Vreselijke menstruatie

drs. A. Meijer / 4 reacties

Vraag

Ik ben 19 jaar en heb erg veel last van mijn menstruatie. Het wordt steeds erger en is met zware pijnstilling niet meer te onderdrukken. Soms is het  zo erg dat ik mijn dagelijkse activiteiten moet nalaten. Soms kan ik niet normaal gaan zitten of staan vanwege de pijn. Zelfs een week van tevoren moet ik nu beginnen met pijnstillers slikken omdat ik dan al erge last krijg. Wat moet ik doen? Ik heb een afspraak gemaakt bij de huisarts om om een verwijzing te vragen naar de gynaecoloog. Maar wat kan ik hiervan verwachten? Wat zijn de mogelijke oorzaken? Hoe kan ik me hier het beste op voorbereiden. Het beangstigt me best wel, omdat ik niet weet wat het is. En ik ben bang dat ik hierdoor misschien onvruchtbaar of minder vruchtbaar door word. En ik heb op internet gelezen dat de kans groot is dat je je moet uitkleden en ze je vagina gaan onderzoeken. Hier zie ik ook erg tegenop. Mijn klachten zijn buikpijn, steken in de onderste streek van m’n buik die me soms de adem benemen en ik dubbelklap van de pijn. Krampen, darmklachten, diarree, hoofdpijn, misselijk, geen eetlust, rugpijn.

Antwoord

Beste vragenstelster,

Bij een pijnlijke menstruatie worden meestal de volgende adviezen gegeven. Allereerst kan een warme kruik goed helpen.  De tweede stap is een NSAID (bijvoorbeeld naproxen of ibuprofen). De derde stap is hormonale anticonceptie. Dit gebruik je dan uiteraard niet tegen de conceptie maar tegen de pijn. Desnoods kun je het zonder stopweek doorslikken.

Als ik jouw verhaal lees dan denk ik dat jij aan de laatste stap toe bent. Dit zal een gynaecoloog ook adviseren.

Vriendelijke groet,
A. Meijer

Lees meer artikelen over:

menstruatie
4 reacties
M71
Je zou endometriose kunnen hebben, dan is het idd het beste om de pil door te slikken zodat je niet menstrueert. Zeker een afspraak met de gynaecoloog maken, meestal wordt er een inwendige echo gemaakt om te kijken wat de oorzaak is. Bij de gynaecoloog is alle begrip voor angst voor een eerste afspraak en overleggen met jou samen wat te doen. Ook wat de echo betreft. Maar bv endometriose kan ook bij de darmen zitten, er moet gewoon naar de oorzaak worden gekeken zodra die kan worden aangepakt.
Wij hebben in het vumc een themaspreekuur voor menstruatiestoornissen en we hebben een endometriosecentrum. Mocht je in de buurt wonen dan ben je op onze poli, met verwijsbrief, van harte welkom! Tot je de afspraak hebt de pil doorslikken zoals dr. Meyer zegt!
12345
Ga eens naar een osteopaat toe, zij hebben ook veel kennis van het lichaam en bekijken vaak de samenhang van lichamelijk klachten en organen.

Mijn menstruatie was 1 chaos, in het verleden daarvoor de pil geslikt zodat me lichaam 'resetten' zou. Na een aantal jaren ermee gestopt en het ging goed, tot een jaar geleden... weer heftige buikpijn etc. Na een aantal behandeling van de osteopaat is het goed. Heftig bloedverlies, pijn etc. is volgens hem totaal niet nodig.

Sterkte ermee!
henkie
Iedereen mag zich osteopaat noemen in Nederland dus het is zeker niet per definitie zo dat ze kennis van zaken hebben. De enige die dat wel hebben zijn arts-osteopaten maar ik krijg niet de indruk dat dat er veel zijn.
drernie
Ga gewoon naar de huisarts en/of gynaecoloog en hou je verre van het alternatieve circuit waar ook de osteopathie onder valt.