Weinig aandacht voor Gods beloften rondom Israël

Ds. A. Simons / 151 reacties

Vraag

Israël speelt een prominente rol in Gods plan in de Bijbel. Daniël 7:27 (o.a.) zegt zelfs dat “het koningschap en de heerschappij en de grootheid van de koninkrijken onder heel de hemel zullen gegeven worden aan het volk van de heiligen van de Allerhoogste.” Het gaat hier om Israël. Het woord Israël is na “Yahweh” en “Elhohim” zelfs het derde woord in de Bijbel. Maria, Zacharia en Simeon bezongen dat God naar Zijn volk Israël had omgezien. Jezus zegt dat de verlossing uit de Joden is. Jezus was zelf een Jood. De Emmaüsgangers zeiden ook dat zij dachten dat de Messias zou komen om Israël te verlossen en Jezus sprak dat niet tegen. Zo zijn er zoveel schriftplaatsen aan te wijzen dat Israël een zeer belangrijke plaats heeft in het plan van God en Zijn Koninkrijk.

Hoe komt het dan dat Israël helemaal geen plaats heeft in de belijdenisgeschriften en nauwelijks in de prediking? Ik heb dat eens aan onze predikant gevraagd en hij zei dat hij dat heeft geprobeerd, maar doordat hij zoveel weerstand daarop kreeg, is hij daarmee gestopt. Hoe kunnen wij niets met Israël hebben als het Gods uitverkoren volk is? Als Israël straks met Jezus de nieuwe aarde zal regeren, wat moeten wij op dat moment dan doen als we nu ook niets met Gods volk hebben? Wordt het niet tijd dat wij ook dít belangrijke deel van de Bijbel eens een wat meer prominentere plek geven in ons geloofsleven en prediking?

Antwoord

Vriend, een hele mond vol! Inkt en papier te kort om te beschrijven en te reageren op uw of jouw mail. Helaas moet ik je gelijk geven dat er in de kerk zo weinig aandacht is voor Gods beloften rondom Zijn letterlijk Israël. Bekering van Israël is vaak een sluitstuk in ons gebedsleven. Alsof het ophoudt bij de bekering van gans Israël (Rom. 11:26). Alsof er geen andere tijd meer komen zal (Zach. 3:10).

We gaan met elkaar de tijd van advent in. Voor velen is advent een terugblik. Toch geloof ik dat advent een uitzien is naar de dag van Zijn wederkomst. Maranatha. Om met Paulus de Heere Jezus Christus als Zaligmaker terug te verwachten opdat Hij ons verderfelijke lichaam zal veranderen en gelijkvormig maken aan Zijn lichaam (Filip. 3:20).

Weinig oog voor het land en het letterlijke volk Israël, is mede de oorzaak dat wij een geestelijk koninkrijk verwachten en weinig oog hebben voor een aards koninkrijk. We denken dat Gods kinderen eeuwig in de hemel zijn en beseffen niet dat er een aards koninkrijk komt. Een letterlijk koninkrijk waarin de bekering van het letterlijk Israël een grote rol zal spelen. Ook het land en de natie van Israël. Een voorproef van het koninkrijk wat straks eeuwig letterlijk komen zal.

Heimwee maakt het hart uitziende naar Zijn komst. Naar de bekering van Zijn Israël. Opdat God verheerlijkt wordt door Zijn volk zoals Simeon het geprofeteerd heeft in Lukas 2:32: Een Licht tot verlichting der heidenen en (daarna) tot heerlijkheid van Uw volk Israël. En de Geest en de bruid die zegge; Kom! Ja, kom Heere Jezus, kom haastelijk!

Groet ds. A. Simons,

Deze vraag is ook behandeld in het programma 'Pastorie online':

Lees meer artikelen over:

(Messiasbelijdende) JodenIsraelkoninkrijk
151 reacties
Lecram
@Omega: als je niet wilt zien dat er een exegese is, nadat ik e.e.a heb onderbouwd, laat ik het maar hierbij.
Wel nog een opmerking over welke Joden: beetje kinderachtig. God weet welke Joden. Als God het over Israël en Juda heeft, vraag je dan ook welk Israël God dan bedoelt? Of vind je dat dan blasfemisch?

