Ouders tegen sporten op zondag

Ds. R. W. van Mourik / 170 reacties

Vraag

Als getrouwd echtpaar hebben wij uiteraard onze eigen mening gevormd en ons eigen ritme ontwikkeld in de tijd dat we verkering hadden en ook nu we een aantal jaar getrouwd zijn. Daarin verschilt onze mening op sommige vlakken met die van onze ouders. Bijvoorbeeld wat betreft het inrichten van de zondag als rustdag. Wij zijn, na veel daarover na te denken en de Bijbel daarop na te slaan, tot de conclusie gekomen dat de zondag niet een dag is van 'dit mag niet en dat moet wel', maar omgekeerd: 'dit mag je wel en dat hoeft niet.' In dit kader denken wij dat het niet de bedoeling is om grenzen op te zoeken van welke activiteiten je nog net wel en net niet meer kunt doen op zondag. En afgaande op wat Paulus schrijft, willen wij wat wij wél doen, met volle overtuiging doen en wat we niet doen, ook met volle overtuiging van ons geweten.

Wij denken dat het 'okee' is om op zondag een keer te sporten. Onze ouders zijn het daar niet mee eens en vinden dat wij daarmee bewust de zondag ontheiligen en zonde doen. Wij zien dat niet zo, maar dit begint een wig te drijven tussen ons en onze ouders. Wij vragen niet om een antwoord of sporten wel of niet kan op zondag, maar we zouden graag willen horen of wij dan 'om de vrede te bewaren' toch maar naar onze ouders moeten luisteren of dat het gewoon zo is dat onze ouders ons hierin los moeten laten en wij, ondanks dat zij er niet blij mee zijn, toch doen wat wij denken dat goed is?

Antwoord

Ja, het is altijd een lastig probleem als getrouwde kinderen andere wegen gaan dan hun ouders. Je moet elkaar loslaten, maar ouders zien soms dingen die ze niet mee kunnen maken. Dat geldt in jullie geval de invulling van de zondag. Afgezien van het feit dat ik de ouders goed kan begrijpen dat ze er moeite mee hebben, gaat het jullie niet om de vraag of sporten nu wel of niet kan op zondag, maar om de vraag hoe je er in wederzijds respect mee omgaat.

Natuurlijk kunnen jullie ouders niet eisen dat jullie niet meer op zondag sporten. Jullie zijn nu zelfstandig en bepalen zelf de invulling van jullie leven. Dat vraagt begrip van de kant van jullie ouders, maar ook begrip van jullie kant voor de moeite die jullie ouders hebben met de invulling van de zondag zoals jullie dat nu doen door van tijd tot tijd te gaan sporten. Het geeft hen veel verdriet en ze zien een ontwikkeling in jullie leven waar ze zorgen over hebben. Toon begrip en respect daarvoor.

Ik hoop dat jullie ouders van hun kant ook de kracht en het geloof ontvangen om dit alles in Gods hand te leggen. Als zij vinden dat dit niet kan, moeten ze dat niet van jullie eisen om te breken met deze invulling van de zondag, maar in het gebed het bij de Heere neerleggen. Dan wil de Heere leren om in openheid en eerlijkheid met elkaar om te gaan, maar ook om de band, ondanks verschil van mening, vast te houden. Laat dat van beide kanten geleerd en gepraktiseerd mogen worden.

Ds. R. W. van Mourik, Elburg

Lees meer artikelen over:

ouders erenzondag
170 reacties
evantorisch
@Omega,

1. Juist, het is ook volslagen logisch om aangesproken te worden op je nieuwe identiteit in Christus. Gelovigen zijn heiligen, niks meer maar ook niks minder.
Dus wanneer een gelovige struikelt is hij een HEILIGE die zondigt, en geen ZONDAAR die zondigt (en steeds weer verlangt te zondigen zoals iemand hier schreef)
Die zonde -die uit de oude mens voortkomt- hoort niet bij je nieuwe identiteit, wat uit God geboren is dat zondigt niet.

2. Hoe Paulus zich voelde daar ga ik niet over speculeren.

3. "Wie zich laat leiden door de Geest hoeft niet bang te zijn dat hij buiten Gods wil leeft, want dat is niet wat de Geest doet."
Dat is gewoon een feit en heeft niets van doen met 'ermee te koop lopen'.
Omega
1. Gelovigen zijn heilig en zondaar tegelijk, aldus Paulus en Johannes (en Luther). Zonde hoort inderdaad niet bij je nieuwe identiteit, maar bij de overgebleven restanten van je oude mens (Rom. 7:25b). De Griekse grondtaal gebruikt voor "vlees" hier het zelfstandige naamwoord "sarx", oftewel de fysieke aard van de mens.

