Ware bekering

Redactie Refoweb / 5 reacties

Vraag

Hoe merk je nou ware bekering?

Antwoord

5 reacties
Gerard
Als je een beetje Engels kan hier een mooi stukje:
https://www.youtube.com/watch?v=UClk9P6zrA0

Alec Motyer, vorig jaar overleden, bekend van onder andere zijn boeken over Jesaja (wat hij het 5e evangelie boek noemt), de Psalmen, zijn liefde voor het oude Testament en voor de Heere Jezus, legt hier eenvoudig uit wat het is een christen te zijn.
CrA
@ vraagsteller, dat merken vooral anderen aan je.
WillemB
@CrA, ik vraag me af of dit waar is. Natuurlijk wordt de boom aan de vruchten gekend. Maar wie beoordeeld dan die vruchten? Ik hoop niet van “anderen”. Want volgens mij zien wij aan wat voor ogen is, maar God ziet het hart aan.
Ik denk dat de vraagsteller met een stuk zekerheid worstelt. Die zekerheid kan en mag een ander je nooit geven. Dat kan allen Gods Geest en Woord. De Geest getuigt met onze geest, dat wij kinderen van God zijn. Is dat vaag? Nee, dat ligt rotsvast op het Fundament, de Heere Jezus Christus!
CrA
Klopt WillemB, de Heilige Geest laat Zijn eigen werk zien in het hart, dat geeft zekerheid. Maar als men zegt het getuigenis van de Geest te hebben en de werken worden niet gezien, is het een dood geloof (Jak. 2:14-20). Die vruchten worden opgemerkt door de broeders, (oa. Hand. 9 : 36, Hand. 16:15, Gal.1:23) maar ook door anderen (Hand. 22:12).
Samanthi
Ken je de Heere of niet?
Heb je Hem lief of niet?
Kan je zonder God verder leven of niet?
Is de Heere Jezus je dierbaar of niet?
Heb je je bekeerd of niet?