De reformatoren over het vagevuur

Ds. W.G. Hulsman / 2 reacties

Vraag

Hoe dachten de reformatoren over het bestaan van het vagevuur? Als ik de 95 stellingen van Luther lees, lijkt het erop dat Luther ervan uitgaat dat het vagevuur bestaat. Het bestaan van het vagevuur is waarschijnlijk op een zeker moment uit de (reformatorische) theologie ‘geschrapt’. Hoe is dat in z’n werk gegaan?

Antwoord

Luther staat wanneer hij de 95 stellingen formuleert nog maar aan het begin van zijn reformatorische arbeid. Daarin komt het vagevuur wel voor. Later heeft hij die onder invloed van Melanchton niet meer geleerd. Calvijn heeft vanaf het begin het vagevuur afgewezen. In de laatste editie van de Institutie schrijft hij in boek 3, hoofdstuk 5, paragraaf 5: “Ik heb zojuist uitgelegd dat het bloed van Christus de enige voldoening, verzoening en reiniging is voor de zonden van de gelovigen. Als dat overduidelijk is, wat is het vagevuur dan nog anders dan enkel een huiveringwekkende godslastering tegen Christus? Ik laat de heiligschennis waarmee het vagevuur elke dag verdedigd wordt maar liggen, net als de aanstoot die het geeft in de godsdienst en de ontelbaar veel andere dingen die we tevoorschijn hebben zien komen uit deze goddeloze bron.”

Hartelijke groet,
Ds. W. G. Hulsman

2 reacties
Ali636
Het is verschrikkelijk om te merken dat rooms katholieke gelovigen hier nog helemaal in geloven. Als ik als protestant een begrafenis bijwoon van een rooms katholiek die wel bij ons in de protestantse gemeente is geweest, maar niet volgens de familie de roomse kerk verlaten heeft, dan gaat het er erg rooms aan toe. Ze zijn allemaal vol angst voor het vagevuur. Ondanks dat andere rooms katholieke gelovigen zeggen dat dat tegenwoordig niet meer zo is. Zij beschouwen ons ald afvallig van de enige ware kerk en ik zou zo graag uitleggen wat een vrede het geeft als ik mag weten dat mijn zonden vergeven zijn. Bidden maar en die vrede voorleven.
nieuwsgierig
Hier móet ik even op inhaken....

Rooms katholieken zijn, net als jij, overtuigd van hun geloof.
Dus is het niet verschrikkelijk maar heel normaal dat zij geloven in hun eigen geloof.

"Zij beschouwen ons ald afvallig van de enige ware kerk"
Net zoals jij hen zo beschouwd.

Laat ieder in zijn of haar waarde, zeker qua geloof. Ik geloof niet, maar dat maakt mij niet minder dan iemand die wel gelooft.