2. Daarover hoef je ook niet te speculeren, want het staat er gewoon. Kwestie van lezen.

3. Over feiten gesproken... feit is dat er niemand is die zich altijd door de Heilige Geest laat leiden. Het probleem is niet de Geest, maar de mens (Ef. 4:30 en 1 Tess. 5:19).
Lecram
@Jeremiah: Ik heb al eens eerder geschreven dat wat God tegen het volk van Israël zegt in het OT niet geldt voor de heidenen. Alleen indien er een parallel te vinden is met het NT kan je daarvan leren. Maar die parallel is er in Ezechiel 20 niet. In het NT wordt de wet de leermeester (tuchtmeester) tot(dat) Christus (gekomen is) genoemd. In de OT tijd goldt de wet dus als tuchtmeester voor de joden. Dat heb ik hiervoor meerdere keren uitgelegd. Deze ds. leert daarom hier een dwaalleer, hoeveel respect je ook voor hem hebt. Dit soort dwaalleringen kom je helaas veel tegen in de kerken.

@3parels: "Christenen die zeggen dat de wet heeft afgedaan, willen in mijn ogen alleen maar doorleven in het leven wat ze zelf gekozen hebben. Niet nadenken of hun leven in overeenstemming is met wat God wil in je leven. Geen radicale keuzes, geen wet die je week in week uit aanklaagt (want dan word het wel benauwd)... Met als gevolg dat er geen berouw meer is, geen heiliging en dat God niet aan Zijn eer komt. Ze willen blijven wie ze zijn!"

Is dit christelijk, deze manier van vooroordelen en veroordelen? Heb je je er weleens echt in verdiept of ben je een naprater? Je scheert erg makkelijk iedereen over één kam. En dan nog: hoe kom je erbij dat er een wet is die je week in week uit aanklaagt? Ook een onbijbels statement. Als je week in week uit aangeklaagd wordt, dan is iets grondig mis met je geloofsleven. Dat heb ik ook eerder geschreven. Dan weiger je om Romeinen 8 te begrijpen.
in een goed huwelijk hoef je je niet steeds schuldig te voelen als je in de liefde blijft. Dat is in het geloofsleven niet anders. De enige wet die geldt in het leven van een gelovige is de wet van de Geest van het leven in Christus Jezus (Rom. 8:2). Deze tekst is een vervolg op vs. 1: Dus is er nu geen verdoemenis voor hen die in Christus Jezus zijn, die niet naar het vlees wandelen, maar naar de Geest. Dus GEEN verdoemende wet. Maar de wet van de Geest, die zegt dat als je eenmaal gewassen bent, hoeven alleen de voeten gewassen worden (Joh. 13:10). Zondigt een kind van God dan niet meer? Helaas wel, maar niet tegen de OT wet, maar tegen de liefde. Meestal is dat een zonde omdat je nog niet volmaakt bent, zeg maar per ongeluk een foutje maakt. Soms ga je bewust tegen je geweten in. Een foutje maken heeft geen grote gevolgen, als je ze belijdt en er maar van leert (Jak. 1) Een bewust tegen het geweten in zondigen leidt bij volharding tot sterven (Rom. 8:13). Bij bewuste zonden ga je wel wat dieper door het stof, denk aan de verloochening door Petrus. Maar altijd mag je weer terugkomen bij Jezus en zal hij je weer ontvangen na schuldbelijdenis.

Nog even een bijbelgedeelte voor degenen die menen dat je niet zonder zonden kan leven:
Jakobus 1:2 Acht het enkel vreugde, mijn broeders, wanneer u in allerlei verzoekingen terechtkomt,
3 want u weet dat de beproeving van uw geloof volharding teweegbrengt.
4 Maar laat die volharding ook volledig mogen doorwerken, opdat u volmaakt bent en geheel oprecht, en in niets tekortschiet.

Kan iemand daar nog wat tegenin brengen, anders dan "maar Gods volk leert het anders"?

"We kunnen niet zomaar bedenken dat de Heilige Geest ons leven wel zal heiligen en dat het ons komt aanwaaien. We zijn het aan Jezus verplicht om alles in ons vermogen ligt te doen om onze zonde niet groter te maken."

Wat een troosteloze boodschap! Alsof wij van onszelf enig vermogen hebben om onze zonde niet groter te maken! No way! We hebben JUIST de Heilige Geest nodig om de verleidingen te weerstaan. De Heilige Geest leert ons juist welke kracht IN ONS AANWEZIG IS om volmaakt voor God te kunnen leven, Efeze 1:19 en wat de allesovertreffende grootheid van Zijn kracht is aan ons die geloven, overeenkomstig de werking van de sterkte van Zijn macht, 20 die Hij gewerkt heeft in Christus, toen Hij Hem uit de doden opwekte en aan Zijn rechterhand zette in de hemelse gewesten,
Daarvoor zegt Paulus waarom wij de Geest nodig hebben: de Geest van wijsheid en van openbaring geeft in het kennen van Hem, 18 namelijk verlichte ogen van uw verstand, om te weten wat de hoop van Zijn roeping is, en wat de rijkdom is van de heerlijkheid van Zijn erfenis in de heiligen,