Wat betreft Abraham: als je het meer gespecificeerd wilt horen, prima, dan gaat het hier om de beloften en zegeningen van Abraham. In de lijn dus met ds. Jonker, maar ook ds. van Campen en Prof. Ouweneel (die vaker gepromoveerd is en meer boeken heeft geschreven dan Prof. Paul, als dat je maatstaf is).
Lecram
@huibertus:
Gelukkig zakt je broek niet af van verbazing, dat zou nog vervelender zijn :)

Ik ken je uitleg over het genadeverbond, ik heb dat tientallen jaren aan moeten horen. Het klopt echter niet. Er is niet een genadeverbond zoals men dat leert. En het verbond met Abraham is een ander verbond dat het sinaïtische verbond. En zo zijn er nog wel meer verbonden (lees ook eens hoe Prof. Paul dat uitlegt).

En waar waren de heidenen op het Shavout feest toen de Heilige Geest werd uitgestort? Er was geen heiden bij toen! Allemaal Joden! De Geest werd pas op de heidenen uitgestort in Handelingen 10.

Waarom moeten wij ons Abrahamieten noemen? Wat een kolder. Dat komt nergens in de bijbel voor. Wij zijn zonen (en dochters) van God.

Waar staat er in Psalm 48 dat de heidenen er toen al bij hoorden? Ik lees het niet.
Psalm 87 is een heerlijke profetie, van wat komen gaat, net zoals Genesis 12 en vele andere profetieën.

Ik zou zeggen: lees de bijbel nog eens onbevangen, zonder de bril die je altijd hebt opgehad.
HP89
Wat wordt er dan bedoeld met wat Jakobus zegt in handelingen 15 vers 14tm 17? Dat wordt m.i. zeker geestelijk bedoeld gelijk ook de kantekenaren juist verklaren. Terwijl als je alleen de profeet leest je kunt denken dat het over de fysieke oprichting zou gaan.
Jesaja40
@Omega,

Ik word niet geadviseerd door een Rabbijn. Ik heb uitsluitend een melding gemaakt van een pijnlijk incident.

Uw formulering, dat vanuit Nederland veel gedaan wordt voor Messiasbelijdende Joden is correct. Echter er is ook een keerzijde. Wij, Messiaanse Joden, zijn grotendeels afhankelijk geworden van giften om vanuit onze visie door te geven aan onze volksgenoten.

Er is ook een trend dat de gevers bepalen waar de gelden aan besteed moeten worden. Een organisatie bedacht dat de Messiasbelijdende Joden de kerkelijke catechismus niet kenden en die maar moesten gebruiken. Van Joodse zijde was er veel tegenstand om dit niet te doen. U kunt ons geschenk toch niet weigeren, we gaan het toch uitgeven en onder u verspreiden. Wij schakelen onze lobbyisten wel in om ons plan te doen slagen. Een geschrift, die behoorlijk wat vervangingstheologie bevat ga je toch niet opdringen bij de Messiasbelijdende Joden? Wel, de kerkelijke organisatie deed dat wel en had geen oog voor haar blinde vlek.

Niet alleen u, maar velen missen een fijngevoeligheid aangaande het Huis van Israël. Nog steeds is de kerkelijke bekeringsdrang aanwezig. Er wordt veel over ons gesproken maar weinig met ons gesproken.
Lecram
@HP89:

NEE!

Dat wordt NIET geestelijk bedoeld!!!

Lees ook het antwoord van ds Simons hierboven

"Weinig oog voor het land en het letterlijke volk Israël, is mede de oorzaak dat wij een geestelijk koninkrijk verwachten en weinig oog hebben voor een aards koninkrijk. We denken dat Gods kinderen eeuwig in de hemel zijn en beseffen niet dat er een aards koninkrijk komt. Een letterlijk koninkrijk waarin de bekering van het letterlijk Israël een grote rol zal spelen. Ook het land en de natie van Israël. Een voorproef van het koninkrijk wat straks eeuwig letterlijk komen zal."

