar zo'n poli, er zijn meer mensen dan je denkt die met t zelfde zitten en die óók deze stap genomen hebben. Sterkte!