Lieve mensen, we hebben het Woord van God ontvangen! Laten we dat lezen en ontdekken welke rijkdommen God daarin voor ons heeft weggelegd. Laten we ons niet door allerlei wind van leer meevoeren, die ons verstand verblind houdt. Er liggen zoveel rijke lessen en beloften in de bijbel, die we in een mensenleven niet allemaal kunnen bevatten. Begin de dag met bewustzijn dat de duivel op de loer ligt om ons er in te tuimen. Breng dat in gebed, in dankzegging en lofprijzing bij God. Bestudeer je bijbel. Vraag de Heilige Geest je de dag bij te staan als de verleidingen op ons afkomen en bid tot God in Jezus' naam als je ervaart dat de duivel je iets in gedachten brengt dat je van de liefde van Jezus afhoudt. Dan zal je merken dat de Vader je inderdaad geeft wat je in Jezus naam van Hem bidt, Joh 14:13 En wat u ook zult vragen in Mijn Naam, dat zal Ik doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt zal worden. 14 Als u iets vragen zult in Mijn Naam, Ik zal het doen.
evantorisch
@Omega,

1. Nee gelovigen zijn heiligen, punt. Je moet worden wie je bent: Zo moet u ook uzelf zien: dood voor de zonde, maar in Christus Jezus levend voor God. Paulus spreekt steeds in de tegenwoordige tijd, u bent geheiligd, u bent gerechtvaardigd. Heiligen, geliefden ect. Van wat we verkeerd doen daarvan zegt Paulus: en als ik doe wat ik niet wil, dan ben ik het echter niet meer die dit teweegbrengt, maar de zonde die in mij woont.
Het vlees, oftewel je lichaam (sarx) hoort niet bij je nieuwe identiteit, daarom krijgen we straks ook nieuw opstandingslichaam.

2. Ik lees in 1 Tim 1 dat Paulus dankbaar is, er staat nergens dat hij zich een zondaar voelt. Ik lees een beschrijving hoe God zijn genade aan hem, de grootste der zondaars, bewezen had.
Jij sleept Rom 7 erbij en hevelt zijn gevoel dat hij daar beschrijft over in de brief aan Timoteüs. Daar doe ik niet aan mee.

3. Weer een open deur. Een feit trouwens wat ik eerder al benoemd had, maar die in de bewuste opmerking niet aan de orde is.
vrouw78
Lecram, bedankt voor de fijne manier van communiceren. Fijn om te lezen hoe je het verwoord.

Ik geniet ervan als ik daar weer een reactie van Omega op zie, waar in ik ook merk dat jullie op een fijne manier dingen verwoorden. Uit liefde.
Dit wilde ik even delen, omdat ik vaak een andere toon in reacties van mensen tref. Omega, ook als iemand een andere stijl van schrijven gebruikt zou ik je willen vragen om te reageren zoals je de laatste paar reacties deed op Lecram. Dat doet veel goed.

Eer aan God!
Lecram
Graag gedaan, vrouw78! Ik bid dat je er zegen op zult ontvangen. Ik vind het zelf ook fijn om te reageren, omdat het mezelf ook weer op scherp zet.

Shalom!
Jeremiah
@Lecram

Om te beginnen: van harte met de laatste alinea uit je laatste stuk eens! Amen!

Vind u dan niet dat Christus' kerk in het NT een type is van Israël uit het OT? Daar vind ik juist zoveel rijke lessen in! Natuurlijk worden in de profetieën in de eerste plaats tot het volk Israël (in ballingschap) gesproken, maar we zouden het OT echt ontzettend te kort doen om het daar bij te laten. Ik zou daarom niet durven zeggen dat Prof. Wisse dwaalt en wil daarnaast voluit in de leer van onze oudvaders en de puriteinen staan. Als u een preek van een puritein leest komt u vrij regelmatig verwijzingen naar het OT tegen om de gangen van Gods kinderen te beschrijven. Van harte aanbevolen!
Omega
@evantorisch 1. Theoretisch klopt het wat je zegt. Paulus maakt in zijn brieven helder wat we moeten zijn en wie we door de Geest ook zijn. Maar de praktijk is weerbarstig door de aanvechtingen van satan en de werkzaamheden van het eigen vlees. Daardoor ontstaat de tweemens waar Paulus over spreekt en waar Petrus, Johannes, Jacobus en Judas voor waarschuwen in hun brieven. Jij legt de nadruk op het eerste aspect, het heilig zijn. In de rechterflank van de gereformeerde gezindte wordt de andere zijde benadrukt: het zondaar blijven. Ik blijf met de apostelen, Calvijn en Luther liever in het veilige midden.

2. Als je alleen in 1 Tim. 1 blijft hangen mis je de rest van de boodschap van de apostelen. Dan zou je namelijk zien dat Paulus niet alleen dankbaar is. Uit wat Paulus over zichzelf schrijft en waar hij de gemeenten voor moet waarscuwen, blijkt dat de zonden nog volop levend zijn. Dan mogen ze heiligen en geroepen heiligen zijn, maar ze gedragen zich niet als zodanig. Dat is de bijbelse -en ook de hedendaagse- praktijk helaas.