En als de KT zeggen dat dat geestelijk is bedoeld, dan is dat weer een bewijs dat de kt beïnvloed zijn door de vervangingsleer, Omega!!!
CrA
Inderdaad @Omega is bazelen niet alleen voorbehouden aan predikanten;-)

Lees de laatste zin uit dit artikel:
https://www.digibron.nl/search/detail/012dbd8523e29342d312afa1/kerkplanting-in-isra-l-is-werk-van-de-heilige-geest/0
Lecram
Voor wie het horen wil, twee zeer luisterwaardige lezingen van Willem Ouweneel over onze blinde vlek mbt Israel. Best wel ontluisterend ..

Deel 1
https://youtu.be/9gW1fD8tdpc

Deel 2
https://youtu.be/DvYTPzj3V6s
evantorisch
Gereformeerden hutselen de verbonden door elkaar 'tot één genade verbond voor de hele wereld.' Mijn advies: lees Galaten 3: 15 nog eens een keer!
Ze hebben ook moeite om het natuurlijke van het geestelijk te onderscheiden.
Ben je (door geloof) een geestelijk kind van Abraham, dan gelden ons opeens alle beloften die Abraham zijn gedaan! En wat we niet waar kunnen maken vergeestelijken we gewoon, hoe moeilijk kan het zijn?
Inderdaad, het is Bijbels om als gelovige te zeggen dat Abraham onze geestelijke vader is. Paulus zegt ook dat hij de vader is van hen die door zijn prediking tot geloof gekomen zijn, ook Bijbels dus. (gaan we ook alle natuurlijke dingen van Paulus op onszelf toepassen? Oww, beter niet trouwen dan, dat leidt alleen maar af om God te dienen ....)
En door het geloof wordt God ook onze Vader, en dan hebben we allemaal ook nog een biologische vader. Tjonge, wat een vaders allemaal!
Het is niet zo moeilijk hoor, je moet het alleen allemaal in het verband zien.

Nou ja, wat ik maar zeggen wil: de 'natuurlijke' beloften aan Abraham gedaan, gaan niet automatisch over op zijn geestelijk kinderen. Dat zijn twee verschillende zaken.
Om een geeslijke kind van Abraham te worden is geloof nodig, voor de besnijdenis hoef je alleen maar van hem af te stammen.
De geestelijk beloften gaan ook over iets anders dan de aardse beloften.
De aardse beloften horen bij de besnijdenis en het verbondsautomatisme (door geboorte), maar die kun je niet overzetten op het geestelijke.
Niemand heeft automatisch God tot zijn Vader, ook de Joden zelf niet.
Zo zei Jezus tegen de ongelovige verbondskinderen 'gij zijt uit uw vader, de duivel'.

Romeinen 11 is een van de duidelijkste hoofdstukken.
De Israëlieten staan voor de natuurlijke takken van de edele olijf; en de heidenen voor d3 takken van de wilde olijf.
Maar takken worden niet in takken geënt, maar in de stam. (dus niemand wordt in Israël geënt) want Israël is de stam niet.
Denk in dit verband ook aan Joh. 15 Blijf in Mij, (niet in Israël), en Ik in u.
Jezus is de wortel Op. 5:5, 22:16, Jes 11:10; en de olie is in de Bijbel het beeld van de Heilige Geest.
"Als nu enige van die takken afgerukt zijn, en u, die een wilde olijfboom bent, in hun plaats bent geënt en mede deel hebt gekregen aan de wortel en de vettigheid van de olijfboom."
En wat staat er tussen Jezus en de Heilige Geest?
Juist,de stam, die voor de verbonden en beloftes staat.
Daar kun je alleen maar deel aan krijgen door het geloof: 20 u staat door het geloof. (dus niks door geboorte, dan wordt het natuurlijke weer met het geestelijke vermengt)
En de natuurlijke takken (Joden) kunnen alleen maar afvallen door ongeloof. En ook dan is God machtig hen weder in te enten.

Ook luisterwaardig op de site van 'groeien in geloof' de lezing van Ouweneel over Romeinen 11.

