Verwijsteksten in Oude en Nieuwe Testament

drs. L. B. C. Boot / 2 reacties

Vraag

Ik heb een vraag over verwijsteksten (in dit geval de HSV). Er zijn veel teksten in het tweede testament die verwijzen naar teksten in het eerste testament. In bepaalde gevallen staat dat zo vermeld, maar niet in alle gevallen. Om een voorbeeld te noemen: Paulus verwijst in Romeinen 10:8 naar een tekst in Deuteronomium 30:14: “Nabij u is het Woord.” Persoonlijk vind ik het erg verrijkend als ik vanuit het tweede testament wordt verwezen naar het eerste testament en andersom. Zo wordt de boodschap nog helderder en heerlijker. Maar waarom wordt de ene keer wel verwezen en de andere keer niet? Dat is toch een kleine moeite? Zeker op de webversie van de HSV, die ik vaak gebruik bij Bijbelstudie en ook in de kerk. En kan dat niet alsnog geregeld worden?

Antwoord

Beste vraagsteller,

De verwijsteksten -de zogenaamde dwarsverwijzingen- die in de Herziene Statenvertaling gebruikt zijn, zijn overgenomen uit het dwarsverwijzingenbestand van de Statenvertaling. Wel zijn ze, als je ze vergelijkt met bijvoorbeeld dwarsverwijzingen in Engelstalige studiebijbels, nog vrij beperkt.

Je hebt gelijk dat de ene tekst bij het ene bijbelgedeelte genoemd wordt en niet altijd andersom. Inderdaad zou dat een verbetering zijn. Ik zal het bestuur voorstellen om het dwarsverwijzingenbestand uit te breiden door alle tekstverwijzingen ook wederzijds naar elkaar te laten verwijzen.

Met vriendelijke groet,
Ds. L. B. C. Boot

2 reacties
Jeremiah
Je kan van de GBS zeggen wat je wilt, maar hun webversie is geniaal. Absoluut een aanrader.

https://www.gbsdigitaal.nl/
Lecram
Dit is ook een zeer nuttige website met verwijzingen van Tweede naar eerste testament:
https://www.blueletterbible.org/study/misc/quotes.cfm