Liturgische bloemen

Redactie Refoweb / 6 reacties

Vraag

Welke liturgische bloemen horen bij een preek over een nieuwe hemel en nieuwe aarde?

Antwoord

Daar passen geen aardse bloemen bij. Alles wordt straks nieuw (Openb. 21:5). Iedere bloem die je daar nu neer zou zetten is slechts een slap aftreksel van de overweldigende schoonheid die wedergeboren christenen te zien krijgen op de nieuwe aarde. “Hetgeen het oog niet heeft gezien, en het oor niet heeft gehoord, en in het hart des mensen niet is opgeklommen, hetgeen God bereid heeft dien, die Hem liefhebben” (1 Kor. 2:9). En dat zal gebeuren nadat de laatste bazuin heeft geklonken (1 Kor. 15:52). Dan wordt er eeuwig scheiding gemaakt tussen hen die zich met hart en ziel hebben overgegeven aan Christus en alle anderen. Misschien moet je ter waarschuwing -dat geloof en bekering geen uitstel kunnen leiden- maar de Engelentrompet (Brugmansia) neerzetten.

Lees meer artikelen over:

Nieuwe hemel en aarde
6 reacties
Naturel
Misschien kun je hier wat mee http://www.symbolischschikken.nl/
huibertus
De overweldigende schoonheid die ik zie in een roos,[ trouwens in heel
de flora] komt het op mij wel plat over om te spreken over een slap
aftreksel.
sjaloom
#huibertus, dat dacht ik nou precies hetzelfde.
God's schepping is zó overweldigend mooi!! Ik vind het inderdaad erg plat gezegd om dat een slap aftreksel te noemen.
Omega
Volgens mij zitten we nu op de restanten van Gods schepping. Die was volmaakt. Totdat wij er een puinhoop van gingen maken (en dat nog doen). Ik moet regelmatig de meest prachtige bloemen en planten in beeld brengen en ik ben nog nooit een volkomen zuivere bloem tegengekomen. Pak maar eens een loep. Voor ons oog is het wellicht een schoonheid, maar er is altijd wel iets te vinden dat afbreuk doet aan het geheel. En zeker op geen enkele wijze te vergelijken met de volmaakte flora en fauna straks op de nieuwe aarde.

Tussen "overweldigend schoon" en volmaakt zit daarom de uitspraak van Paulus: Wat geen oog heeft gezien en zelfs wat in geen mensenhart is opgeklommen. Kortom, we kunnen ons er zelfs geen voorstelling van maken.
huibertus
Beste omega
Als ik bij een bloeiende rododendron zit, ben ik vol van verwondering dat de
schepping zo mooi is,en wat dacht u van een pinksterbloem?een madeliefje enz.Gaat u daar met een loup bii zitten om toch nog een min puntje te vinden?
Of zegt u toch ook hoe groot zijt Gij?
Omega
@Huibertus Dat is afhankelijk van de functie waarmee ik me op dat moment met die bloem bezig houd ;-) Maar als je nu al vol verwondering bent over de aangetaste schepping, dan worden de woorden van Paulus straks alleen maar nog meer werkelijkheid. En dat is iets om naar uit te zien!