Vriend luistert naar afgrijselijke muziek

C. M. Chr. Rots - de Weger / 21 reacties

Vraag

Ik heb een vraag waar ik mee worstel. Mijn beste vriend, die ik al ken van voordat ik ging geloven in God, is iemand met wie ik heel veel lol, goede gesprekken en warmte ervaar. We kennen elkaar door en door en zijn er altijd voor elkaar. Hij is nu verliefd geworden op mij en ik voel ook steeds meer voor hem, al houd ik afstand. Er is alleen iets waar ik heel veel moeite mee heb. Hij is metalfan. Hij is zelf niet gelovig, maar ook niet anti-christelijk. Maar hij luistert wel naar muziek die soms heel agressief of anti-christelijk of zelfs satanistisch is. Hij steunt mij in mijn geloof, stelt daarover positieve vragen op momenten dat ik twijfel en let erg op met wat voor muziek hij draait in mijn aanwezigheid. Hij neemt die rare teksten gewoon niet serieus. Maar voor mij zijn ze dat wel.

Nu weet ik helemaal niet wat ik met deze vriendschap wil. Ik blijf er erg veel moeite mee hebben en wordt er soms ook echt enorm angstig van dat hij naar zulke afgrijselijke muziek luistert. Het is voor mij de hoofdreden om geen relatie met hem te beginnen. Maar ik twijfel ook of ik deze vriendschap wel moet voortzetten. Aan de ene kant is hij een liefdevol mens, mijn enige echt goede vriend en vind ik dat het niet aan mij is om te oordelen. Hij neemt mij ook zoals ik ben. Aan de andere kant heb ik het gevoel dat ik zelf ook iets slechts doe door om te gaan met iemand die zulke godslasterlijke dingen luistert en staat dit echt wel als iets groots tussen ons in, kan ik hem nooit helemaal vertrouwen erdoor. Ik wil gewoon zo ver mogelijk bij zulke duistere muziek uit de buurt blijven. Ik begrijp  ook gewoon niet waarom een lief mens naar zoiets luistert. Ik heb al eens eerder een lange periode het contact verbroken om deze reden, maar toch weer contact gezocht. Wat moet ik doen met deze vriendschap?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Om er achter te komen wat je nu precies wilt met deze vriendschap is het heel goed om alles op een rijtje te zetten. Neem een blad papier, vouw het dubbel en weer open. Schrijf op de linkerhelft alle punten waardoor je denkt dat je deze vriendschap meent te moeten beëindigen. En op de rechterhelft alle dingen die deze vriendschap waardevol maken voor jou. Neem er rustig de tijd voor, het hoeft allemaal niet op een dagdeel klaar te zijn.

Lees je punten daarna rustig door. Welke kant weegt voor jou het zwaarste? Zet er een kruisje bij. Doe hetzelfde een paar dagen later nog eens. Na eventuele aanvullingen ter linker- of ter rechterzijde zet je weer een kruisje. Leg je papier opnieuw een aantal dagen onderin je bureaula en herhaal alle handelingen daarna nog een keer. Aan welke kant staan nu de meeste kruisjes? Wat is voor jou beslissend geworden: links of rechts? Je hebt je antwoord gevonden, denk ik! Misschien is het een moeilijk besluit dat je nu moet gaan uitvoeren, maar het is goed om open en eerlijk tegen jezelf te zijn. Tegen God (in gebed) en eveneens tegen je vriend!

Je schrijft ook, dat je dingen van hem niet begrijpt. Daarbij is het advies: praat er over, vraag hem naar zijn mening die je zonder (op dat moment) te oordelen aanhoort. Wellicht worden juist dat een of meer punten voor je ‘lijst’!

Alle goeds toegewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

vriendschap
21 reacties
Gouwenaar
Lize180
Jij ervaart nooit gebrokenheid in je leven?
Als een verkering uitgaat zoekt iedereen naar liedjes die over dat onderwerp gaan.
Als je kind sterft zoek je naar liedjes die die emotie omschrijven.
Als je ziek wordt zoek je daar muziek bij.

Muziek die vanuit gebrokenheid gemaakt wordt sluit vaak veel meer bij je gevoel en emoties aan. En is dus heerlijk om naar te luisteren.