De bewering van iemand die blind is voor de vervangingsleer nemen we maar niet serieus.
Er zijn bewijzen zijn er genoeg, en die wil ik ook best geven.
Maar als dat hier gebeurt wordt het direct verwijdert als 'off topic', dus wie werkelijk geïnterresseer is komt maar naar het forum.
Benieuwd hoe lang dit er blijft staan (redactie, je kunt het ook gedeeltelijk verwijderen), maar enkele sub-dogma's vanuit de vervangingsleer:
Doop ipv besnijdenis.
Zondag ipv sabbat.
De 10 woorden ipv de wet van Christus.
Een hemels Kanaän ipv een aards koninkrijk.
Jezus' troon in de hemel ipv in Jeruzalem.
Een geestelijk hersteld Israël ipv een fysiek Israël.
- Voor meer, zie het forum!
Omega
@CrA Je hebt het nu in ieder geval zwart op wit en nota bene al tien jaar oud. Dat moet je dan toch overtuigen ;-)

@Jesaja40 Wie bedoel je met "ons"? Joden in het algemeen of Messiaanse joden? Zowel Christenen voor Israël als de stichting Messiasbelijdende joden organiseren regelmatig bijeenkomsten "met" joden, zowel binnen als buiten Israël. Spreken met elkaar wil nog niet zeggen dat je het met elkaar eens hoeft te zijn. Dat zijn de kerken en christelijke bewegingen onderling ook niet. Zelfs Paulus en Barnabas gingen uit elkaar en evenzo hadden Paulus en Petrus een ernstig meningsverschil. Het gebrek aan fijngevoeligheid (over en weer) hoeft geen probleem te zijn als het doel (geloof en bekering van het joodse volk) maar voor ogen wordt gehouden.

@Lecram Je exegese is vooral het determineren van elementen, daar word ik bepaald niet opgewonden van. Ik had liever een overtuigende bewijsvoering gezien op basis van de Schrift. Dat de vrouw uit Openb. 12 Israël niet kan zijn, blijkt wel uit Openb. 1:19. "Het" moet volgens Johannes allemaal nog gebeuren. En aangezien Christus geen twee vrouwen heeft, kan dit in Openb. 19 alleen maar de wereldwijde gemeente van Christus zijn. En de geroepenen tot het avondmaal zijn precies dezelfden. Niets wat er op wijst dat het hier gaat om twee verschillende groepen. Een ware avondmaalganger is per definitie lid van de gemeente van Christus.

Overigens zijn hier drie exeges over: Israël, Maria en de Bruidsgemeente (jood en heiden). Zoals gezegd: Christus doet niet aan polygamie, dus heeft die laatste optie m.i. de beste papieren.

Ik vind overigens wel dat je je er wat makkelijk van afmaakt als het gaat om Israël: "Laat het maar aan God over over welke joden het gaat." Punt is dat Israël niet bestaat. Het is geen afgebakend groepje joden, op een bepaalde plek, in een bepaalde periode en met bepaalde kenmerken. Je moet je dus afvragen wat en wie Paulus hier mee bedoelt. Concreet kun je dus niet aangeven voor wie deze beloften zijn. Eén ding weten we slechts: ze zullen Jezus erkennen als hun Messias.

@evantorisch Aangezien dankzij de aloude Bijbelse beloften dat de evangelische beweging de vervanger is van de reformatorische kerken, zul jij wel verstand van zaken hebben... Ik heb overigens meer moeite met de onderliggende jodenhaat in evangelische kringen. Waar de psalmen niet meer worden gezongen (die gaan allemaal over de joden), wordt de geloofsleer aangestuurd door een onuitgesproken gevoel van antisemitisme. Het vrolijk en oppervlakkig gejubel van surrogaatteksten kan dat niet maskeren. Evenzo is het vieren van de joodse feesten in die kringen niets anders dan vervangingstheologie 2.0.
Lecram
@Omega: De studiebijbel.nl (waar jouw vriend prof. Paul ook aan meewerkt) zegt dit over de vrouw:
"Uit het vervolg blijkt dat de vrouw de moeder is van de Messias (vs.5) en naast Hem nog meer kinderen heeft (‘de overigen van haar nageslacht’, vs.17). Het is onwaarschijnlijk dat we hier concreet hebben te denken aan Maria, de moeder van Jezus; zij wordt in het NT nooit als een hemelse figuur of als moeder van de gelovigen voorgesteld. De vrouw in dit hoofdstuk is een belichaming van Israël als het volk van God, het volk waaruit de Messias is geboren. In de openingsscène van het visioen wordt zij getekend in haar hemelse, verheerlijkte gestalte, in de rest van dit hoofdstuk in haar aardse (concreet-historische) gestalte. Een vergelijkbare beeldspraak treffen we aan in Gal.4:26, waar sprake is van ‘het Jeruzalem dat boven is ... onze moeder’ (vgl. ook Heb.12:22; Op.21:9-21)."

