Informatie over thuislezers

Redactie Refoweb / 2 reacties

Vraag

Graag zou ik mijn vraag willen stellen aan iemand die zich op dit moment een thuislezer noemt. Naar aanleiding van een zoektocht naar de Heere schrijf ik u het volgende. Als kind ben ik in een gelovig gezin geboren en opgegroeid. Door de Heere en door de liefdevolle opvoeding van mijn ouders heb ik het geloof mogen behouden. Vanwege inhoudelijke omstandigheden zijn mijn ouders met ons diverse keren van kerk veranderd.

Toen ik enkele jaren geleden in het oosten van het land op mijzelf ging wonen, heb ik mij hier bij een kerkverband aangesloten. Ik ben van mening dat de Bijbelse leer uit deze kerk niet is verdwenen. Wel denk ik op veel praktische en theologische punten anders dan dit kerkverband en deze plaatselijke gemeente en lees ik in de Bijbel op bepaalde punten ook anders dan soms in de preken naar voren komt. Ik ben zoekende gebleven, maar ben wel in de kerk gebleven. Ik ben namelijk van mening dat het gemeente-zijn een belangrijk en kostbaar goed is.

Nu ik richting het moment kom dat ik voor mijn studie naar Delft hoop te verhuizen, ben ik bewuster bezig met de zoektocht naar een kerk. In de richting waarin ik mij onder meer verdiep was het -menselijkerwijs gesproken- niet vreemd dat ik ook over en van thuislezers las. Ik ben mij er wat meer in gaan verdiepen (zowel de achtergrond als de prediking), maar stuit op een aantal vragen.
Ik weet niet of u deze vragen voor mij kunt en wilt beantwoorden. Toch stel ik ze. Ook ben ik mij ervan bewust dat deze vragen zeer persoonlijk zijn en door vele mensen op verschillende manieren worden beantwoordt. Ik ken u niet, maar hoop aan de hand van uw antwoorden toch verder te kunnen. Wellicht ten overvloede, maar ik ben er dus niet over uit met de bestaande kerkverbanden te willen breken. Het lijkt mij een zware beslissing waarvoor ik op dit moment wel redenen zie, maar zeker geen zwaarwegende noodzaak. Wellicht verschaffen mijn vragen u hier meer duidelijkheid in.

Het eerste betreft een praktisch punt. Ik ben alleenstaand. Dat betekent dat eventuele huisdiensten door mij alleen belegd zouden moeten worden. In Zijn Woord spreekt Jezus dat Hij in het midden is daar waar twee of drie in Zijn Naam vergaderd zijn. Is dit verenigbaar met zelfstandig lezen? Uiteraard is het doel wel altijd dat Hij centraal staat. Dit brengt mij direct bij mijn volgende punt. Voor zover mij bekend vergaderen thuislezers zich niet voor een preek dan binnen de huiselijke kring. Wat is hiervoor de reden? Bent u principieel tegen een dergelijk samenzijn? Waarom zouden thuislezende dorps- of stadsgenoten dat niet samen kunnen doen? Of gebeurt dat ook? Is de Open Deur in Delft hiervan een voorbeeld?

Eén van de redenen die eraan meetelde dat ik in mijn huidige kerk bleef, was dat deze vorm niet mijn enige vorm van aanbidding en geestelijk voedsel voor de Heere is. Zo zijn er andere momenten -zowel persoonlijk als met anderen- waarin deze en andere aspecten worden beleefd. De kerk kan hierin een belangrijk instrument zijn, maar toch zeker niet het enige? Is de Heere niet bij machte Zijn Woord ook door onvolmaakte kerken te verspreiden, zoals Hij altijd door onvolmaakte mensen heeft toegewerkt naar Zijn volmaakte Zoon? Het beeld dat bij mij ontstaat van thuislezers, is dat zij zich met name beroepen op preken van enkele voorgangers. Bestaat zo niet het gevaar dat u zaken aan deze preken gaat toetsen, in plaats van puur aan het Woord? En waarom kunnen deze preken zo'n grote plaats innemen, als Sola Scriptura (onder de andere Sola's) ons uitgangspunt is?

En dat brengt mij bij een laatste punt: welke nadelen ziet u nog meer die niet opwegen tegen de noodzaak voor u om thuis te lezen? Naast het gemis van de sacramenten, kan ik mij voorstellen dat ook de gemeenschap der heiligen, de onderlinge vermaningen en gezamenlijke opbouw hebben te lijden onder thuislezen.

Ik kan mij voorstellen dat u mijn vragen als kritisch of onbehoorlijk zou ervaren. Ik hoop dat u mij kunt vergeven in de wetenschap dat ik het niet zo heb bedoeld, maar dat deze vragen voortkomen uit een oprechte interesse en zoektocht.

Antwoord

Helaas hebben wij geen panellid in ons midden die behoort tot de groep van thuislezers. Wellicht zijn die er wel onder de bezoekers van deze site en kunnen zij antwoord geven op deze vragen. Overigens wordt een deel van deze vragen al beantwoord via onderstaande urls:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Thuislezers

http://www.rd.nl/oud/kl/010830kl08.html

Bekijk ook de antwoorden onder de tags 'Paauwe' en 'thuislezer'.

Lees meer artikelen over:

Paauwe
2 reacties
damy
Misschien heb je iets aan het boekje van Huib de Vries : Eredienst aan huis.
Een inkijk in het leven en denken van thuislezers, uitgegeven bij de Banier
Catherine
Beste vraagsteller, je mag mn mailadres opvragen bij de redactie.