3. Er zijn in jouw optiek nogal veel open deuren. Misschien moet je er eens een keer door naar binnen stappen en je laten verrijken.

@Lecram Je zegt: "Nog even een bijbelgedeelte voor degenen die menen dat je niet zonder zonden kan leven:" Zou je mij (behalve Jezus) een mens kunnen noemen die zonder zonden leeft (of heeft geleefd)? Of bedoel je wat anders dan je schrijft? De HeartCry-beweging heeft ooit bij monde van Arjan Baan in het Fries Dagblad beweerd dat een mens zonder zonde zou kunnen leven. Dat hebben ze overigens al weer snel gerectificeerd. Ik herken het overigens wel. Aan het begin van mijn bekering dacht ik serieus dat ik nooit meer zonden zou doen. Niets is echter minder waar. In de weg van de heiligmaking leer je niet alleen zien wie God is in Christus, maar ook wie je (nog) zelf bent. En dat is een zeer pijnlijk leerproces.
Lecram
@Jeremiah, Dank je wel!

De gedachte dat het Israël uit het OT een type is van de huidige kerk komt voor uit de leer van de vervangingstheologie. Die leer zegt dat de huidige kerk in plaats is gekomen van Israël. Dat heeft nogal aangrijpende gevolgen, die je in de kerk van vandaag terug ziet. Er is namelijk geen bijbelse grond voor om dat aan te nemen. Sterker nog, de heidenen worden gezien als de wilde olijfboomtakken die zijn in geënt in de tamme olijfboom (Rom. 11). De Joden hebben zichzelf laten afrukken van de tamme olijfboom, maar kunnen zeker weer terug geënt worden. Jezus heeft eerst het evangelie aan de Joden verkondigd, maar toen Hij nauwelijks gehoor kreeg, heeft Hij bevolen het evangelie ook aan de heidenen te verkondigen.

Wat ds. Wisse zegt is een gevolg van de leer van de vervangingstheologie. Dat de 10 geboden in de kerk worden voorgelezen, is een gevolg van de leer van de vervangingstheologie. Zelfs de HC verwijst bij vraag 92 naar de OT wetten en haalt aan "Ik ben de Heere, uw God, die u uit Egypteland, uit het diensthuis,uitgeleid heb." (opmerkelijk is wel dat de HC bij het vierde gebod niet spreekt over de zondag als rustdag en al helemaal niet over dingen die je niet mag doen op de rustdag). De heidenen zijn nooit uit Egypte geleid, dat waren de Joden. In het OT wordt heel vaak expliciet gesproken tegen de Joden, het volk Israël. De kerk heeft er dan van gemaakt dat daarmee het geestelijke Istraël wordt genoemd, maar daar is geen grond voor in de bijbel.

Als er in het NT dus geen grond is voor de vervangingstheologie en als er in het NT geen expliciete scheiding wordt gemaakt tussen zedelijke, ceremoniële en burgelijke wetten, dat mogen we het doen met de zaken die WEL zijn geopenbaard in het NT. Dat heb ik steeds geprobeerd uit te leggen. Moeten we dan het OT wegdoen? Zeker NIET, omdat daar rijke lessen in staan hoe God handelt en hoe Hij tot Zijn doel is gekomen door de Messias te zenden. Verder leren we heel veel van Gods leiding in het leven van de OT gelovigen en staan de Psalmen vol van bijzonder mooie lofzangen. Daardoor kunnen we extra geïnspireerd raken om God nog meer te loven, te prijzen en te danken.

Ik weet dat in veel kerken dit niet wordt geaccepteerd. Let maar eens op hoe wij vastzitten aan allerlei gewoontes en tradities. Dat is heel menselijk, kijk maar naar de zwarte piet discussie. Maar wij doen net zo!

Ik ben bevriend geraakt met een man die 38 jaar verslaafd is geweest aan alcohol en drugs, maar 3 jaar geleden, vlak voordat hij zelfmoord pleegde, Christus heeft ontmoet. Die man heeft de bijbel 'opgegeten' en lééft met Christus. Hij had geen theologische ballast van zijn verleden, en verbaast zich enorm wat de kerk anders leert dan wat hij leest. Hij is geen theoloog en moet nog veel leren, maar het toont aan dat wij zo geneigd zijn om de bijbel met een gekleurde bril te lezen. Dat hindert ons om God te leren kennen zoals hij daadwerkelijk is. En als iets ons bij God vandaan houdt, dan is dat van de duivel. Het is zwart of wit, van de duivel of van God, een tussenweg is er niet.

Van harte Gods zegen bij het vinden van God!
Lecram
@Omega:
Ik citeer alleen een bijbelgedeelte, uit Jakobus. Ik ken de praktijk ook wel. En zie dat er nog veel is overgebleven van de oude mens, het lichaam. Daarom worden wij opgeroepen in Rom. 8 om door de Geest de daden van het lichaam te doden. Als we dat doen, dan zullen we steeds minder 'fouten' maken. Dat houdt in dat we bewust moeten leven. Daarom zoeken we ook andere gelovigen op zodat we elkaar scherp kunnen houden en samen ook God kunnen lofprijzen.