Je zult dus eerst langs prof. Paul moeten om hard te maken dat deze vrouw niet Israël is.

Je geloof in Gods macht om te bepalen wie het Israël is waar Hij vele malen over spreekt, in zowel eerste als tweede testament is niet groot. WIJ hoeven niet te bepalen wie de Joden zijn, de Israëlieten die God straks massaal tot Zich zal trekken en de ogen zal openen. Dat doet God. Hij ziet het het hart aan, daar hoeven wij ons helemaal niet druk over te maken.
JDoedel2
Even wat research gedaan. @Omega is blijkbaar de nestor van dit gezelschap hier. En één van het echte stempel: van dik hout zaagt men planken als ik de communicatiestijl bekijk.

>>Het gebrek aan fijngevoeligheid (over en weer) hoeft geen probleem te zijn als het doel (geloof en bekering van het joodse volk) maar voor ogen wordt gehouden.
-->Ik denk dat christenen weinig doelen richting het Joodse volk meer te stellen hebben. 20 eeuwen kruistochten, discriminatie, WW-II, etc. geven weinig recht meer tot spreken.
Dus laten al die Christenen eens ophouden met 'Jodenevangelisatie' het bekeren van Joden, zeggen dat ze Jezus moeten aannemen.
Uiteindelijk zal de Messias zich aan zijn broeders openbaren zoals Jozef zich aan zijn broeders openbaarde. Er was toen niemand anders bij, God zal nu ook niemand anders gebruiken.

*Deel verwijderd door moderator. Het gaat hier niet over evangelische kringen*
Lecram
@moderator: mag Omega dan wel zijn beschuldigingen uiten naar de evangelische beweging?
Jesaja40
@omega,

Ik heb mijn Joodse visie naar voren gebracht. Blijkbaar is dat niet goed overgekomen bij u, want uw eerste reactie was niet erg netjes, het tikken op de vingers. Dat is nog vrij onschuldig al is dat niet netjes. Maar waarschijnlijk past dat bij u en heeft u ook dat recht toegeëigend.

Waar het mij om gaat is het feit wat de vraagsteller én het antwoord van de deskundige heel actueel is. Er is gewoon geen ruimte voor het Huis van Israël en de zaken die nog in vervulling moeten gaan worden overschreeuwd met allerlei gedachten die hun voeding kregen vanuit het verleden.

Daar zit voor ons Joden de pijn en de verwijdering. Ik noem slechts een feit en u gaat dit uitvergroten en haalt daar van alles bij. Waarom doet u dat? Is dat om ook een duit in het zakje te doen om iets te zeggen? Als uw bijdrage alleen maar bestaat uit organisaties te noemen die een goed werk doen voor het Huis van Israël dan berust dat alleen maar op enige sympathie.

Uw ouders hebben hun leven in de waagschaal gezet om een aantal Joden te verbergen voor de vijand. Dat siert uw ouders en die eer is uitsluitend voor hen. Het is goedkoop om te zeggen ik draag een Magen David en een kippa heb ik binnen handbereik. Dat is de buitenkant. Wat is de reden dat u mij telkens neerzet als iemand die nergens van af weet en met niemand in gesprek gaat.

Zou er dan toch een zekere supperioriteit zijn richting het Huis van Israël? Een enkeling heeft u voorbeelden gegeven en u reageert daar op. Dat doet mij denken aan de kruisvaarders die ons probeerde uit te moorden. Direct zal u reageren: maar dat ben ik niet, daar distancieer ik mij van, dat is een valse aantijging. Dan heeft u gelijk van mij, maar uw reacties hebben wel die neiging.

