Doelloos leven

ds. R.W. Mulder / 2 reacties

Vraag

Ik zit met een probleem. Het leven is voor mij momenteel vrij doelloos. Het voelt allemaal en zo leeg en alles wat ik doe geeft geen echte verzadiging en voldoening. Het lijkt wel alsof ik door het leven geleid wordt. De sleur van alledag is leidend. Ik ben op zoek naar iets wat mijn leven echt zin en een doel geeft. Vanuit de Bijbel weet ik dat alleen God dit kan geven. Ik vind het bijvoorbeeld lastig om te geloven en/of voor te stellen hoe God die leegte kan opvullen?  Of is dat nu juist ongeloof? Wat zijn hier mogelijke bemoedigende Bijbelteksten in?

Daarnaast vind ik het erg lastig om God te zoeken als vervulling van deze leegte. Mijn besef dat het leven zo leeg is, is dat genoeg reden om naar God te zoeken? God is gekomen om te zoeken en zalig te maken dat verloren was. Dat verwijst volgens mij naar zondaars, mensen die voelen dat ze de wet niet kunnen houden en verloren moeten gaan als ze geen Zaligmaker hebben. Maar ik voel me helemaal niet zo’n zondaar. Wel iemand voor wie het leven leegt voel en die hunkert naar vervulling. Kunt u mij helpen in deze situatie? Wat moet ik doen?

Vriendelijke groet, een jongeman.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Terecht zeg je dat God kan geven dat je leven echt zin en doel heeft. Het is eigenlijk nog dieper: God is Zelf het doel van ons leven. Alleen als je met en door Hem leeft, heeft je leven betekenis. We zijn toch geschapen om God te loven en te prijzen? Hoewel ik het je enerzijds niet gun wat je momenteel ervaart, moet ik anderzijds zeggen dat ik er blij mee ben dat je zonder God geen zinvol bestaan kan ervaren. Dat besef is inderdaad reden genoeg om God te zoeken. Trouwens, hiermee verraad je dat je voorwaardelijk denkt. Er zijn geen redenen van jouw kant nodig om God te zoeken. Hij is het waard om gezocht te worden, dat alleen is al genoeg. En nu het wonder: God laat Zich vinden! De Bijbel staat vol teksten en die kan ik niet allemaal noemen. Ik noem er een: Jesaja 45:22 "Wendt U naar Mij toe, wordt behouden, alle gij einden der aarde! want Ik ben God, en niemand meer". En wat dacht je van Jesaja 55 vers 2; dit gaat ook over ware zingeving, verzadiging en voldoening. Jezus belooft in het NT dat degenen die tot Hem komen niet zullen worden uitgeworpen (Joh. 6:37).

Op het kerkelijk erf zijn nogal wat mensen die rondlopen met een eigen invulling met betrekking tot de beleving van zondaar zijn. Mogelijk heb jij daar ook last van. Je voelt je geen zondaar en volgens mij bedoel je daarmee dat je niet letterlijk aan het eind van de dag tranen schreit met betrekking tot de dingen die fout of mis zijn gegaan in het licht van Gods wet. Anderzijds voel je wel dat je leven doelloos is. Zondaar zijn betekent toch dat je het doel mist? Ik zat bij het lezen van je vraag te denken: zou het kunnen dat de beleving van het zondaar zijn bij deze jongeman niet overeenkomt met zijn eigen verwachtingen en concepten? Ik schets voorzichtig een mogelijkheid. Je hebt in je hoogmoed zelf ingevuld wat de beleving van het zondaar zijn inhoudt en hebt niet in de gaten dat God je jouw leegheid en ellendigheid laat zien. Je mist dat God het doel van je leven is en weet niet hoe dat moet veranderen. Mag ik je wijzen op de Naam Jezus. Wat betekent deze Naam? Mattheüs 1:21: "En zij zal een Zoon baren, en gij zult Zijn naam heten JEZUS; want Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden". Zonde is dat ik God niet als doel van mijn leven heb, maar mijzelf en dat veroorzaakt alleen maar leegte en doelloosheid. Van dit bestaan van zin- en doelloosheid wil en kan Jezus verlossen. Wat heb je nodig? Dat je Hem aanroept en noemt bij Zijn Naam Jezus (maak Uw Naam waar in mijn leven), opdat ook jij Hem zult dienen en eren en dat geeft het leven werkelijk betekenis.

Ds. R.W. Mulder

2 reacties
AHHK76
Augustinus zei het al: onrustig is ons hart, totdat het rust vindt in God.
Als je Jesaja 55 leest en Openbaringen 3: 20 lees ik geen voorwaarden, maar alleen uitnodigingen!
Berouw is geen voorwaarde maar een geschenk van God net als geloof. En toch: bekeert u en geloof! God wil je alles schenken als je Hem erom vraagt. Eerst zelf diep je zonde leren kennen en belijden, dat is iets wat mensen erbij bedacht hebben... en dat is niet in overeenstemming met wat de Bijbel ons leert. Tenminste als het anders is, lees ik graag Bijbelteksten waar ik dat kan vinden.
CorsdeKort
Allereerst je bekeren van je lauwheid en werk gaan maken met de hemelse roeping. God heeft een hekel aan lauwe mensen, halfhartige christenen.
Zoek God met je hele hart, roep Hem aan. Kom tot ernst en zondig niet meer.
Er valt geestelijk zoveel moois te bereiken en te beleven, wat een schade voor de eeuwigheid dan zo slap te zijn.