Ik lees in Jakobus een positieve aansporing om te staan naar volmaaktheid. Ik wil ook graag volmaakt zijn voor mijn vrouw. Dat gaat redelijk goed, maar ik maak ook wel eens fouten. Dat spreken we uit, geven elkaar een kus en knuffel en het is weer goed. Dat is in de relatie met God net zo. We zijn als kerk de bruid van Christus, geen slaven. We hebben met God een liefdesrelatie, zoveel hoger dan die van mensen onderling. Als ik een fout maak, dan vertel ik dat tegen God en dan weet ik dat Hij mij vergeeft (1 Joh. 1). Dan krijgt ik als het ware van God een knuffel en ga ik helemaal blij weer verder. Jakobus zegt dus ook dat de verzoekingen en beproevingen ons blij moeten maken. Want van je fouten kan je leren, maar dat moet je wel willen. En als je leert van je fouten, ga je steeds dichter bij God leven.
Mij is vroeger altijd geleerd: minder zonde doen, maar groter zondaar worden. Dat is grote kolder. We doen minder zonde, en we worden minder zondaar. Als je meent dat je groter zondaar wordt, dan geloof je niet in de vergeving van zonden. Zonden die we hebben beleden zijn weg. Foetsie! Als God ze niet gedenkt, moeten wij er dan aan terugdenken? Jezus zegt zelf dan als we de hand aan de ploeg slaan en achterom kijken, we Hem niet waardig zijn.

Zo helder?
evantorisch
@Omega.

1. Ik weet ook wel dat positie en praktijk (jullie noemen dat staat en stand geloof ik) vaak met elkaar in tegenspraak zijn.
Maar je spreekt elkaar aan op je identiteit en niet op op je toestand.
Als iemand een dip heeft en klaagt en huilt, dan heet hij nog steeds meneer/mevrouw X en geen meneer/mevrouw huilebalk. (grote kans dat hij/zij steeds klageriger en huileriger wordt als hij altijd zo genoemd wordt)

2. Ik blijf niet in 1 Tim. hangen, je trekt weer eens een foute conclusie.
Ik ben alleen niet van plan om dingen in te lezen die er niet staan, dat betekent totaal niet dat ik niet verder lees.

3. Als jij eens beter leest, en niet zo vooringenomen bent, zou je niet zo snel op het idee komen te menen dat ik er voor mezelf mee te koop loop als ik zeg "wie geleid wordt door de Geest hoeft niet bang te zijn om buiten Gods wil te leven, omdat dát niet is wat de Geest doet."
Dan hoef je je ook niet geroepen te voelen mij erop te wijzen dat niemand zich continu laat leiden door de Geest, en dat het probleem de mens is en niet de Geest.
Ook hoef je je dan ook geen zorgen te maken over deuren waar ik doorheen zou moeten om me te laten verrijken.
Dat zijn voor mij inderdaad open deuren, ik reageer theologisch en niet vanuit mijn persoonlijke geestelijke situatie. Ik kijk wel 10x uit met jou in buurt, jij die altijd bereid bent me de grond in te trappen, met je veroordelingen en vreemde ideeën over evo's.
Lecram
@evantorisch

Easy, relax!

Galaten 5:22 De vrucht van de Geest is echter: liefde, blijdschap, vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, zelfbeheersing.
Jello
Lieve vraagstellers,

Om de vrede te bewaren..., dan tóch maar naar je ouders luisteren?
Ik zou het maar doen!
Het is immers zóveel waard, vrede met je ouders, en hen geen verdriet te doen!
En wat moet je er nu helemaal voor opgeven, één keertje sporten maar, op die ene dag in de week.
Is het je dat niet waard, voor je ouders?

Doe het, stop met sporten op zondag, al is het naar jullie idee enkel om je ouders!
En al denk je het voor God niet te hoeven laten.
En al hoef je dáárover ook geen reactie te horen, omdat je hiervan overtuigd bent...
Is dat trouwens al geen alarmbel: niet te willen luisteren naar wat anderen hierover te zeggen hebben?
Ook al zou er bij jullie totaal geen twijfel zijn, enkel volle overtuiging dat je Zijn dag met jullie sport niet ontheiligt, die twijfel of overtuiging is er nu eenmaal wél bij anderen, zoals bij je ouders.
Zou dat dan in het bijzonder geen reden zijn om het te láten?
En wat is het nu helemaal, één keer sporten, en stel dat je je toch vergist hebt in je mening...

Ik las net: 'O wonder, als de liefde Gods in je hart wordt uitgestort, en je mag weten dat Hij je heeft liefgehad met een eeuwige liefde..., dat doet de wereld verachten, de afgoden prijsgeven, de zonde haten. En als het bij u niet zo is, dan hebt u zuivere liefde Gods niet in uw hart. Want die reinigt, vernieuwt, buigt het hart tot de wille Gods en Zijn heilige wet en doet de Heere bedoelen en naar Zijn heilige gemeenschap verlangen, dat maakt je van liefde dronken.'