Iedereen mag het heel hartelijk oneens zijn met elkaar. Maar het is de wijze waarop dit gebracht wordt. Dat is volgens mij ook de reden waarom men vanuit de kerken het oneens is met de beloften en de toekomstige taken die het Huis van Israël nog moet vervullen. Velen zijn jaloers op die taak. Wie steelt van Israël kan die last niet dragen. Gun ons die last want de Eeuwige geeft ons daarvoor de kracht om op een gegeven moment een gemeente te moeten onderwijzen die minimaal uit 2.800 mannen bestaat.
Lecram
@Jesaja40: Ik kan het helemaal vinden in uw reactie. Het lijkt wel een niet WILLEN zien. Overigens een houding die heel veel voorkomt. Want stel je voor dat je de in stenen gebeitelde denkwijzen moet loslaten. Dat is alleen bedreigend als je daar je eigen behoud aan vastkoppelt.
Omega
@Lecram De verklaring van de Studiebijbel, hoewel niet het einde van alle tegenspraak, verbaast me inderdaad. Ik vermoed dat Mart-Jan zich niet met deze exegese heeft bezig gehouden, temeer omdat hier wordt verwezen naar Gal. 4:26. En iedereen met een vleugje Bijbelkennis kan concluderen dat het hier niet om Israël gaat. Immers, Paulus schrijft hier aan de christenen uit de heidenen: "Maar Jeruzalem, dat boven is, dat is vrij, hetwelk is ons aller moeder." Dus ook de 'moeder' van de christen-heidenen. Dat lijkt me toch vrij helder. De kanttekenaars, maar ook andere verklaringen, verwijzen hier naar de wereldwijde kerk (jood en christen). En ook dat is volkomen verklaarbaar omdat, zoals ik al schreef, Christus geen polygamie pleegt en geen twee vrouwen heeft.

Ik heb overigens een onbeperkt geloof en vertrouwen in de almacht van God, maar bepaald niet in de exegese van amateur-theologen. Iedereen spreekt over Israël, maar niemand weet precies wat daarmee bedoeld wordt. Jij kunt dat ook niet duiden. Ten diepste weet je dus niet waarover je spreekt ;-)

Dat mijn opmerking over het evangelisch antisemitisme is blijven staan (en ik kan nog wel wat voorbeelden noemen) lijkt me nogal helder na de mostert-na-de-maaltijd-reactie van @evantorisch richting refo's. Het zijn omgekeerd evenredig dezelfde argumenten.

@JanDoedel2 Ik weet niet of je christen bent. Ik vermoed van niet. Maar het evangeliseren onder jood en heiden is de opdracht van Jezus Zelf: "Gaat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen" (Mark. 16:15). In het Grieks staat daar "ktisis", dat is alle schepselen. Volgens mijn laatste informatie horen joden daar ook bij. Joden uitsluiten van het evangelie is niets anders dan een daad van jodenhaat en diepe verachting voor dit volk van God.

@Jesaja40 Je wijst iedere keer naar het verleden en de vreselijke zaken die zijn gebeurd in de naam van het christendom. Omdat dit een christelijke site is zul je verwijten richting de islam wel bewust laten liggen. Dat begrijp ik. En joden is veel onrecht aangedaan de afgelopen eeuwen. Het meest overigens nog door seculieren als Hitler en Stalin. Dat wordt hier ook door niemand ontkend. Maar waar ik me wel enorm aan stoor is dat je daarin blijft hangen, dit steeds herhaalt, zonder de hand in eigen boezem te steken. En dan laat ik de uitspattingen in het OT (moet ik jou dat ook kwalijk nemen?) nog maar even liggen. Maar heb jij je wel eens afgevraagd waarom joden (nog) niet massaal tot bekering zijn gekomen en altijd hebben geweigerd om Jezus te erkennen als hun Messias en Koning. De Bijbel is daar, naast de beloften die er nog liggen voor de joden, vrij helder over. Misschien zou je daarover eens het mea culpa, maxima culpa kunnen uitspreken, aangezien jij steeds over "wij" spreekt als het over de joden gaat. Het joodse volk verwerpt nog steeds massaal jouw Verlosser en Zaligmaker (je bent toch Messias belijdend?). Daar hoor ik je niet over. Ik zie alleen het priemende vingertje naar het verleden van iedereen die niet jubelend achter je aan marcheert.
Lecram
@Omega: "Ten diepste weet je dus niet waarover je spreekt"

