Ruimtegebrek

Ds. J.D. Heikamp / 1 reactie

Vraag

Er is al heel veel geschreven over gezinsplanning, maar ik zit toch nog met een vraag. Wij hebben inmiddels drie gezonde kinderen waarvoor wij zeer dankbaar zijn. Ik ben volledig hersteld na de laatste bevalling en zou eventueel een volgende zwangerschap prima aan kunnen. Nu is het zo dat ons huis vol is. We hebben geen ruimte meer voor nog een kindje. Verhuizen zit er niet in voorlopig en een uitbouw of iets dergelijks behoort ook niet meer tot de mogelijkheden. Ons huis is dus gewoon vol. Nu moeten we dus vanuit praktische overweging een volgende zwangerschap tegen houden. Mag dit wel of mogen we in deze op de Heere vertrouwen? Ik vind het een raar idee om kinderen tegen te houden alleen omdat je er geen ruimte voor hebt. Buiten dat zou nog een kindje heel erg welkom zijn!

Antwoord

“Mag dit wel of mogen we in deze op de Heere vertrouwen? Ik vind het een raar idee om kinderen tegen te houden alleen omdat je er geen ruimte voor hebt.” Deze twee zinnen die u schrijft zijn eigenlijk het goeie antwoord. Het zou mijn antwoord geweest zijn op uw vraag. Hierbij is dus een schijnbaar probleem opgelost met een Bijbels verantwoord antwoord.

In de praktijk van het huwelijksleven komen we veel zaken tegen waar we niet goed mee om kunnen gaan. Het huwelijk is een geknakte paradijsbloem. Zoals het was is het niet meer en worden we geconfronteerd met veel problemen op de huwelijksvloer. Daarom is een gebedsleven noodzakelijk. Wie zijn verantwoording verstaat tracht overal een antwoord op te zoeken en er ook voor te bidden. Maar je neemt toch zelf de beslissing, zelfs met een gebed.

Maar geloofsverantwoording legt alles in Gods handen en laat de uitkomst aan de Heere over hoe Hij het doen zal en daar is nog nimmer een kind van God bedrogen mee uitgekomen. Zijn naam is Raad en Sterke God. Het is de troost van Gods voorzienigheid dat hij het uit mijn handen neemt en het zelf in Zijn handen leidt. Hij vergist zich niet. Ik wel maar Hij niet. Het kan met veel strijd gepaard gaan en aanvechtingen en influisteringen van de duivel dat het alles verkeerd zal gaan om alleen op de Heere te vertrouwen. Je hebt immers ook een rem in de auto en op de fiets.

Niet redeneren maar kinderlijk geloven dat er niets bij geval, zegt de HC, maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen.

In alles Gods nabijheid toegewenst,
Ds. J. D. Heikamp

Lees meer artikelen over:

gezinsvorming
1 reactie
BHM
Wij hebben een groot gezin en hadden lang een klein huis. De Heere heeft ruimte gegeven! Leg je worsteling bij de Heere neer en vertrouw op Hem! Al wat u ontbreekt; schenk Ik, zo gij t smeekt. Mild en overvloedig. Echt waar!