Wien heb ik nevens U omhoog?
Wat zou mijn hart, wat zou mijn oog,
Op aarde nevens U toch lusten?
Niets is er, waar ik in kan rusten.
Bezwijkt dan ooit, in bitt're smart
Of bangen nood, mijn vlees en hart,
Zo zult Gij zijn voor mijn gemoed
Mijn rots, mijn deel, mijn eeuwig goed.
huibertus
Lecram
Als ik zo al uw reactie;s lees lijkt het mij of u een bril draagt met de glazen
van de HUBBLE,misschien doet er verstandig aan een gewoon brilletje te
kopen op de Albert Cuyp dan ziet u al die mensen waar er velen van zonder
kennis van wet en evangelie en zonder kennis van Christus. Al die mensen
zullen een maal staan in het grote gericht en vergis u niet daar staat ook u
met de zelfde plunje tussen, dan komt u er ook achter wie uw aanklager is
dat is Mozes d.w.z de wet door Jezus zelf herhaaldelijk aan gewezen in het
evangelie zie rijke dwaas zie rijke jongeling zie rijke schrift geleerden
In dat gericht komt de Borg naar voor allen die gevlucht zijn naar het kruis
en zegt ik heb het voor hen volbracht en komen vrij van de vloek van de wet
zo is er een scheidslijn. maar het is zo jammer ook in kerk of gemeente
loopt zo vaak een scheids lijn ,daarom moet er gepredikt worden wet en
evangelie zeker zolang er nog een onbekeerde is
een kerk of gemeente die dat nalaat is onbarmhartig
Lecram
Fijne reactie, huibertus :(

Kijk, wat jij er van vindt is niet zo belangrijk, net zo goed dat mijn mening er niet toe doet. Ook dat heb ik eerder geschreven. Daarom probeer ik Gods Woord te laten spreken en haal ik bijbelteksten aan en probeer ik verbanden te leggen.

Het is geen wedstrijdje wie het meest gelijk heeft, het gaat er om dat wat we zeggen onderbouwd is door Gods Woord. Als jij je liever laat leiden door wat jij in boekjes leest of wat predikanten zeggen, dan is dat jouw eigen keus. Ik kan jouw reacties echter weinig serieus nemen, want je hebt nauwelijks je gedachten onderbouwd vanuit Gods Woord. En als je bijbelgedeelten aanhaalt, dan citeer je ze verkeerd. Maar goed, dat is ook een manier.
huibertus
Lecram
Want niet die zich zelven prijst maar dien de Heere prijst , die is beproefd
2 korinthe 10 vs 18
Lecram
huibertus
Amen! Maar is dit een onderbouwing van wat jij eerder schreef? Zo ja, dan volg ik je niet. Dan vraag ik je om nadere uitleg.
evantorisch
@Lecram: "Easy, relax!".

Ik was geheel rustig hoor toen ik mijn reactie(s) schreef. Ik praat misschien niet in het refo-jargon, maar ik meen het hartgrondig.
DeDwaler
@huibertus, marceL en alle anderen

De Heere Jezus is dé enige volmaakte 'maatwerk evangelist'. Enig idee waarom Jezus tegen de ene zegt: "het geloof heeft u behouden" en tegen de andere doe dit en doe dat (de wet) en u zult leven?
Zo zegt Hij ook dat Hij niet is gekomen om rechtvaardigen (in eigen ogen) te roepen, maar zondaars tot bekering.
Dat doet Hij om ons tot nadenken te dwingen. Bijvoorbeeld:

"Als iemand tot Mij komt en niet haat zijn eigen vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn."

"Zo kan dan ieder van u die niet alles wat hij heeft, achterlaat, geen discipel van Mij zijn."

"Als iemand achter Mij wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis dagelijks opnemen en Mij volgen."

Dat is wet! Jezus geeft mensen wet. Jezus spiegelt ons in het Evangelie voor wat we menselijkerwijs moeten doen om bij God te kunnen komen en dat is de wet tot in perfectie uitvoeren van a tot z. Het is uiteindelijk Jezus bedoeling dat we ons gaan afvragen of we wel in staat zijn om te doen wat Hij van ons vraagt.

Als we denken dat we onze familie en onszelf kunnen verloochenen en dat we alles hebben opgegeven en achtergelaten voor Hem dan zijn we behoorlijk blind. Er was er maar één die de wet tot in perfectie kon volvoeren en dat was de Heere Jezus en Hij heeft het gedaan.
Daarom schrijft Paulus in Romeinen 3:19-22:

"Wij weten nu dat alles wat de wet zegt, zij dat spreekt tot hen die onder de wet zijn, opdat elke mond gestopt wordt en de hele wereld doemwaardig wordt voor God. Daarom zal uit werken van de wet geen vlees voor Hem gerechtvaardigd worden. Door de wet is immers kennis van zonde."