Meerdere personen hebben jou al gewezen op je arrogantie. Ik bij deze ook.
Fijne dag verder.
Omega
@Lecram Kortom, je weet het ook niet. Helder.
Jesaja40
Beste omega,

Nog steeds begrijpt u een aantal zaken niet en wederom voegt u zaken daaraan toe die de plaats van het Huis van Israël in de weg staan. Uw constructieve bijdrage mis ik nog steeds in het geheel. De medelezers volgen met belangstelling hoe wij op elkaar reageren. Hier gaat het niet om een machtspel of een woordenspel om zo punten te scoren. Hier gaat het om het feit dat er geconstateerd wordt dat er zo weinig aandacht wordt gegeven aan het heilsplan wat aan Israël wordt voltrokken. Maar blijkbaar hecht u meer waarde aan uw relaas dan inhoudelijk op de casus in te gaan. Het mag dan uw stijl zijn, daar kan ik mee leven, wij Joden zijn gewend aan deze retoriek. U haalt daar onze eigen Joodse geschiedenis bij aan. Wel, die is niet zo verheffend te noemen. U, als heiden, mag daarin lezen om te ontdekken wat daar in staat om niet in diezelfde fouten te vallen. Het Huis van Israël heeft wel die klappen ontvangen van de Eeuwige. Dat was het wijze oordeel van de Eeuwige over onze overtredingen.

U matigt het gedrag van een inquisiteur aan. Het liefst zou u de ”uitspattingen”, waar wij onze straf van de Eeuwige hebben ondergaan opnieuw willen sanctioneren. De Bijbel is niet uw geschiedenisboek waaruit u zomaar iets kan knippen en plakken om ons daarmee om de oren te slaan. Laat ik het wat hard tegen u zeggen: u begrijpt de diepte niet waarom de Eeuwige het deksel op een deel van mijn volksgenoten heeft gelegd. Daar bent u ook niet in geïntereseerd gelet op uw uitspraak dat alle Joden massaal de zaligmaker verwerpen. Hieruit blijkt dat u toch wel een beetje dom bent. Op grond van de 500 ooggetuigen aanvaarde iedere Jood dat Yeshua uit de dood was opgestaan. Niet iedereen volgde Hem maar accepteerden het feit zonder tegenspreken. Tot de kruisvaarders kwamen met de boodschap Jezus aannemen of de dood volgt. In Zijn Naam werden wij gedood. Er knapte iets bij ons, is dat dezelfde Yeshua die opgestaan was uit de dood? Bracht die alleen maar dood en verderf onder ons. Wat is dan de waarde van de ooggetuigen. Weet u wat hier gebeurt beste omega? Hier wordt de Joodse ziel uit ons volk gerukt, althans een poging daartoe. Ver van uw bed toch en u bent daar niet schuldig aan hoor. Maar toch, het verderf, de vervloeking werd over ons uitgesproken. En de kerk in die tijd beriep zich op de Bijbel waarin de vloek over ons werd uitgesproken. Die vloek heeft een waarschuwend karakter van wat je gewoon kan overkomen.

U vraagt van mij een mea-culpa en maxima culpa. Daaraan kan ik helaas niet aan voldoen, want in dit geheel zou ik aan de maagd Maria, aan de engel Michaël enzovoort mijn schuld moeten belijden. Dat is blasfemie en zondigen tegenover de Eeuwige, die ons verbiedt om mensen te vereren en aan te roepen.

Nee omega, u beseft niet hoeveel Messiasbelijdende Joden lijden onder het feit dat er velen nog onder het deksel leven. U moet helemaal niet achter mij aan lopen want dan moet ik ook verantwoordelijkheid voor u dragen. U moet achter Yeshua aan lopen en Hem niet voor de voeten lopen met oordelen. Dat is alleen aan Hem voorbehouden.

