Namenlijsten uit Genesis

Ds. H. Peet / Geen reacties

Vraag

In mijn dagboek behandelden we onderlaatst de namenlijsten uit Genesis. Deze vond ik behoorlijk lang en moeilijk ogen. Daarom heb ik ze maar overgeslagen. Wat is nu eigenlijk het nut van de namenlijsten? Mijns inziens heb ik er weinig aan om me daar doorheen te worstelen. Het nut van Jezus's geslachtsregister zie ik wel. Daarin komt naar voren dat er (vrouwelijke) zondaars in Zijn voorgeslacht waren. Zijn er misschien namen die zowel in de lijsten van het Oude Testament als in het Nieuwe Testament naar voren komen?

Antwoord

Je zult beslist niet alleen staan in je neiging om geslachtsregisters uit de Bijbel over te slaan. Het valt inderdaad niet mee om je door lange lijsten heen te worstelen met veel namen die je niks zeggen. Toch moeten we hier wel voorzichtig zijn. Het is wel de Heere Zelf die ervoor heeft gezorgd dat ook die lijsten met namen een plek kregen in Zijn Woord! De apostel Paulus zegt dat ál de Schrift van God is ingegeven en nuttig tot lering, wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is, opdat de mens Gods volmaakt zij... ( 2 Tim. 3: 16). Daar vallen blijkbaar ook de geslachtsregisters onder. Uiteraard liggen deze gedeelten van de Schrift verder bij het centrum vandaan dan de wonderen in het evangelie. Toch verdienen ook zij onze aandacht.

Bij nader toezien blijken ze vaak toch wel een boodschap te bevatten. Om dat te ontdekken zul je dan een goede Bijbelverklaring ter hand moeten nemen! Ik zal een enkel voorbeeld noemen uit het boek Genesis. Je refereert daar ook aan in je vraag!

-In Gen. 5 klinkt steeds weer indringend het: en hij stierf. Hoe oud men ook werd, het soldij op de zonde werd toch ook aan hen uitbetaald. We worden zo indringend bij de vergankelijkheid bepaald. Maar je hoort in Gen. 5 niet alleen de doodsklokken luiden. Je hoort er ook de Paasklokken luiden, wanneer we vernemen dat Henoch zonder de dood te zien door God werd weggenomen. De meeste namen zullen je dan niet zoveel zeggen, maar vanuit het geheel bezien bevat het wel degelijk een boodschap.

-In Gen. 10 tref je een lijst aan van de nakomelingen van Sem, Cham en Jafeth, dus van heel de wereldbevolking na de vloed. Dit is een heel ander verhaal dan bij de heidense volken die eigen volk verheerlijkten en andere volken vaak nauwelijks als mensen beschouwden. Hier blijkt dat heel de volkerenwereld één grote familie is. De één heeft geen reden om zich meer te voelen dan de ander. Dit blijft actueel tot op de dag van vandaag. Dat al die namen uitdrukkelijk genoemd worden is ook niet vreemd als je bedenkt dat Abraham te horen krijgt dat in hem alle volkeren der aarde gezegend zullen worden. Ook in Gen. 10 proef je er iets van: God heeft alle volkeren op het oog. Tenslotte kun je zeggen dat door het opsommen van die uitvoerige namenlijst de context wordt geschilderd waarin de geschiedenis van Abraham en zijn nageslacht een plaats krijgt.

-In Gen. 11: 10 vv zie je hoe God heen werkt naar het volk Israël. Ook vele ons onbekende mensen hebben daarbij een rol gespeeld. Soms is God in stilte aan het werk. Hoezeer ook in stilte maar ook dan gaat Zijn werk door. Hij gebruikt ook mensen die weinig de aandacht trokken. Ook via zulke mensen baant Hij de weg naar de wording van het uitverkoren volk en uiteindelijk naar de komst van de Heere Jezus Christus. God vindt het noemen van hun namen ook de moeite waard! Ook geen enkele van die schakels kan ontbreken.  Bij de Heere zijn ook mensen die weinig bijzonders deden bij name bekend! En daar zit toch iets heel moois in.

Uiteraard kan ik zo niet alle namenlijsten bespreken, maar vaak zit er toch meer achter dan je denkt. Het vraagt dan wel van je om eens op nader onderzoek uit te gaan en je zult regelmatig voor verrassingen komen te staan. Ook bij Schriftonderzoek geldt het dat de gebraden vogels je niet zomaar in de mond komen vliegen. Het gaat om onderôeken.

Je noemt ook het geslachtsregister van de Heere Jezus uit Matth. 1. Je noemt iets uit dit hoofdstuk waardoor dit hoofdstuk betekenis krijgt. Je wijst op de zonden in het leven van die vrouwen. In die zin heb ik er ook wel eens over gepreekt. Maar is het je al opgevallen dat deze vrouwen ook allen uit het heidendom afkomstig waren of in het heidendom leefden (Bathseba was getrouwd met een heidense man). God had bij Zijn heil voor Israël ook vanaf het begin mee de heidenen op het oog. Mattheüs werkt met het getal 14. En dat is ook niet zonder reden. Het getal 14 is ook de getalswaarde van de naam David. Mattheus wil zeggen: Jezus is de beloofde Davidszoon. Het blijkt zelfs uit de wijze waarop zijn voorgeslacht is opgebouwd. Ik wil maar zeggen: er zit vaak meer in dan je op het eerste oog vermoed. Het je door de lijsten heen worstelen zonder meer heeft geen zin, maar je zult menigmaal verrast worden als je de moeite doet om naar achtergronden op zoek te gaan. Zo wens ik je veel verrassende ontdekkingen toe!

Lees meer artikelen over:

geslachtsregister