"Maar nu is zonder de wet gerechtigheid van God geopenbaard, waarvan door de Wet en de Profeten is getuigd:
namelijk gerechtigheid van God door het geloof in (van) Jezus Christus, tot allen en over allen die geloven, want er is geen onderscheid."

Gelovigen zijn niet onder de wet, maar onder de genade. We dienen de Heere uit Zijn liefde en de liefde is de vervulling van elke wet. Daarom spreekt de wet tot hen die onder de wet zijn (ongelovigen) en niet tot gelovigen.

De rijke jongeman vraagt Jezus wat hij moet doen om eeuwig leven te hebben. Jezus geeft hem wet, dat is wat de jongeman moet doen. En als hij volmaakt wil zijn, dan moet hij alles verlaten, zichzelf verloochenen en Jezus volgen. Jezus vraagt iets wat de rijke jongeman niet kan. Daarom zegt Jezus dat het voor een kameel makkelijker is... Zijn discipelen zijn verslagen, want wie kan dan zalig worden? Wat bij mensen onmogelijk is, is mogelijk voor God.

Zo is het met alles wat Jezus van mensen vraagt. Onmogelijk! Welk mens kan zichzelf verloochenen? Geen mens! Jezus heeft de wet gehouden, zichzelf verloochend en prijsgegeven, omdat wij dat niet kunnen door onze zonde(n) en ongerechtigheid. Daarom hebben we ook een Verlosser nodig.
Jezus maakt Zich jouw Heere in de wedergeboorte. Wanneer die wedergeboorte plaatsvindt daarop hebben we geen enkele invloed.

De Heere Jezus roept op tot bekering en geloof en daaraan moeten we gehoorzamen. Dat is afzien van jezelf en doen wat Jezus vraagt. Je moet het doen! Strijdt om in te gaan, zegt de Heere. Dan zul je als het goed is gaan inzien dat je het niet zelf kunt en om genade smeken.

Mensen die zeggen dat je je niet kunt bekeren, die gehoorzamen de Heere niet. En hoe weten ze trouwens dat ze het niet kunnen? Hebben ze het geprobeerd tot ze niet meer konden? Dat vrome gewauwel van "de Heere moet het eerst doen". De Heere zegt bekeer je en kom! Maar de mensen zeggen: nee, kunnen we niet! Nou je kunt wachten tot sint juttemis met zo'n houding.

Omdat Jezus zegt: "Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader hem trekke" denken de mensen dat ze niks kunnen, ook niet gehoorzamen aan het gebod om te bekeren en te geloven, te komen en te strijden. Hoe weet je anders dat de Vader je trekt als je Hem niet eens gehoorzaamd? Of denken de mensen dat bidden om bekering bekering is?
Ja natuurlijk is bekering een gave van God, net als geloven, maar dat is iets dat God je leert wanneer je je daadwerkelijk bekeert tot Hem!

Nog iets over het leven nadat de Heere iemand gered heeft. Hier op aarde blijven gelovigen altijd geconfronteerd met het vlees, en de zonde die het vlees voortbrengt.

Het vlees is een onverbeterlijke zondemachine, waarmee je tot de lichamelijke dood geconfronteerd blijft. Elk boosaardig gedachtetje, elk veroordelen, elk ongeduldtje. Het gaat aan de lopende band door.
Het vlees onderwerpt zich niet aan de wet van God en het kan dat ook niet. (Rom. 8:7). Dat blijft ons hele aardse leven een strijd. In die zin is hoe Paulus het beschrijft in Romeinen 7:14-26 over de inwendige strijd precies hoe het is in het christelijk leven.

Is er dan geen verschil met voorheen? Zeker wel. De Geest in ons laat zien hoe we in elkaar zitten door Gods ogen en ook hoe we voor Gods eer moeten wandelen in Zijn liefde. In liefde tot Hem en tot elkaar. Maar in de strijd zullen we velen malen struikelen en weer moeten opstaan.
Uiteindelijk hebben we niets te roemen, maar alles te danken aan de genade van een oneindig liefdevolle God, die Zijn geliefde Zoon gaf om, ons zondaars, te redden.

Sorry, heel verhaal, maar kwam er in één keer uit ;o)
Omega
@evantorisch Jezus veranderde water in wijn, jij maakt er azijn van. Met ook nog eens een te hoge zuurgraad. En dan bedoel ik niet alleen je laatste reactie, maar ook je exeges tot nog toe. Toch leer ik veel van je. Dit bijvoorbeeld: dogmatiek en leerstellingen zijn in evangelische kring nog belangrijker dan bij de reformatorische kerken. De Bijbel wordt er passend gemaakt binnen het onwrikbare sjabloon van de leer (welke dan ook). Waarbij aangetekend dat de verdeeldheid in evangelische kringen en het onderlinge verschil in meningen en visies, zo enorm is, dat iedere afzondelijke gemeente weer z'n eigen dogmatiekjes en interpretaties ervan hanteert.

