Groot geheim

Ds. W. Arkeraats / 3 reacties

Vraag

Ik ben seculier opgegroeid en een paar jaar geleden tot geloof gekomen. Dit is pas gebeurd tijdens mijn huwelijk. Toen ik in verwachting raakte van ons eerste kind zijn mijn man en ik voor de wet getrouwd. De kerk was toen niet in beeld. Ik heb dus ook nooit belijdenis gedaan. Nu zijn wij tot geloof gekomen en komen vaak in christelijke kringen. Men ziet ons daar als gelovig dus er is niemand die vraagt of ik wel belijdenis heb gedaan of voor de kerk getrouwd ben. Ik schaam mij heel erg hiervoor en het voelt als een groot geheim, want als deze lieve mensen toch eens wisten hoe het werkelijk zat...

Maar ik schaam mij er ook voor contact op te nemen met de dominee, want wat als wij hierdoor niet meer welkom zijn in de kerk... We hebben er nooit echt over gelogen, want er is nooit naar gevraagd, maar toch voelt het als een geheim wat tussen ons staat. Enerzijds is het gewoon zo gelopen, wij waren in die tijd niet gelovig en nu wel. Maar ik zou zo graag ook aan willen gaan aan het avondmaal, maar ik weet niet hoe ik hier uit moet komen.

Antwoord

Beste vriendin,

Je noemt allerlei moeilijke dingen op en dat is heel begrijpelijk. Toch wil ik beginnen met er iets heel anders tegenover te zetten: het feit, dat we er dankbaar voor mogen zijn dat je met het Woord van God in aanraking kwam. Daarin mogen we allereerst iets zien van de goedheid van de Heere. Ik weet natuurlijk niet hoe dit concreet in je leven heeft plaatsgevonden, maar we mogen toch belijden dat Gods hand ons leven leidt.

Ook heb ik uiteraard geen zicht op de mensen tussen wie je verkeert en ook niet met welke kerkelijke gemeente je contact hebt. Daarom beschrijf ik maar hoe het moet zijn en ik hoop van harte dat dat ook het beeld is van je omgeving. Als het goed is moet het helemaal geen probleem zijn dat je nog geen belijdenis deed. Ik denk zo dat het alleen maar verwondering zal teweegbrengen als iemand vertelt vanuit een seculiere omgeving tot het geloof te zijn gekomen. Begrijpelijk is het dat je het betreurt dat je niet voor de kerk getrouwd bent, maar die was toen nog niet ‘in beeld’. Maar als je nu nog zonder getrouwd te zijn zou samenwonen, zou het probleem groter zijn. Het moet dus mogelijk zijn dat je je vrienden eerlijk vertelt hoe het verleden was.

Kennelijk heb je al een wat intensiever contact met een kerkelijke gemeente, aangezien je over “de dominee” schrijft. Neem contact met hem op. Zou het werkelijk zo zijn dat je niet meer welkom zou zijn als je je geschiedenis vertelt? Dat kan ik me niet voorstellen. Ik zou eerder denken dat je als dominee, als herder, dankbaar bent als iemand wil meeleven. Dan kun je de mogelijkheid van het belijdenis doen bespreken, want het is immers de ordelijke weg om via de openbare belijdenis van het geloof toegang te hebben tot het Heilig Avondmaal.

Terwijl ik dit schrijf komt bij mij de vraag op of je man wellicht wel uit een kerkelijk meelevend gezin afkomstig is. Ik neem aan dat je meer kinderen uit Gods hand ontvangen hebt – je schrijft immers over je “eerste” kindje. Zijn ze gedoopt. Of niet? Daar mag je ook over nadenken.

Als ik mijn antwoord samenvat raad ik je aan om je vrienden eerlijk van jullie situatie te vertellen en ook naar de dominee te gaan. Bij dit alles denk ik aan de Heere Jezus, die steeds -door innerlijke ontferming bewogen- mensen opzocht om hen tot Zijn kudde te brengen.

Zijn zegen toegewenst!

Ds. W. Arkeraats

3 reacties
CorsdeKort
Het is voor God totaal onbelangrijk of “je boekje is afgestempeld”. Het gaat erom wie je (van binnen) bent; of je een heel hartig leven leidt voor Zijn aangezicht. Hij zal later dan ook niet vragen of je wel gedoopt bent of belijdenis hebt gedaan maar of eerder of je zijn geboden hebt gehouden en of er een omscheppingswerk in je heeft kunnen plaatsgevonden.

Je geheim is ook niet iets slechts, je was daarvoor immers onwetend? Het is eerder een mooi geheim dat je eerst geen christen was maar dat nu wel bent en dat je dat nu ook graag wilt uitdragen. Als de dominee je dan wegstuurt dan is die kerk jou niet waardig en die dominee een dwaas en heeft hij geen kennis van het wezen van God.
Sammie2016
Als het goed is heb je de belangrijkste stap al gedaan namelijk "je hebt je in je hart aan God opgedragen", Hij weet hoe het zit!
De volgende stap is de openbare belijdenis (en tevens de doop) ...
Romeinen 10:10 zegt ..
Want voor rechtvaardigheid moet je geloven met je hart, maar voor redding moet je een openbare bekendmaking doen met je mond.
en
1Petrus 3:21 ..
Ook nu wordt GIJ gered door dat wat hiermee overeenkomt, namelijk de doop (niet het wegdoen van de vuiligheid van het vlees, maar het verzoek aan God (Jahweh) om een goed geweten), krachtens de opstanding van Jezus Christus.

succes
AHHK76
Als jullie dominee niet alleen een leraar is maar ook een goede herder van zijn gemeente, dan zal hij blij zijn als jij je verhaal vertelt!
Wat mooi dat je tot geloof gekomen bent, naar de kerk gaat en graag wilt deelnemen aan het Heilig Avondmaal. Daar kan hij toch alleen maar blij mee zijn? Er is immers in de hemel blijdschap over 1 zondaar die zich bekeerd? Als je de eerste stap eng vindt, kun je misschien eerst een mail sturen... of oefenen met kerkmensen, waar je een goede band mee hebt en het hen vertellen? Volgens mij komt het helemaal goed! Bid ook maar voor de juiste woorden van jou en reactie van de ander...
Gods zegen toegewenst!!!!