New Age denken

drs. C.D. (Constant) van den Heuvel / Geen reacties

Vraag

Wat houdt het New Age denken eigenlijk in en wat zijn de christelijke bezwaren hiertegen?

Antwoord

Beste vriend(in),

Bedankt voor je vraag. Ik weet niet wat de achtergrond van jouw vragen is, dus moet ik erg algemeen blijven. Dat moet sowieso, want New Age is een enorm omvangrijk terrein, waarin allerlei verschillende denkrichtingen een plaats hebben.

De term “New Age” duidt op een nieuw tijdperk. Volgens New Age gaan we naar het tijdperk van Aquarius (Waterman), waarbij mensen niet meer verstandelijk maar meer spiritueel moeten zijn. Het gaat niet meer om woorden, maar om ervaren. Het begrip holisme is daarbij heel belangrijk. Dat betekent dat alles met elkaar samenhangt; grenzen -ook tussen godsdiensten- vallen weg. Er is niet één weg tot geluk, er zijn er vele en ze zijn allemaal waar, omdat ze allemaal onderdeel zijn van die ene allesomvattende waarheid. En die waarheid is goddelijk. God is daarbij niet zozeer een persoon, maar iets dat alles omvat. Alles is onderdeel van God.

Dat denken is al heel oud. Je komt het vooral tegen in het Hindoeïsme. Bij New Age is er meer aandacht voor ervaringsgodsdiensten uit India en andere oosterse landen, dan voor godsdiensten waarbij woorden belangrijk zijn, zoals christendom, jodendom en islam. Dat zijn godsdiensten die vrij strikt zijn in hun voorschriften van goed en kwaad, terwijl er in de oosterse religies geen strikte scheiding tussen die twee is. Het gaat er daar meer om om los te komen van het aardse en onderdeel te worden van het grotere geestelijk geheel. Via diverse levens (reïncarnatie) kun je daar uitkomen. Ik kan me voorstellen dat het vaag overkomt, maar dit is de kern.

Het typische van New Age is dat er allerlei dingen bij elkaar komen; rustgevende muziek met natuurgeluiden, meditatietechnieken, dans, voeding en dergelijke. Ook kun je je eigen godsdienstige weg bepalen. Je mag kiezen voor godsdienstige gebruiken van Indianen, maar ook voor een magische natuurreligie zoals hekserij. Je mag het ook via de “kosmische Christus” proberen. Alles is daarbij goed. In New Agewinkels kun je de benodigde attributen kopen en via cursussen ingewijd worden in wat je wilt weten. Een vrij centrale gedachte is dat de Aarde onze moeder is en dat zij werkelijk leeft. Vandaar dat de natuur zo’n belangrijke rol speelt. Ook is er veel aandacht voor het vrouwelijke dat veel gevoeliger is dan het mannelijke  (het verstandelijke) dat de afgelopen eeuwen zo de toon aangaf. Daarom wil New Age dat jij je paranormale vermogens ontwikkelt om het met het “hogere” in contact te komen, want er is volgens New Age contact met “de Godin” en andere geesten mogelijk. Er is nog veel meer te vertellen, maar ik laat het hierbij.

En wat is daar Bijbels op tegen? Op het eerste gezicht lijkt New Age een hele vreedzame en liefdevolle beweging. Ze wil helen en vraagt aandacht voor de natuur en voor harmonie. Veel minder vriendelijk wordt New Age als het gaat om het claimen van een waarheid, die alle andere waarheden buitensluit. In Johannes 14: 6 zegt de Heere Jezus dat Hij de enige Weg tot God is. “Niemand komt tot de Vader dan door Mij.” Alleen die ene uitspraak van Christus maakt “New Age” al tot een leugen. Maar er is veel meer. New Age propageert occulte zaken, die de Bijbel scherp verbiedt, zoals astrologie (Jeremia 10: 1-2) of magie en waarzeggerij (Leviticus 19:31). In Handelingen 19:19 zien we dat mensen, die in Christus geloven afstand nemen van occulte praktijken. Ze gaan niet samen!

Bovendien heeft New Age geen aandacht voor zonde en oordeel. Er is geen plaats voor een God, Die mens wordt en uit liefde de straf draagt voor goddeloze en vijandige mensen. In het hele verhaal ontbreekt de verzoening op Golgotha. Het enige dat ons behoudt, ontbreekt in New Age en wordt zelfs radicaal afgewezen. En dat zie je eigenlijk bij alle leugenachtige ideeën terugkomen. Het offer van Christus voor de zonden ontbreekt. Hou die toetsteen altijd vast. Wil je meer lezen: P.J. van Kampen “De cirkel en het kruis”. New Age-denken en christelijk geloof” (ISBN 9024242975)

Drs. C. D. van den Heuvel

Lees meer artikelen over:

hindoeïsmenew ageoccult