Het tweede: Mijn waardering en respect voor de gereformeerde gezindte en de bijbehorende bijbelgetrouwe en (in veel gevallen) evenwichtige geloofsleer, neemt hierdoor alleen maar toe. Ik ben je dus enorm dankbaar.

Het derde wat ik heb geleerd is dat je nog minder gelijk hebt, dan ik je gelijk geef. En dat is al minimaal ;-) Ik heb nog eens nagelezen over wat er in de grondtekst staat over de uitlating van Paulus als hij zegt de grootste der zondaren te zijn. Volgens jou spreekt Paulus hier vanuit zijn verleden. Niets is minder waar. De SV zegt: "Dit is een getrouw woord, en alle aanneming waardig, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is, om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben." Alle andere Bijbelvertalingen hanteren eveneens de tegenwoordige tijd. De Leidse Vertaling gaat zelfs nog een stapje verder: "Het is een betrouwbaar woord, in alle opzichten aannemelijk, dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaren te redden. Van hen ben ik de grootste." Dus niet: "was ik de grootste." In het Grieks staat er: van welke (hos) ik (e'goo) de voornaamste (protos) ben (ei'mi). Ei'mi staat in de onvoltooid (!) tegenwoordige tijd. Het is dus bij voorduring. Ik moet je dus mijn excuses aanbieden voor het feit dat ik teveel geloof hechtte aan je woorden. Opnieuw een wijze les.

@Lecram Ik geniet er van om te zien hoe jij als jonggelovige (?) bezig bent met het Woord en vooral de nadruk legt op de blijdschap die er in Christus is. Die is er ook zeker. Ik zie daarin veel van mezelf van vroeger terug, ook in je visie op een aantal aspecten als wet, zondebesef, volmaaktheid enz. En daarom durf ik ook het volgende wel met je te delen.

In het begin van je bekering ben je zo vol van Christus, dat je het evenwicht uit het oog verliest. Dat heeft op zich niks, want je moet dan nog veel leren. En dat wil je ook graag. Ik schreef je al eerder dat ik in die tijd dacht nooit meer zonden te zullen doen en volmaakt voor God te zullen leven. Maar je gaat jezelf tegenkomen, meer dan je lief is. Bovendien: satan zal je nooit met rust laten. Het geloof is een strijd tegen jezelf en de geestelijke boosheden in de lucht. Paulus beveelt niet voor niets de geestelijke wapenrusting aan. Je zult in de zonden vallen, geen foutjes, maar zonden. Je zult zelfs aan je geloof en de zekerheid er van gaan twijfelen. Dat is een weg die iedere waargelovige in meer of mindere mate meemaakt. Zonde bij Gods kinderen heeft ook een functie: het leert je wie jezelf bent, maar ook wie Christus is en hoe hard je Hem nodig hebt. Voor mijn foutjes heb ik Jezus niet nodig, voor de vergeving van mijn dagelijkse zonden wel.

Je denkt nu nog heel positief over jezelf. Dat gaat allemaal veranderen. Maar dan zul je ook ontdekken hoe groot Gods opzoekende zondaarsliefde is. Dat niet jij Hem vasthoudt, maar Hij jou. Dat Hij er is waar je Hem het hardst nodig hebt. Dat Hij trouw is aan Zijn verbond met jou. Dat Zijn barmhartigheid vele malen groter is dan je ooit kunt bevatten. En dat je een eeuwigheid nodig hebt om Hem daarvoor te danken.

Tot slot. Het eerste wat je leert als je in aanraking komt met Baptisten of evangelischen (ik proef dat in je postings) is de vervangingstheologie waarmee reformatorische kerken besmet zouden zijn. Van vervangingstheologie als concept is echter nooit sprake geweest. Tijdens de nadere reformatie waren er enkele predikanten die dit suggereerden, maar het heeft in de reformatorische kerken nooit voet aan vaste grond gekregen. Het is kletskoek, maar het doet het heel goed in evangelische kringen om zich af te zetten tegen de reformatorische kerken. Vandaar dat ik al eerder grapte dat de enige vervangingstheologie die van de evangelischen is, die vinden dat zij in de plaats zijn gekomen van de reformatorische kerken ;-)

Dat de geboden nog zeggingschap hebben heeft dus niets met vervangingstheologie te maken, maar alles met wat de apostelen hierover schrijven. Ik heb je al veel tekstplaatsen vanuit het NT gegeven, maar als je ze niet gelooft wil ik er nog wel een aantal plaatsen. Zeg het maar. Zie ook de opmerkingen van @DeDwaler hierover, waar ik het van harte mee eens ben.

Maar wees vooral beducht voor wat bepaalde kringen (ook predikanten, voorgangers en oudsten) je proberen wijs te maken. Onderzoek het in de Bijbel. En niet door losse teksten te lezen, maar het hele verband en tekst met tekst te vergelijken. Gods Woord spreekt zichzelf nooit tegen.