Op mijn beurt neem ik het op voor de feiten die nog te wachten staan voor het Joodse volk en hun taak. Het zou u sieren om daar met verwondering naar te kijken en alles te doen wat in uw vermogen ligt. U zult het vast wel goed bedoelen, daar twijfel ik niet aan, maar de wijze waarop u handeld is niet de Koninklijke weg.
Jesaja40
Beste omega,

Nog steeds begrijpt u een aantal zaken niet en wederom voegt u zaken daaraan toe die de plaats van het Huis van Israël in de weg staan. Uw constructieve bijdrage mis ik nog steeds in het geheel. De medelezers volgen met belangstelling hoe wij op elkaar reageren. Hier gaat het niet om een machtspel of een woordenspel om zo punten te scoren. Hier gaat het om het feit dat er geconstateerd wordt dat er zo weinig aandacht wordt gegeven aan het heilsplan wat aan Israël wordt voltrokken. Maar blijkbaar hecht u meer waarde aan uw relaas dan inhoudelijk op de casus in te gaan. Het mag dan uw stijl zijn, daar kan ik mee leven, wij Joden zijn gewend aan deze retoriek. U haalt daar onze eigen Joodse geschiedenis bij aan. Wel, die is niet zo verheffend te noemen. U, als heiden, mag daarin lezen om te ontdekken wat daar in staat om niet in diezelfde fouten te vallen. Het Huis van Israël heeft wel die klappen ontvangen van de Eeuwige. Dat was het wijze oordeel van de Eeuwige over onze overtredingen.

U matigt het gedrag van een inquisiteur aan. Het liefst zou u de ”uitspattingen”, waar wij onze straf van de Eeuwige hebben ondergaan opnieuw willen sanctioneren. De Bijbel is niet uw geschiedenisboek waaruit u zomaar iets kan knippen en plakken om ons daarmee om de oren te slaan. Laat ik het wat hard tegen u zeggen: u begrijpt de diepte niet waarom de Eeuwige het deksel op een deel van mijn volksgenoten heeft gelegd. Daar bent u ook niet in geïntereseerd gelet op uw uitspraak dat alle Joden massaal de zaligmaker verwerpen. Hieruit blijkt dat u toch wel een beetje dom bent. Op grond van de 500 ooggetuigen aanvaarde iedere Jood dat Yeshua uit de dood was opgestaan. Niet iedereen volgde Hem maar accepteerden het feit zonder tegenspreken. Tot de kruisvaarders kwamen met de boodschap Jezus aannemen of de dood volgt. In Zijn Naam werden wij gedood. Er knapte iets bij ons, is dat dezelfde Yeshua die opgestaan was uit de dood? Bracht die alleen maar dood en verderf onder ons. Wat is dan de waarde van de ooggetuigen. Weet u wat hier gebeurt beste omega? Hier wordt de Joodse ziel uit ons volk gerukt, althans een poging daartoe. Ver van uw bed toch en u bent daar niet schuldig aan hoor. Maar toch, het verderf, de vervloeking werd over ons uitgesproken. En de kerk in die tijd beriep zich op de Bijbel waarin de vloek over ons werd uitgesproken. Die vloek heeft een waarschuwend karakter van wat je gewoon kan overkomen.

U vraagt van mij een mea-culpa en maxima culpa. Daaraan kan ik helaas niet aan voldoen, want in dit geheel zou ik aan de maagd Maria, aan de engel Michaël enzovoort mijn schuld moeten belijden. Dat is blasfemie en zondigen tegenover de Eeuwige, die ons verbiedt om mensen te vereren en aan te roepen.

Nee omega, u beseft niet hoeveel Messiasbelijdende Joden lijden onder het feit dat er velen nog onder het deksel leven. U moet helemaal niet achter mij aan lopen want dan moet ik ook verantwoordelijkheid voor u dragen. U moet achter Yeshua aan lopen en Hem niet voor de voeten lopen met oordelen. Dat is alleen aan Hem voorbehouden.

Op mijn beurt neem ik het op voor de feiten die nog te wachten staan voor het Joodse volk en hun taak. Het zou u sieren om daar met verwondering naar te kijken en alles te doen wat in uw vermogen ligt. U zult het vast wel goed bedoelen, daar twijfel ik niet aan, maar de wijze waarop u handeld is niet de Koninklijke weg.
dalethvav
Off topic